חדשות בארץ

סערה בוועדת הכלכלה: רמי לוי הוצא מהדיון

ועדת הכלכלה דנה ביוקר המחיה בענף המזון, ברקע החקירה שנפתחה ברשות התחרות בחשד לתיאום מחירים ברשתות ובחברות הגדולות. במהלך הדיון הוציא יו"ר הוועדה מיכאל ביטון את איש העסקים רמי לוי מהאולם

רמי לוי בוועדת הכלכלה, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90))רמי לוי בוועדת הכלכלה, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90))
אא

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, פתח הבוקר (רביעי) את הדיון בוועדה על יוקר המחיה בדברים חריפים על הנעשה בענף המזון ובביקורת על רשות התחרות ומשרד הכלכלה. זאת ברקע החקירה שנפתחה אתמול בחשד לתיאום מחירים ברשתות ובחברות הגדולות.

"אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל", פתח ביטון. "לדעתי אנחנו בטלטלה, אנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. ועדת הכלכלה בראשותי שבה וטענה כי לא יוזלו המחירים בישראל ויוקר המחיה לא ישתנה אם לא נוכל לטפל בקצה שרשרת המזון. הוועדה עשתה את רפורמת הייבוא, שהקלה גם על היצרנים שיכולים לאמץ תקן אירופאי. נדון בחקלאות, התחלנו לעסוק בכך. לא היבואנים ולא החקלאים ולא היצרנים יקבעו את המחיר במדף הישראלי. לצערי, מי שקובע זה רשתות השיווק הגדולות והספקים הגדולים שהריכוזיות בקרבם הולכת וגואה גם על פי מחקר של אגף המחקר של הכנסת".

"האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן בסיפור הזה זה החשיפה של מעיין פרתי של מחירים מוזלים ב-20 ו-30 אחוזים באתר שופרסל מהדרין. אותה אספקה – אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב-23 אחוזים אם הן רוצות. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות".

ביטון ציין כי "האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך, שבו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה. הם צריכים להתעורר מיידית ולטפל באירוע על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שהאירוע הזה ייגמר בקנס של 50 מיליון ובכתב אישום למישהו והחגיגה תימשך – הוא טועה. הוועדה לא תאפשר את זה, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע. אנחנו נצפה מרשות התחרות כל חודש לחקור ולבדוק, ואם צריך להכריז על מישהו כמונופול או קרטל – אז להכריז. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן, וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים".

במהלך הדיון התעמת איש העסקים רמי לוי עם חברי כנסת והוצא מהדיון. לוי סיפר, כי אם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקלים לקילו ולא במחיר שבין 4-2 שקלים לקילו. חברי כנסת, ביניהם רם שפע ואופיר סופר, ענו כי השאלה היא מה הרווחיות. לוי הגיב במתקפה על סופר: "אני לא יודע מי אתה, אתה פופוליסט". ביטון, שזעם על דבריו של לוי, הורה לסדרנים להוציא אותו מהדיון: "אתה לא תדבר לחברי כנסת באופן לא מכובד, ולא משנה מי אתה וכמה כסף אתה שווה".

בדיון השתתף גם מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שנחקר אתמול במשרדי רשות התחרות. ביטון שאל אותו "האם עסקתם בעבר או בהווה בתיאום מחירים ביניכם?". אברכהן השיב: "תגידו לי, אתם נורמלים? בשום אופן לא".

חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "החקירה הזו של רשות ההגבלים מתחילה בקול רעש גדול ותיגמר בקול ענות חלושה. תמיד אמרתם שהכשרות מייקרת את המוצרים ושוק המהדרין יקר יותר, ופתאום מתברר כי רשתות החרדיות והכשרות זולות יותר".

בפנותו לאברכהן, הוסיף מקלב: "מה שעשית זו השתפנות גדולה, מעשה שלא ייעשה. בגלל תחקיר סגרת אתר. זה לא הוגן כלפי הצרכנים שלך. חודשים רבים הרווחת מהציבור ונהנית, בור ששתית ממנו אל תזרוק בו אבן בטח שלא תסגור אותו".

"חשוב לזכור כי בסופו של דבר הציבור החרדי משקיע את כספו במזון ולא בבתי מלון ומסעדות. הציבור החרדי מוציא את כספו בשביל להאכיל את ילדיו, לשים להם על השולחן את הלחם והחלב שלהם. הציבור החרדי משלם בגלל זה הכי הרבה מיסים עקיפים בגלל שהוא צורך יותר".

תגיות:רמי לוייוקר המחיהשופרסלועדת הכלכלהמיכאל ביטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה