שבת

איך מכניסים שבת ברוגע ביום שישי קצר? עשרות טיפים מנצחים

איך מכניסים הביתה את השבת כמו מלכה, בזמן וברוגע? קבלו עשרות טיפים מנצחים

שולחן השבת (צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)שולחן השבת (צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)
אא

איך מתכוננים לבואה של המלכה אלינו הביתה בזמן וברוגע? עשרות נשים שיתפו בקו "למען אמהות" את הטיפים שלהם שלהן להתכונן לשבת באופן האידיאלי ביותר.

האזינו לקולות מבפנים שמהדהדים את החלום, לשבת שלום שתבוא הלום, עם תוספת לראשה מאירה כיהלום, ואת מעמדה תהלום. יום שבתון אין לשכוח, רק אוזן ולב לפתוח. קבלו את מקבץ הטיפים המובחרים ביותר:

 * * *

בראש שלי, שבת נכנסת בשעה 12:00 בצהריים. כשהילדים חוזרים הביתה מהלימודים – הכל מאורגן ומוכן. כמו שאנחנו יודעות להתארגן לשעה של הדלקת הנרות, כך מבחינתי שבת נכנסת בשעה 12:00. איך עושים זאת? ממוצאי שבת אני מתחילה להתארגן לשבת. אופה את החלות והעוגה ביום שלישי – ומקפיאה. סלטים, רטבים – מכינה מראש ובכמויות, ומקפיאה. ניקיונות – חמישי בלילה. בחמישי בצהרים אני מכינה את האוכל בסירים ובתבניות, וביום שישי בבוקר נותר לי רק להכניס לתנור.

            * * *

אני אמא לנשואים, בחורים בישיבות, נכדים ונכדות, מארחת הרבה, ועובדת כמורה גם ביום שישי. איך עושים את זה? כלל ברזל: לדלל מאוד את יום שישי. לא להעמיס על יום שישי. יום שישי נשאר לי מינימום של דברים לעשות. ומשהו נוסף: בשעה 3:00 אני כבר לבושה, רגועה, מקבלת את השבת עם תוספת שבת. בתחילה היה קשה מאוד, אך כשבני הבית רואים שאמא כבר מאורגנת ולבושה – הם התחילו גם להתארגן מוקדם. כולם מאורגנים וחגיגיים בשישי אחר הצהריים. חלום של יום שישי.

            * * *

בתפילת שחרית של יום שישי להוסיף בקשה מהלב: שנזכה להיכנס לשבת בנחת, שנקבל את השבת בזמן, שנספיק את כל מה שצריך, ושהאווירה תהיה טובה.

 * * *

מאז שהגעתי למסקנה שאני צריכה פיתוי חזק נגד היצר הרע, אני מכינה משהו טעים לכבוד ה"ערב שבת", או שולחת את אחד הילדים לקנות ממתק לכבוד "ערב שבת". וכך, 10 דקות לפני כניסת השבת אנחנו מתיישבים כל המשפחה, ההורים והילדים, שותים קפה בנחת, אוכלים משהו טעים, ואני הולכת אז להדליק נרות.

 * * *

כדי להרגיש קשר חם לשבת, כדאי להתכונן אליה ולרצות בה החל ממוצאי שבת. את מפעילה מכונה עם בגדי השבת? תגידי בפה "לכבוד שבת קודש". כך בקניות, בניקיונות, בהכנות – לומר "לכבוד שבת קודש". זה דבר גדול, כדברי המשנה ברורה.

 * * *

כשאני ניגשת להדליק נרות, אני אמא, כמו בשיר, שפניה מאירות. מושלמת, כמו שמושלמת בכל מעשיה, וכאילו כל מלאכתי עשויה. כאילו הדלקתי בבגדים ייחודיים, וכאילו הלבשתי כבר את כל הילדים. כאילו שהספקתי לפנות את השיש העמוס, כאילו הכנתי ללילה גלידה ולבוקר מוס. כאילו אפיתי חלות בברכה והפרשה, כאילו הספקתי להתעדכן מה הפרשה. כאילו שלא שכחתי לגהץ את הבגד השחור, כאילו שתיקנתי את המכנסיים עם החור. כאילו ערכתי את השולחן כבר בחצות, כאילו לא היו צרחות עצבניות ולחוצות. כאילו הכנתי סלטים ופשטידה, כאילו שלחתי לשכנה הבודדה. כאילו. ממש כאילו. שכל מלאכתי עשויה.

 * * *

לקחת דף לבן גדול ולכתוב באותיות מאירות עיניים מהו זמן הדלקת הנרות בשבת הקרובה, ולרשום 10 דקות לפני הזמן שרשום בלוח. זה עוזר לנו להתארגן יותר טוב. את הדף לתלות במקום בולט על המקרר כבר מתחילת השבוע.

 * * *

בימי שישי הקצרים, כשאין הרבה זמן להתקשקש עם עוגה מסובכת, הרבה פעמים מצאתי את עצמי מוציאה מתכון של עוגיות, עוגיות רעידת אדמה, עוגיות שוקולד ציפס – אני מכינה את המתכון, משטיחה על תבנית בצורה ישרה, אופה, ואחר כך חותכת לריבועים ומכניסה למנג'טים. מתכון של עוגיות הוא בדרך כלל פחות מסובך ממתכון של עוגה, וכך אני מכינה עוגה ממתכון של עוגיות. יוצא מצוין.

 * * *

לערוך את שולחן השבת עם כל הכלים – מיום חמישי בלילה. האווירה בבית משתנה, והשבת נכנסת אחרת לגמרי.

דיבורים אסורים בשבת. איך מצליחים להתגבר? הגאון מוילנה כותב שבקושי התירו לומר שלום בשבת, כי קדושת שבת גדולה מאוד. חשבתי איך להתחזק, זה לא פשוט כשיש אנשים איתך בבית בשבת. כאשר קרובת משפחה היתה במצב מאוד קשה, בקריסת מערכות, החלטתי לנסות – וקיבלתי על עצמי: 'בלי נדר בסעודה הראשונה אני לא מדברת בכלל דברי חולין'. אני חייבת לומר שזה היה תענוג! להקשיב לדברי התורה, לשמוע את הילדים מספרים פרשת שבוע, לספר לילדים סיפורי צדיקים, דברי אמונה והשקפה. ראינו ניסים גדולים עם אותה חולה.

הרב זמיר כהן – כיצד נגרום לילדינו ליהנות מהשבת? הרב זמיר כהן מגלה את הסוד:

* * *

הדלקת נרות זה רגע כזה נשגב, לכל ימות השבוע אני מפנה את הגב. רק אני שם, והנרות, ושיקבל ה' את לבבי. ואוף, שכחתי לכבות את הנייד, ושכחתי לפתוח בקבוקים, לא זכרתי שנגמרו כל הממתקים. תכננתי לשטוף חסה, בסוף זה לא קרה, והחלה עוד בפריזר, שוב תהיה קרה. שכחתי לטגן את השקדים המולבנים, לא הוצאתי את המוקצה מהמעילים של הבנים. לא התקשרתי לסבתא על הנינות החדשות, שכחתי להכין את התמיסה לעדשות. שכחתי לחתוך מפות ניילון לשולחן, פרח לי מהראש: הכבד אינו מוכן. ואז מחייכת לעצמי, נושמת בכל הכוח, ומחזקת – יום שבתון אין לשכוח.

 * * *

טיפים של השראה: הדלקת מוזיקה של שירי שבת ברגע, הכנת חידון לפרשת השבוע, להכין סיפור לספר לילדים בשולחן שבת.

טיפים של ארגון: הכנת רשימה של כל הדברים הנדרשים לשבת; הכנת פרטי הלבוש לשבת כבר ביום חמישי בלילה.

טיפים ליום שישי עצמו: לפתוח בקבוקים ביום שישי בבוקר; אין לנסות מתכונים חדשים. ביום זה חדש אסור מן התורה. הזמן מתבזבז על תסכול, מתח, חרדה, וחבל על הזמן. לעשות מגירה לשבת, כולל מפות, מפיונים, ניילון לשולחן, חבקים לשולחן. הכל תחת קורת גג אחת. כך מי שעורך את השולחן עצמאי ומסתדר, וכאשר הכל תחת קורת גג אחת – הכל מהיר יותר ופרקטי.

הרב זמיר כהן - גם אתה לא שומר שבת, כי בטוח שהכל אסור? צפו:

 
הדלקת נרות בעיניי זה זכר. זכר לזה ששטפתי את הרצפה, מירקתי את כל הבלטות, וכעת מגובבות שם כריות וציפה, שריפדו את הבנים בגלגולי ראש וסלטות. זכר לזה שעמדתי מקרצפת כיריים ושיש במטבח, ומאז הכינו שם עוגות וקצפת. לפנות – היה להם די מסובך. זכר לזה שחיטאתי כיורים והאמבטיה נצצה כמו חדשה, ועכשיו מגובבים שם המון פריטים של כביסה משומשת ונטושה. זכר לזה שהכנתי קוגל תפודים, והריח שלו היה משכר, ואז הגיעו כמה חמודים, ועד עכשיו לא גמרו לנקר. גם פיניתי את הספה היום בטוח, מקליקס לגו עטים וקוקיות, ועכשיו יש שם בר עשיר ופתוח, בלגן של 3 תיקיות. כזו היא כניסת השבת שלי. שתעלה לפניך לרצון.

 * * *

כבר בתחילת השבוע לבדוק באיזו שעה נכנסת השבת הקרובה. כך גם לילדים הצעירים של השבת יש אתגר מיוחד להיות מאורגנים ולבושים יפה בשעה הזו. הייתי מכינה לשעה הזו ממתק מיוחד. "ממתק של שבת".

הרב שטיינמן זצ"ל היה מכין את נרות השבת כבר בתחילת השבוע. כל אחת מכירה את עצמה ויודעת מה מעכב אותה ברגע האחרון: גיהוץ, צחצוח הנעליים, גזיזת צפרניים. אל תדחי לשישי מה שאפשר לעשות בשלישי.

 * * *

יום שישי. כל כך רוצה להספיק להיכנס לשבת מוקדם, ברוגע ובסבלנות. כשאני צריכה לבחור בין ערימת הכביסה האחרונה – לבין לקבל את השבת 10 דקות קודם. לעמוד בפיתוי של להבריק עוד פינה – או להבין שהרוגע והסבלנות חשובים לי יותר. ואפילו כשזה לא הולך, והנרות פוגשים אותי דקה או יותר אחרי הזמן – לנשום עמוק, ולדעת שגם זה מבחן. הבחירה הנכונה והמצווה הגדולה ביותר לפניו יתברך היא לחייך עכשיו, להאיר פנים ולשמוח.

 * * *

אני עושה לעצמי אולטימטום: שעתיים לפני שבת אני מסיימת. שעתיים לפני כניסת שבת אני מפסיקה הכל, ונשארים לי רק דברים אחרונים קטנטנים – מנחה, להתלבש, להתארגן. דברים אחרונים קטנטנים, אבל זהו – סיימנו.

 * * *

בסעודת ליל שבת, לאחר "המוציא", אנחנו אומרים לילדים תודה בשם השבת על מה שהם הכינו לכבודה. הרב פינקוס אומר "בואי כלה", השבת היא מהות. אנחנו מתייחסים אליה כאל נוכחת. אנחנו מודים ומפרטים לכל ילד וילד מה הוא עשה. אומרים שהשבת מודה לכל אחד ואחד – החל מהבנים בישיבה, ועד הילדים הקטנים בני השנתיים – כל אחד מה שהוא עשה אם הוא ערך את השולחן / קנה משהו / ניקה משהו / הכין משהו. הילדים מאוד נהנים מהיחס, ורואים ששמו לב למה שהם עשו, זה נותן להם הרבה מרץ לפעם הבאה. הם מזכירים בעצמם מה הם עשו.

 * * *

לימוד הלכות שבת יומי. הכל נראה אחרת. את מקבלת את השבת בצורה אחרת, ומהווה כלי קיבול לשבת. זה המספר של קו ההלכות: 0799237158. וזכנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה ומתוך מיעוט עוונות.

 * * *

ערב שבת, ואת פורסת את המפה, מעמידה סירים, מרגיעה ילדים, הסלט מתבלת, המפיון מקפלת, אוספת הכביסה, מחליקה המצע, מלבישה קטנטנים, מנמיכה האישים, מקבצת תיקיות ותיקים, מטועמיה מאכילה רעבים. צלש לך אמא יקרה ויש בעד מה, והנה לפנייך טיפ קצת שונה, מדבר על קדושת ערב שבת: ניגון אחרון וקול מבשר, השבת בפתח, ושוב אותו תסכול, והתפילה הנועלת את השבוע – נשארה מאחור. תפילת מנחה של יום שישי מה תהא עליה? בואי נשנה את הסדר ובסביבות חצות היום, ברגע של שקט, נעמוד לתפילת מנחה של ערב שבת שהחזון איש הרבה לדבר בשבחה ובכוחה העצום והרב. נעזוב לרגעים את השיש והחמין, נקדש את הסלט, הלפתן והעוגה בתפילת מנחה מוקדמת וראויה, כל ההכנות יעלו אז קומה.

 * * *

המקפיא שלי הוא מקפיא של שבת - בכל שבוע אני מכינה דבר אחד למשך תקופה של חודשיים. שבוע אחד מכינה סלטים בכמות גדולה ומקפיאה לחודשיים, שבוע אחד מכינה בשר בכמות גדולה ומקפיאה לחודשיים, שבוע אחד מכינה מנות אחרונות ומקפיאה לחודשיים. בכל שבוע יש לי לעשות משהו אחד, ושאר הדברים אני שולפת מהמקפיא. זו ברכה בסדר גודל. אני מגיעה לשבת בפלוס, ולא במינוס.

  * * *

טיפ: בכל שבוע הולך ילד לחנות ובוחר ממתק לפי פרשת השבוע. אחר כך בשולחן שבת הילד מראה את הממתק וכולם מנחשים כיצד הוא קשור לפרשה. מעניין מאוד לראות מה הילדים בוחרים. מחבר את הילדים לפרשה ולשולחן השבת.

 * * *

אני בת סמינר בירושלים, בדרך כלל הייתי הולכת לטייל עם חברות בליל שבת, בשבת בבוקר ישנה, אחר כך מתפללת, בשבת אחרי צהריים לומדת למבחן, נחה, וזהו, בערך. לעומת זאת, ראש השנה ויום כיפור היו ימים מרוממים, ימים גדולים מאוד. עד שהבנתי מה ההבדל: ברגע שנכנס ראש השנה אני מרגישה שזה יום גדול. מרומם. כמובן הולכת לבית הכנסת לתפילות. כשהבנתי ששבת הוא יום שכולו קודש, וזכיתי ללכת לבית הכנסת לקבלת שבת, וכן בשבת בבוקר לקריאת התורה – השבת שלי היתה אחרת. ממליצה מאוד ללכת בשבת לבית הכנסת. לנצל את הרגעים של השבת. לא להעביר את הרגעים הגדולים האלה, ולהפוך אותו ליום שכולו שבת לה'.

הרב זמיר כהן - למה השבת חשובה יותר מיום כיפור? 

חיזקה אותי הידיעה שהשטן תמיד בא לחגוג ביום שישי, החלטתי: 'אתה, השטן, אותי לא תנצח'. ואני פשוט יוצאת לקרב איתו. מה המשמעות? אני לא נותנת לו בכלל להיכנס אלי. ואם אני מאתרת משהו שקורה, והנה השטן רוצה לחגוג – אני אפילו מחייכת. לא ילך לך. אתה אותי לא תנצח. וזה נותן לי הרבה שמחה.

           * * *

כך הפכתי את השבת שלי למיוחדת ויפה: לו היה רבי חיים קנייבסקי מגיע אלינו הביתה לשבות שבת אחת, איך השבת היתה נראית אצלינו בבית? חשבתי לעצמי, כשהוא היה יושב בראש השולחן, איך היינו מתלבשים? איך לא היינו מתלבשים? איך היינו מדברים? איך לא היינו מדברים? כיצד היינו אוכלים? הרגשתי שאני מוצפת התרגשות מעצם המחשבה שגדול הדור ישהה אצלינו בבית.

בשבת קודש, לא גדול הדור מגיע אלינו, אלא מלך מלכי המלכים מגיע אלינו, אבל לא בתור אורח – הוא המזמין, הוא המארח. הוא מזמין אותנו לשבות עימו ולבוא לסעודות אצלו. המחשבה הזו עזרה לי לארגן את השבת שלי מחדש בנקודות מסוימות. החלטתי להשקיע יותר, להתלבש בצורה מכובדת ממש, ולא בחלוק. מקפידה לנעול נעלי שבת ולא נעליים. מקפידה על מכובדות בלבוש ובדיבור, ובמיוחד בזמן הסעודות, כראוי לאורחת מכובדת בבית של מלך. אחרי הפעולות נמשכים הלבבות.

בכל שבת אני מרגישה מכובדת ומרוממת, ומלווה אותי תחושה מענגת ויוקרתית. קיימת באוויר תחושה של אצילות מרוממת. של יום מכובד באמת. ומאז מלווה אותי הנהגת ה' מיוחדת. אני רואה בחוש איך הקב"ה עוזר לי למצוא בגדים יפהפיים לכבוד שבת, ולמצוא אותם בנקל. משהו נוסף: במשך שנים רבות לבשתי חלוק לכבוד שבת, כדי שלא ייהרסו בגדי השבת. מאז שהחלטתי ללבוש גם בבית את בגדי השבת – אני מרגישה שמירה מיוחדת. מאוד מרגש להרגיש בכל שבת מחדש את האמירה "כי מכבדי אכבד", כי זהו יום מכובד מכל ימים.

* * *

מאז שהחלטתי להקפיד לא לקרוא דברי חול בשבת גיליתי שיש לי הרבה יותר זמן לילדים, שיש לי זמן לומר תהילים, גיליתי שמאוד נחמד לדעת מה ההפטרה השבוע, והתחלתי לכוון הרבה יותר בבקשה שאנו מתפללות כל שבת: "והנחילנו באהבה וברצון שבת קדשך". הלוואי שנזכה.

מתלבשים כמו לאירוע אבל נשארים בבית - הרב יצחק פנגר במסר קצר ומרגש על השבת, מקור הברכה

תגיות:רוגעשעון חורףשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה