עובדות שלא ידעתם

הידעתם מהו קרח יבש?

למה אנחנו מזיעים, מהי רכבת הקליע היפנית, ואיזה בעל חיים מגדל את צאצאיו בפה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מהי רכבת הקליע היפנית? עד לשנת 2014 למניינם, היו רכבות הקליע הרכבות המהירות ביותר ביפן, והגיעו למהירות של כ-320 קמ"ש ואף יותר. הן מכונות "קליע" הן בגלל המהירות הגבוהה שלהן, והן בזכות הצורה המחודדת של הקרון הראשון, אשר מזכירה קליע. כיום יש ביפן רכבות שפועלות בשיטה של ריחוף מגנטי, ומגיעות למהירות של כ-500 קמ"ש.

• הידעתם איך שורד עץ השיטה במדבר? לעצי השיטה, הגדלים במדבריות ומשמשים לבנייה וגם לייצור דבק תעשייתי (גומי ערביקום), יש שיטות שונות לשרוד בתנאי המדבר הקשים. כך למשל, עלי השיטה מפרישים מזון מיוחד עבור נמלים. הנמלים, בתמורה, תוקפות חרקים וגם יונקים שעלולים לאכול את העלים ולהזיק לעץ.

• הידעתם היכן נמצאת מערת הקרח הטבעית הגדולה בעולם? זוהי אייסריזנוולט, מערת קרח שנמצאת סמוך לזלצבורג שבאוסטריה. אורך המערה הוא מעל 42 ק"מ, וקילומטר שלם מתוכה מכוסה בקרח. קירותיה מכוסים קרח בכל ימות השנה.

• הידעתם למה אנחנו מזיעים? כאשר חם לנו, בלוטת ההיפותלמוס שבמוח שולחת הוראה לבלוטות ההזעה להפריש זיעה על העור. כאשר הזיעה מתאדה, הגוף מתקרר, ואנו יכולים להמשיך לתפקד.

• הידעתם איך מפיקים אנרגיה מדלק גרעיני? בתחנות כוח גרעיניות משתמשים באנרגיה שמשתחררת מביקוע אטומים של דלק גרעיני, ומשתמשים בה לייצור חשמל זול שאינו מזהם את הסביבה. אך יש גם חיסרון מהותי: אם תחנת כוח גרעינית נפגעת, היא עלולה לגרום לדליפה של קרינה גרעינית מסוכנת.

• הידעתם מהו קרח יבש? קרח יבש הוא למעשה פחמן דו חמצני שנמצא במצב מוצק. הטמפרטורה שלו נמוכה בהרבה מזו של קרח רגיל – מינוס 75.8 מעלות צלזיוס. קרח יבש משמש בעיקר לשימור מזון, לקירור של מעבדים וגם ליצירת אפקטים של עשן.

• הידעתם איזה בעל חיים מגדל את צאצאיו בפה? תנינים צעירים בוקעים מהביצים על היבשה. נקבות התנין מסייעות להם לצאת מן הביצים, ולאחר מכן מכניסות את הצאצאים לפיהן, שם הם יגדלו עד שיהיו בוגרים מספיק לשחות בעצמם לתוך מימי הנהר.

תגיות:קרחעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה