חדשות בארץ

סערה: נציב כבאות הורה על גילוח זקנים, לוחמי האש מוחים

נציב כבאות והצלה, רב-טפסר דדי שמחי, הוציא הוראה חדשה המחייבת את לוחמי האש לגלח את זקנם. ההוראה נתקלת במחאה חריפה של הכבאים

  • כ"ז חשון התשפ"ב
(צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)(צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
אא

מאות מלוחמי האש פתחו לאחרונה במאבק, בעקבות הוראה של נציב כבאות והצלה, רב-טפסר דדי שמחי, המחייבת את הכבאים המזוקנים להתגלח ולהוריד את הזקן.

על פי הפקודה החדשה, כבאי שלא יגלח את זקנו לא יוכל לשמש עוד ככבאי מבצעי. שמחי, הזוכה לתמיכתו של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מאיים לזמן את המסרבים להתגלח לשימוע לפני פיטורים. לטענתו, הפקודה החדשה נובעת מטעמי בטיחות ומיועדת להבטיח כי מסכות הפנים שחובשים הכבאים בפעילותם המבצעית יהיו אטומות היטב. בארגון הכבאים טוענים, כי מטרת ההוראה לשוות לכבאות אופי מעין צבאי כדי לחזק את המשמעת.

יו"ר ועד ארגון הכבאים, יאיר אנקורי, אמר בריאיון ל"שביעי": "אני אוטוטו סוגר 30 שנה בכבאות ואני יודע שאין פה בטיחות אלא רק עניין של נראות". לדבריו, ההחלטה פוגעת בכ-200 עובדים, המהווים כ-10 אחוזים מהכבאים בישראל: "חלקם יועברו לתפקידים מקצועיים, תפקידי מטה, ושכרם ייחתך ב-60 אחוזים. 90 אחוזים מהם הם בעלי משפחות. אני מבין שהמטרה היא להעיף אותם. ההחלטה הזו אומרת שמי שיש לו זקן, בגלל סיבה דתית או רפואית, הוא איש בעייתי".

בנציבות כבאות והצלה מסרו בתגובה: "בית הדין לעבודה בתל אביב פסק נחרצות כי שיער פנים פוגע באטימות המסכה, ומסכן את בריאותם וחייהם של הכבאים. החלטת השופטים מהווה ציווי פיקודי, מבצעי ומוסרי לשמירת חייהם של הכבאים בפעילותם המבצעית, והיא נסמכת על הוראות יצרן המסכה, תקני בטיחות בינלאומיים מהמחמירים בעולם, ניסויי מעבדה וחוות דעת מקצועית של טובי המומחים בישראל ממשרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי".

מנגד, נציב הכבאות וההצלה בדימוס, שלמה כהן, העניק גיבוי לכבאים המזוקנים: "נחרדתי לקרוא בימים האחרונים על 'גזרת הזקן' בשירותי הכבאות וההצלה", כתב בטור שפרסם ב-ynet. "אני מעיד כי שיער הפנים איננו פוגע באטימות המסכה. המסכות הן בלחץ חיובי, כך שאין סיכוי לחדירת עשן לכבאי בעל זקן עבות (מחסידות חב"ד או וויז'ניץ). פשוט, האוויר ידלוף החוצה כך שאין סכנה לחדירת עשן".

"צריכים הוכחה?", הוסיף כהן. "מערך הכבאות וההצלה הגדול בעולם, במטרופולין של ניו יורק, מונה יותר מעשרת אלפים כבאים ומאות רבות של בעלי זקנים. החכם לומד מניסיונם של אחרים".

"בקשתי ותחינתי לגוזרי 'גזרת הזקן' – אנא חדלו מלפגוע בלוחמי האש מצילי החיים והרכוש. אמרו חז"ל: 'אין גוזרים גזרה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה'", סיכם רב-טפסר בדימוס כהן.

תגיות:גידול זקןכבאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה