מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך מציינים יום הולדת 60? האם מותר להשתמש במגנט בשבת? והאם לכל אחד יש מלאך פרטי ששומר עליו?

מקבץ שו"ת 198 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"א כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. איך ניתן להגדיל את הפרנסה, כלומר את ההכנסות הכספיות, מעבר למה שנגזר עלי בראש השנה? האם הדבר אפשרי וכרוך אך ורק בחיפוש עבודה נוספת? שהרי אפשר להרוויח יותר ואז ייצא יותר ממני, ואז לא עשיתי כלום. איך בכל זאת אפשרי להגדיל את כמות הכסף הנכנסת כדי שתהיה יותר יכולת להתגבר על חובות למשל? והאם זה בכלל ניתן במשך השנה?

אפשר בתפילה, בהפרשת מעשרות והקפדה על תפילה בציבור ובלימוד תורה.

השתדלות נוספת לא מועילה כלום להגדיל, אפילו לא ב-10 אגורות יותר ממה שנגזר על האדם בעשרת ימי התשובה.

* * *

2. בהגיעי לגיל 60 ב"ה, איך יש לציין זאת על פי ההלכה?

יש עניין לעשות סעודה כשמגיעים לגיל 60 כדי להודות לה' שיצא מכלל עונש כרת. כמו כן יש עניין ללבוש בגד חדש או לאכול פרי חדש כדי שיוכל לברך "שהחיינו" בשם ומלכות, ויכוון גם על זה שזכה להגיע לגיל שישים.

מקורות: מובא בגמרא מסכת מועד קטן (דף כח עמוד א') שכאשר רב יוסף הגיע לגיל שישים הוא עשה יומא טבא לרבנן (סעודה לתלמידי חכמים), היות ויצא מכלל עונש כרת (כי בעונש כרת נפטרים לפני גיל שישים). ולגבי העניין ללבוש בגד חדש וכו', יעויין מה שכתבו וציינו בזה בשו"ת דברי פינחס חלק א' (סימן כג) ובספר הלכה ברורה (סימן רכ"ג סעיף כ"ה).

* * *

3. האם מותר ללכת לקוראת בכף יד ובעופרת? זה נעשה ע״י בחורה דתייה שטוענת שזה נעשה לפי היהדות.

א. אם יש לה המלצות מרבנים שהיא אכן בקיאה בחכמת הקריאה בכף היד, מעיקר הדין אין איסור ללכת אליה, ומכל מקום גם באופן זה ראוי שלא לשאול בה. אלא רק לסמוך על הקב"ה לגבי העתיד, ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה, והמזל יכול להתהפך לטובה ולברכה.

מקורות: יעויין מה שכתבו בזה בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תנ"ד) ובשו"ת אבן פנה חלק א' (סימן קי"ג) ובשו"ת מים ההלכה חלק ד' (סימן פ"א).

ב. לגבי הוצאת עין הרע עם עופרת - לא ידוע אם יש לשיטה זו מקור ביהדות. ועל כל פנים אין איסור להשתמש בשיטה זו (כן העלה הרב אליהו בר שלום שליט"א בקובץ בית הלל גיליון מ"ז, עמוד ק"ב).

אמנם ראי בדברי הרב זמיר כהן שליט"אhttps://www.hidabroot.org/article/219737

* * *

4. אני עובד בעסק של גויים בחו"ל, והם אוכלים חזיר עם גבינה בלחם (פניני), וגם פיצות בשר וגבינה. האם מותר לי לחמם להם את זה בתנור?

איסור בישול בשר בחלב אינו נוהג אלא בבשר בהמה טהורה בחלב בהמה טהורה, אבל בשר טהורה בחלב טמאה, או בשר טמאה בחלב טהורה - מותרים בבישול (שלחן ערוך יורה דעה סימן פ"ז סעיף ג'), ולכן מעיקר הדין מותר לך לעשות כן, וכן הוא מפורש בדברי רבינו המאירי (מסכת חולין דף קיג עמוד א'). ולמדת שמותר לבשל לצורך גויים בשר חזיר בחלב לכתחילה. ע"ש.

ומכל מקום אם יש באפשרותך, טוב שתימנע מכך מכמה סיבות:

א. יש מי שאומר שיש כיעור בעצם ההתעסקות בבישול מאכלות אסורות, ואמרו חכמים (מסכת חולין דף מד עמוד ב') הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו (כן הוא בשו"ת התשב"ץ חלק ג' סימן רצ"ד לגבי בישול נבלות עבור גויים, ושהנוהג היתר בזה אין בו רוח טהרה ומשום ביזה. ואם משום דרכי שלום ומפני חשש איבה, יכול להשתמט ממנו ולומר לו מה שאין אנו אוכלים אין אנו רשאים לבשלו. ע"ש).

ב. יש מי שאומר שיש בזה איסור מראית העין, דהיינו שיש לחשוש שיבואו לחשוד אותך על בישול בשר בחלב (הרמ"א שם סעיף ד).

ג. יש אומרים שיש לחוש שמא תבוא לטעום מהמאכלות האסורות (יעויין בשו"ת יביע אומר חלק ד' חלק יורה דעה סימן ו').

* * *

5. הרבה פעמים קורה שאדם נמצא בבית כנסת, ופתאום מישהו מתחיל לספור אם יש מניין, אך לא עם פסוקים, אלא במספרים - אחד, שניים, וכן הלאה. פניתי פעם למישהו שעשה זאת והערתי לו על כך, אך הוא לא הבין מה אני רוצה, ונתן לי תשובה מתחמקת. איך אני יכול להגן על עצמי? בפרט עכשיו שעברנו מגיפה נוראית (בתקווה שאכן עברנו וזה כבר מאחורינו). ואין לומר שזה לא ענייני, כי אני הרי לא מונה, כיוון שהפסוק מדבר על הנמנים (ולא יהיה "בהם" נגף בפקוד אותם). וכן המגיפה בזמן דוד המלך היתה לעם הנמנים, ולא למונים. וגם אם אותו אחד מסתמך על היתר כלשהו, שזה לדבר מצווה, אני אין רצוני להיות חלק מההיתר הזה, אך זה לא בשליטתי. אא"כ אצא בכל פעם שמתחילים לספור, אך גם זה לא כ"כ פרקטי ומעשי.

זה נכון שמניית בני ישראל גורמת למגיפה ח"ו כמו שמבואר בספר שמואל ב' (פרק כ"ד) וברש"י (תחילת פרשת כי תשא), מכל מקום כבר כתבו גדולי האחרונים, הגר"י עייאש בספר וזאת ליהודה בביאור המזרחי (דף י"ח ע"ג) והחיד"א ביעיר אזן (מערכת מ' אות כ"א) והפרי האדמה חלק א' (דף קמ"ט עמוד א') ועוד, שהאיסור מן תורה הוא דווקא כשמונה את כל ישראל, אולם במקצת ישראל אסור רק מדרבנן. ובאופן זה אין חשש למגיפה, ע"ש. והובאו דבריהם בשו"ת יביע אומר חלק י' (חלק חושן משפט סימן ב', ד"ה הנה). ולפי זה תנוח דעתך ותמצא מרגוע לנפשך.

אמנם כמובן יש לעשות ככל יכולתך למנוע גם איסור דרבנן, ולכן יש למצוא את הדרך להעיר את אוזנם שאין למנות אנשים אלא על ידי פסוק וכיוצא בזה, כגון "הושיעה את עמך וברך את נחלתך ורעם ונשאם עד העולם" (תהלים כ"ח, ט'), וכמו שכתבו הפרי חדש (תחילת סימן נ"ה) והפלא יועץ (מערכת מ', ד"ה מונה) ועוד, והובאו בשו"ת יביע אומר (שם ד"ה אמנם).

* * *

6. האם יש חיוב לבדוק שעטנז בשמיכה, או שהחיוב הוא רק בבגד שלובשים?

אסור להתעטף ולהתחמם בשמיכה שיש בה שעטנז (יעוין יורה דעה סימן ש"א). אולם בשמיכות צמר המצויות בארץ לא מצוי שעטנז, ולכן אין צורך לבדוק. ראי בקישור הבא, סעיף ח.  https://www.hidabroot.org/article/222119

* * *

7. האם אפשר להשתמש במגנט בשבת?

מותר לחבר דברים באמצעות מגנט בשבת (כשאין בהם משום מוקצה), אך זהו דווקא כשהמגנט הוא צורה שלמה, אבל שני חלקי צורה או אותיות או חלקי אותיות - אסור.

מקורות: כן פסק הרב נסים קרליץ זצ"ל בספר חוט שני הלכות שבת חלק א' (עמוד קל"ח) שמותר לחבר בשבת מגנט למתכת או למגנט שני [כשאין בהם משום מוקצה] אף אם אינו עומד להיפתח ולהסגר בכל עת, ואין בזה משום איסור תופר, כי חיבור זה אינו חיבור אלא שהמגנט נמשך ע"י כוח משיכה שיש בו. והובא בקיצור בספר ילקוט יוסף הלכות ימים נוראים (עמוד שפ ד"ה ועל).

וכ"כ בספר ארחות שבת חלק א' (פרק ח' סעיף י"ג ובהערה שם) מגנט המוצמד למקרר ותחתיו מונחים ניירות אין איסור להסירו או להחזירו ואין בזה מלאכת בונה, כי אינו נחשב כחלק מהמקרר רק תלוי בו, אלא שיש להיזהר מטלטול ניירות שהן מוקצה.

אמנם כתב בספר שולחן שלמה הלכות שבת חלק ג' (סימן ש"מ הערה ל"ה) בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שדווקא מגנט שהוא צורה שלמה מותר לחבר, אבל שני חלקי צורה וקל וחומר אותיות או חלקי אותיות, אסור. ע"ש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. האם לכל אחד יש מלאך פרטי ששומר עליו?

מובא במסכת תענית (דף יא עמוד א') בזמן שישראל שרויין בצער ופירש אחד מהן באין שני מלאכי השרת שמלוין לו לאדם (אחד מימינו ואחד משמאלו. רש"י) ומניחין לו ידיהן על ראשו ואומרים: פלוני זה שפירש מן הציבור אל יראה בנחמת ציבור.

ועוד אמרו שם, בזמן שהציבור שרוי בצער אל יאמר אדם אלך לביתי ואוכל ואשתה ושלום עלייך נפשי וכו' ושמא יאמר אדם מי מעיד בי? אבני ביתו של אדם וקורות ביתו של אדם מעידים בו שנאמר (חבקוק ב', י"א) "כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". דבי רבי שילא אמרי, שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם הן מעידין עליו, שנאמר (תהלים צ"א, י"א) "כי מלאכיו יצוה לך".

ולכן מובא במסכת ברכות (דף ס עמוד ב'), שהנכנס לבית הכסא אומר: התכבדו מכובדים משרתי עליון וכו'. ופירש רש"י, אל המלאכים המלווים אותו הוא אומר שנאמר "כי מלאכיו יצוה לך". ע"ש.

אמנם כבר כתב השלחן ערוך (סימן ג' סעיף א') שעכשיו לא נהגו לאומרו. והסביר המשנה ברורה שם, שהטעם הוא מכיוון שאין אנו מוחזקים ליראי שמים שמלאכים מלווים אותנו שנבקשם שימתינו עלינו עד שנצא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. קיבלתי מתנה שוקולד יוקרתי מאבקת חלב נוכרי. אני לא אוכלת חלב/אבקת חלב נוכרי. האם מותר לתת את השוקולד לאדם שלא מקפיד על זה (מבחירה או מחוסר ידע)? האם יש איסור ברור לאכול את השוקולד או יש להקל? מה עליי לעשות איתו?

מעיקר הדין אין איסור לאכול אבקת חלב נכרי (עם הכשר), אולם ראוי ונכון להחמיר בזה (ילקוט יוסף יורה דעה סימן פא סעיף יד), ולכן מותר לך לתת את השוקולד למי שלא מקפיד בזה, אך טוב יותר לזרוק, ואין בזה איסור בל תשחית.

* * *

10. האם מותר לקטוף משיח (קוצים או פרחים-לא פרי),עלים יבשים לצורך יצירה אומנותית לילדים?

מותר.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה