פעילות הידברות

כל ילד הוא יהלו"ם – מחלקה חדשה נפתחה בהידברות

מה יהיה עם הילדים? לפעמים, בלי שליטה המחשבות מתרוצצות לנו בראש, כי כולנו דואגים לעתיד הילדים. לכל הורה ולכל מחנך יש אתגרים בחינוכם. בדורנו שבו  הקלקולים רבים, והסכנות הרוחניות אורבות לכל אדם גם בתוך ביתו, האמת נעדרת והבלבול נוכח, הוקמה בהידברות מחלקה חדשה שמרכזת בתוכה את כל ההדרכה, הליווי וההכוונה שהורים ומחנכים זקוקים להם כדי לחנך בנועם ולהשיג תוצאות מיטביות – הכירו את מחלקת יהלו"ם

  • ה' כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדאגות לא מרפות: האם ילדינו ילכו בדרך הישר, האם בריאותם הנפשית תהיה תקינה לכל אורך חייהם, איך תהיה הזוגיות שלהם, האם הם יצליחו בחיים, ויתגברו על הקשיים, האם הם יהיו אהובים על הבריות? ועוד ועוד דאגות מנקרות כיד הדמיון הלא טובה.

הדאגות הללו אינן נחלתם הפרטית של הורים. הורים מבינים שהמטרה היא אינה רק לחסוך מעצמם את הצער בלראות את ילדיהם נאבקים בקשיים, אלא נדרשת כאן הבנה לעומק כי דור ההמשך של עם ישראל חייב לקבל כלים מעשיים לחיים טובים. זוהי חובתנו וגם זכותנו.

הורים רבים לפעוטות, לילדים ולבני נוער, מתמודדים עם קשיים ולבטים יומיומיים בנוגע לחינוך ילדים, כיצד לנהוג ולהגיב, אם בכלל, ולפעמים אף קורה שמוצאים את עצמם עומדים בפני אתגרים מורכבים, אשר ללא ידע וכלים מתאימים, הם יכולים לקבל החלטות שגויות, דבר אשר עלול לגרום לעיתים, לנזק בלתי הפיך לנשמתו ולרוחו של הילד.

אלו הסיבות שבזכותן הקימו בהידברות את מחלקת יהלו"ם - ייעוץ והכוונה להורים ומחנכים.

"המטרה היא לתת מענה להורים ולמחנכים בכל השאלות שיש להם על חינוך ילדים". אומרת חיה שעיו, מנהלת המחלקה, שעסקה עד לא מזמן בהוראה, בחינוך ובייעוץ חינוכי, והגיעה להידברות מתוך שליחות להוביל שינוי משמעותי בחינוך בישראל. "הורים הנתקלים בקושי מסויים עם אחד מילדיהם, יופנו ליועץ מומחה שבסדרת מפגשים ייתן להם כלים להתמודדות נכונה עם הקושי. אנחנו מאמינים שמטפל, טוב ככל שיהיה, נמצא עם הילד פעם בשבוע ל-45-60 דקות". מסבירה חיה. "לעומת זאת, ההורים נמצאים איתו זמן רב. הרבה פעמים, תגובה מסויימת או מעשים מסויימים של ההורים מובילים את הילד להתנהג כפי שהוא מתנהג. ברגע שאנחנו לוקחים את הילד לטיפול, אנחנו, למעשה, מטפלים באחד, או במילים אחרות, שמים פלסטר על הבעיה, אך ברגע שההורה פועל מתוך ידע מושכל, כל האווירה בבית משתנה, כי המענה שהתקבל הוא רחב יותר. במידה והיועץ מזהה כי ישנו קושי מהותי הדורש התערבות נוספת, הוא יפנה גם את הילד לטיפול".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מי קהל היעד של מחלקת יהלו"ם?

"כל הורה שמעוניין לקבל ייעוץ מקצועי מפי יועץ או יועצת מנוסים בכל תחום שקשור לעולמם של ילדים ומתבגרים, ושהייעוץ יינתן באווירה תורנית מתוך עולמה של תורה, מוזמן לפנות אלינו, ונעזור לו בשמחה. זוהי השליחות שלנו". חיה מדגישה שהורים לא צריכים לחכות לרגע שבו הבעיות הופכות מורכבות וקשות. לכל הורה יש אתגרים בחינוך ילדים, ברמות כאלו או אחרות. הלימוד המתמיד הוא סוד המפתח לחינוך ילדים מוצלח, ולכן קבלת ייעוץ בסוגיות שרק נראות קטנות, הופכת את ההורות לבטוחה יותר, את האווירה בבית לרגועה ושמחה יותר, ובריאותם הנפשית של הילדים תהיה יציבה לאורך זמן.

 

מהגיל הרך וחינוך לחיי מצוות, דרך נוער מתבגר ועד הדרכה להורים בנישואין שניים

היועצים במחלקת יהלו"ם מובילים את ההורים בתהליך שבו הם מקבלים הנחיה מקצועית בתחומים רבים של מצבי חיים שילדים ומתבגרים עשויים להימצא בהם:

חיזוק הסמכות ההורית, בעיות התנהגות בבית ובבית הספר, קונפליקטים מול מערכת החינוך, שינויים בחיי הילד כגון: גירושים, מחלה, פטירה של אדם קרוב ואפילו לידת אח או אחות. פנייה להדרכת ההורים יכולה להתרחש במצבים בהם ההורים מרגישים כי הם מעוניינים לשפר נקודות מסוימות בהורות שלהם.

 

אם אתם מתמודדים עם קשיים ולבטים בנוגע להתנהגות ילדיכם, או אם אתם רוצים לרכוש כלים להורות מיטבית צרו קשר עם המומחים של מחלקת יהלום. נשמח לעזור! התקשרו 073-33333-28, שלחו מייל לכתובת: yahalom@htv.co.il או לחצו כאן

 

מי הם היועצים שעובדים בשיתוף פעולה עם הידברות?

"אנחנו מעסיקים יועצים ויועצות מנוסים שיש להם תעודות מתאימות ביעוץ חינוכי או בהנחיית הורים ממוסדות מוכרים. בדרך כלל יש ליועצים הכשרות נוספות ותארים טיפוליים.

 

שיחת אבחון ראשונית ודיסקרטית ללא עלות

תהליך קבלת הייעוץ מתחיל כאשר הפנייה מגיעה למוקד הטלפוני של המחלקה. הנציגה ממלאת את הפרטים הבסיסיים הנדרשים, והפנייה עוברת למנהלת המחלקה לשיחת אבחון דיסקרטית ללא עלות כדי להבין לעומק את סיפור המקרה, וכדי לדעת מהי הנקודה שהפונים רוצים להתייעץ לגביה. לאחר מכן ההורה שהתקשר, מופנה ליועץ המתאים בתחום ההתמחות הרלוונטי באזור המגורים שלו. יש אפשרות גם לייעוץ בזום, אבל עדיף, כמובן, פגישה פנים אל פנים. "תיאום הזמנים נעשה מול היועץ באופן ישיר, והתשלום למפגש הוא נמוך ממה שהיועץ היה גובה באופן פרטי ללא התיווך של הידברות", מדגישה חיה, ומציינת כי מלבד הפנייה לשירות לקוחות יש גם תיבת מייל המיועדת לשאלות דחופות או שאלות נקודתיות שאינן כחלק מתהליך.

 

שיח קבוצתי מונחה, סמינרים ונופשים

לצד מפגשים פרטניים קיימות דרכים נוספות להעשרת ארגז הכלים החינוכי. שיח קבוצתי מונחה הינו מפגש קבוע של קבוצות לפי נושא חינוכי מסויים. "כל שיח קבוצתי מונחה מועבר על ידי מנחה בעל ידע וניסיון מקצועי בנושא ובעל הכשרה בהנחיית קבוצות. המנחה מעלה סוגייה, מדבר עליה ומציע דרכים להתמודדות נכונה. לאחר מכן, חברי הקבוצה מוזמנים לשתף באתגרים הקשורים לסוגייה הנדונה", מפרטת חיה, ומדגישה כי מדובר בקבוצות קטנות יחסית, וכי מתקיימת הפרדה בין קבוצות גברים עם מנחה גבר לבין קבוצות נשים עם מנחה אישה.

"הערך המוסף של שיח קבוצתי מונחה הוא שנוצרת אינטראקציה בין חברי או חברות הקבוצה, ומתקבל מענה רגשי כמו בקבוצות תמיכה. יתרה מכך, הדבר נותן מענה גם מבחינה כספית, למי שפחות יכול לאפשר לעצמו עלות פגישה אישית". חיה מציינת גם כי מחלקת יהלו"ם פותחת בפני הורים ומחנכים אפשרויות מגוונות להעשרת הידע החינוכי שלהם, וכי מתקיימות גם סדנאות להורים וסדנאות לאנשי חינוך, הרצאות לפי נושא מסויים וסמינרים שונים. בשבתות נופש מושקעות המוקדשות לנושאי חינוך, היועצים ייתנו ייעוצים פרטניים לאורך כל הנופש.

כדי להבין איך עלה הרעיון להקים את מחלקת יהלו"ם, שאלנו את הרב יוסף עזרא, משנה למנכ"ל הידברות, שמחלקת יהלו"ם היא בתחום אחריותו, איך נרקם החזון להקמת המחלקה?

"כידוע, הידברות מסייעת במגוון תחומים. אחד הנושאים הרלוונטיים ביותר הינו חינוך ילדים בפרט לאחר פניות רבות של הורים, חלקם חסרי אונים, לאור מצבים אליהם הגיעו עם ילדיהם. הרב זמיר כהן, שליט"א, שם לו למטרה לתת מענה אף בתחום זה בצורה המקצועית ביותר.

תפקוד ההורים בחיי היום יום מכיל לא מעט לחצים מבית ומחוץ כך שהזמן שבו, איכשהו, מספיקים לדבר עם הילד מכיל בעיקר הוראות טכניות או הערות מאידך, הילד בגיל הרך או המתבגר חווה אף הוא לא מעט סיטואציות המשפיעות על רגשותיו והתנהגותו כך שלפעמים, גם בזמן הקצר בו הם נפגשים השיח לא תורם לקשר ועלול אף לגרום לתוצאה הפוכה". מסביר הרב עזרא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

כשילד מתחצף להוריו, ואחיו הקטנים שומעים

מטרת הקמת המחלקה היא לתת להורים את הידע ואת הכלים המתאימים לפעול בצורה הטובה והנכונה הן בשיח היומיומי עם הילד והן בהתמודדות ובקבלת החלטות כשסיטואציות שונות נקרות לפתחם.

לפעמים משפט הנאמר מפיו של הורה במקרה של חוצפה, בפרט ליד אחים קטנים, הינו בעל השלכות רבות הן לגבי המתחצף והן לשאר השומעים.

זו מתנה יקרת ערך שלא תסולא בפז כשלהורה יש הכתובת הנכונה לקבל ייעוץ מקצועי בקרבת מקום מגוריו, לרכוש כלים פרקטיים בסדנאות, בימי עיון ובנופשים המוקדשים לחינוך, וכל אלו מסייעים מאוד בחיי היומיום על שלל האתגרים בדור מורכב שכזה. המגמה שלנו היא להקדים  תרופה למכה. כבר בעבר קיימנו בהידברות סדנאות חינוך עם  מנוחה פוקס, קרן אהרון ועוד. כשההורים מקבלים כלים וידע, הם מעצימים את הסמכות ההורית שלהם, ילדיהם משפרים את הדימוי העצמי, בריאותם הנפשית תקינה, נוצרת אווירה נעימה בבית וכל אלו מובילים לחיים טובים ומאושרים.

 

אם אתם מתמודדים עם קשיים ולבטים בנוגע להתנהגות ילדיכם, או אם אתם רוצים לרכוש כלים להורות מיטבית צרו קשר עם המומחים של מחלקת יהלום. נשמח לעזור! התקשרו 073-33333-28, שלחו מייל לכתובת: yahalom@htv.co.il או לחצו כאן

תגיות:חינוך ילדיםפעילות הידברותמחלקת יהלו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה