חדשות בארץ

למרות התנגדות הוועדה: הממשלה אישרה את מינוי עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית

הממשלה אישרה את הצעת שר הביטחון בני גנץ למנות את השר לשעבר עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, על אף שמועמדותו נפסלה על ידי הוועדה למינוי בכירים בחברות הממשלתיות. שר האוצר אביגדור ליברמן תקף את חברי הוועדה וקרא להם להתפטר

פרץ (צילום: שריה דיאמנט)פרץ (צילום: שריה דיאמנט)
אא

הממשלה אישרה היום (ראשון), בישיבתה השבועית, את הצעתו של שר הביטחון בני גנץ למנות את השר לשעבר עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית. המינוי אושר בניגוד להמלצת ועדת גילאור לבדיקת מינויי בכירים בחברות הממשלתיות. ההחלטה אושרה ללא התנגדות, ובהימנעותם של השרים ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ומרב מיכאלי.

כזכור, בחודש שעבר פסלה ועדת גילאור את מועמדותו של פרץ לתפקיד, וזאת בשל זיקתו הפוליטית ובשל העובדה שאינו חבר בנבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתיות. קודם לכן נפסלה גם מועמדותה של אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים, לתפקיד יו"ר חברת החשמל.

על אף החלטת הוועדה, שר הביטחון החליט לעקוף אותה ולהביא את המינוי לאישור הממשלה. הוא זכה לגיבוי מצדו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שקבע כי אין מניעה משפטית לאישור המינוי על ידי הממשלה על אף הקשיים הטמונים בכך.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שתמך במינוי, תקף במהלך הישיבה בחריפות את חברי ועדת גילאור: "הוועדה הזו מתבלבלת. אם היא טוענת  ששיקול הדעת של שר הביטחון ושר האוצר פגום – בואו נכבה את האור כבר עכשיו". בהמשך הוא קרא לחברי הוועדה להתפטר: "תפקידם לבדוק אם המינוי עומד בקריטריונים, לא לקבוע מדיניות או לשנות אותה. אני מצפה שאחרי הדיון הזה הם יסיקו מסקנות ויקבלו החלטה נכונה. אם לא, אני מתכוון להבהיר את ציפיותיי לא רק בעל פה אלא גם בכתב".

מנגד, שרת התחבורה מיכאלי הסבירה את הימנעותה: "הממשלה שלנו מגיעה אחרי ממשלה שפגעה קשות בשומרי הסף, ולכן יש לנו אחריות מיוחדת בחיזוקם. קראתי בעיון את החלטת הוועדה שאחראית על אישור המינויים. אין חולק שלפרץ יש כישורים רלוונטיים לתפקיד, אבל בהחלטת הוועדה מופיעה גם הזיקה הפוליטית החזקה מאוד לשר הביטחון שאחראי על החברה. זיקה חזקה כל כך שלפי חוות דעת היועמ"ש נדרשות שנה עד שלוש כדי לנתקה".

"בקושי חלפה חצי שנה מסיום כהונתו של פרץ כשר מטעם כחול לבן, והוועדה לא מצאה כישורים הגוברים על הזיקה הכל כך חזקה הזאת", הוסיפה מיכאלי. "לכן, מן הראוי שההחלטה הזאת לא הייתה מגיעה לממשלה להצבעה. כמי שתמכה בפרץ פעמים רבות בעבר, עד שבחר להיכנס לממשלת נתניהו יחד עם כחול לבן, החלטה שנאבקתי בה בכל כוחי, יש לי קשר לזיקה הפוליטית הבעייתית המדוברת שלו, שכן התנגדתי לה נחרצות, ולכן החלטתי להימנע בהצבעה. אני שמחה שחלק משרי מרצ הצטרפו אליי".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה בחריפות על מינויו של פרץ: "הממשלה עשתה מעשה שלא ייעשה ועקפה את עמדת הגורמים המקצועיים תוך דריסה גמורה של תפקידם. מינויים פוליטים של מקורבים הם רעה חולה בפוליטיקה הישראלית, וכך לא מתנהגת ממשלת שינוי. האיומים של שר האוצר ליברמן על חברי הוועדה וקריאותיו להתפטרותם – בושה".

בתוך כך, חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) הגיב בעוקצנות על החלטת הממשלה ועל המתקפה שנשמעה בישיבתה על חברי הוועדה: "בושה הליכודניקים האלו. איך הם תוקפים את שומרי הסף. אה סליחה, זה מהשמאל אז מותר".

"הממשלה הרעה הזו יוצרת תקדימים, בגיבוי היועמ"ש, שישמשו אותנו היטב", הוסיף קרעי. "בקרוב מאוד בעזרת השם".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הביע את תמיכתו במינויו של פרץ אולם תקף את ה"צביעות", כהגדרתו, של חברי הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה: "אישורו של עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית הוא נכון ומתבקש. בניגוד לאחרים, אין לי אינטרס פוליטי ואין לי ידע מוקדם לגבי התאמתו או אי התאמתו לתפקיד. מה שיש לי זה היגיון בריא. אם שר הביטחון הנוכחי מאמין שזה מינוי טוב והוא הנושא באחריות לכך, אזי החלטתו חשובה יותר מכל ועדה מייעצת".

"מנגד, אי אפשר להתעלם מהצביעות של כל מי שקידשו במשך שנים את שלטון הפקידים על חשבון נבחרי הציבור ותקפו את ממשלות הימין כשביקשו למנות את מי שמצאו כראויים לתפקידם ועכשיו מיישרים קו עם מה שהם כינו בעבר 'רמיסה של שלטון החוק והמנהל התקין'. כך גם ביחס ליועץ המשפטי לממשלה ואנשיו, שמאשרים לממשלת השמאל לעשות את מה שלא חלמו לאשר לממשלות הימין. היום הוכח שוב שאצל 'שומרי הסף' הכל פוליטיקה".

תגיות:בני גנץאביגדור ליברמןעמיר פרץהתעשייה האווירית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה