כתבות מגזין

היוזמה היצירתית שכובשת תאוצה: "נגייס מיליוני תומכים ונחולל מהפך במדינה"

אלישב ואך בטוח שיש אפשרות להילחם במצב בו יושבים בממשלה תומכי טרור, ניתן לעצור את הרפורמות הפוגעות ביהדות ולהביא למהפך אמתי. הוא לא לבד, יש לו תכנית אותה הוא מצעיד עם שותפים נוספים, המעוניינים לחולל שינוי. ככה זה ילך

אלישב ואךאלישב ואך
אא

הוא מתגורר במצפה רמון, בן 31, אב לשישה, והוא מאמין שבכוחו לשנות את מצבה של מדינת ישראל, ולא פחות מזה – להוביל למצב מהפכני, בקונספט שלא הוכר עד כה.

תכירו את אלישב ואך, מי שבימים אלו שותף להגיית הרעיון החדש של דף הפייסבוק 'משאלת עם' שעומד להוות התחלה לתהליך מרתק שלפי דעתו ייחלץ את מדינת ישראל מן המצב הלא פשוט שנקלעה אליו, בעקבות הקמת הממשלה האחרונה.

"אנחנו לא מנסים לארגן מחאות, לא הפגנות ולא רעש או בלגן", הוא מבהיר, "הרעיון כאן שונה לחלוטין, ודווקא בגלל זה אני מאמין שיש לו כוח לחולל את כל מה שההפגנות והמחאות לא עשו עד כה".

 

בוא תיקח אותנו אחורה. מה בכלל הוביל אותך לחפש רעיונות ופתרונות?

"הכל התחיל בשנה שעברה, בחודשים שקדמו להקמת הממשלה", הוא מספר, "באותם ימים כבר היה ברור לציבור היטב לקראת איזו ממשלה הולכים ועד כמה שהמושג 'מדינה יהודית' יהיה רחוק ממנה. במקביל סבלנו באותם ימים מפרעות תשפ"א וכוחותינו לא באמת הצליחו להתמודד עם המהומות. התחושה הייתה שקיימת במדינה סוג של רפיסות. למרות זאת הדהים אותי אישית לראות איך שהדברים עוברים בשקט. נכון שהתפרסמו מכתבים של רבנים ואנשי כוחות הביטחון, כמו גם של אנשי ציבור שהזהירו מהממשלה המסוכנת ומההתנהלות של מדינת ישראל, אבל בפועל אף אחד לא נקף אצבע, לא עשה שום דבר כדי למנוע את הקמת הממשלה, או לפחות לעצור את ההתנהלות המסוכנת של מדינת ישראל".

באותם ימים הרגיש ואך שכתושב המדינה וכאחד שאכפת לו מעתידה, הוא חייב לעשות מעשה. "גייסתי סביבי קבוצה של כ-30 חבר'ה ועבדנו יומם ולילה בארגון הפגנות וביצירת רעש בציבור. פעלנו במשך חודש תמים, בלי שום הפסקה. האמנו באמונה שלמה כי ברגע שנעורר את העם יהיה אפשר לעשות משהו. הרי בסופו של דבר הנתונים המספריים מראים שעם ישראל ברובו מסורתי ומחובר לזהות שלו. רובו גם לאומי, והלאום חשוב לו. למרות זאת מגיעה הממשלה העכשווית ומאבדת את כל הערכים שלה, גם מבחינה דתית וגם מבחינה לאומית, ואין פוצה פה".

את המערכה באותם ימים הוא סיים בתחושת כישלון, שכן לא התחולל שינוי מהותי. אך מבחינתו זה לא היה סוף הסיפור, אלא הזדמנות לבדוק לעומק את הנושא ולנסות להבין מה בכל זאת אפשר לעשות, ואיך לגרום לציבור לצאת החוצה ולזעוק את הזעקה הגדולה.

כחלק מכך החליט ואך לעשות עבודת מחקר רצינית בתחום. "שוחחתי עם מומחים מכל גווני הקשת ועם מביני דבר", הוא מסביר, "דווקא כמי שהשתתף בחייו בכל כך הרבה מלחמות ומאבקים, הגעתי למסקנה העגומה – כנראה שמי שנמצא בשלטון הצליח פשוט לייאש את הציבור שלנו. הציבור כבר רדום ומיואש, אין לו כוח אפילו להתקומם".

ואך מדגיש שהוא לא מדבר דווקא על הציבור הדתי, אלא על רוב-רובו של העם בישראל החפץ במדינה יהודית. "אמנם אנחנו הרוב, אבל למעשה אלו שנמצאים כעת בשלטון הצליחו להשתלט על כל מוקדי הכוח, התקשורת והמשפט. העם הפשוט הגיע למצב בו הוא כבר לא מאמין שיש בידו את האפשרות לחולל שינוי, הוא עייף ממאבקים ואין לו כוח להמשיך להילחם. מסתבר שהיו כאן אנשים שהצליחו במשך השנים לפרק את הציבור שלנו במובן התודעתי, לגרום לו לחוסר אמון ביכולת שלו, גרמו לו לחשוב שאין סיכוי לתת לאידיאל להוביל את החיים".

אתה מדבר באופן מאוד תיאורטי. מהו הדבר שהכי מפריע לך בממשלה הנוכחית?

"קודם כל – ההרכב של הממשלה. ברגע שאתה רואה את מנסור עבאס יושב בכנסת כמלך שכולם נשמעים לו ותלויים בו, וברגע שאתה רואה את מובילי הדעה הפרוגרסיבית פועלים כאיש אחד בתוך הממשלה שהוקמה, במטרה לקדם את הנושאים ההפוכים לגמרי מדעת היהדות, כמו נישואים חד מיניים, גיורים לכל דורש, רפורמה בכשרות, ועוד נושאים המטשטשים את הזהות היהודית באופן אגרסיבי, אתה מבין שיש כאן כדור שלג שמתדרדר במדרון, ומוכרחים לעצור אותו.

"תראו מיהו שר האוצר שלנו היום – אותו ליברמן שהכריז קבל עם ועדה שיזרוק את החרדים ממריצות לפח הזבל, והנה הוא השתלט על כל התקציב, כשהמגמה שלו ברורה. זה לא סוד, הכל נכתב וסוכם עוד לפני שהוקמה הממשלה".

 

ואך מדבר מהלב. ניכר כי הדברים מטרידים אותו מאוד. "כשהבנתי עד כמה שאזלו הכוחות של העם, התחלתי להרגיש גם אני חוסר אונים. כי הדבר המסוכן ביותר הוא להיות בלי אמון ביכולת ובעם שלנו. זה היה הרגע בו הכתה בי ההבנה שאם עכשיו לא נחולל שינוי משמעותי שישנה את כללי המשחק, אז הדרך מכאן למצב בו מדינת ישראל תהפוך למדינת 'כל אזרחיה' ללא שום צביון יהודי, תהיה קצרה מאוד, ואף אחד לא יעשה משהו כדי להתנגד. כי אם עד עכשיו לא התנגדנו, אז גם בעתיד לא יהיה מי שיעשה זאת".

 

ההבנה הקשה הזו גרמה לו להבין גם דבר נוסף – המהלך הנדרש כעת לא יכול להתבצע כפעילות של סקטור כזה או אחר, אלא זהו שינוי שצריך לבוא כחלק מכל עם ישראל ולהיות כלל מגזרי. הוא גם מפרט: "המהלך צריך לכלול סקאלה רחבה – בקצה האחד שלה הציבור הדתי והחרדי על כל רבניו, בקצה השני אושיות רשת חילוניות לחלוטין, אלופים בצה"ל בדימוס וכדומה. בתווך יהיו עיתונאים וכתבים מכל המגזרים, גופים מוכרים, עולים חדשים – ממש כולם".

בשלב הראשון הוא החליט לכנס נציגים מכל הסקאלות שצוינו, במטרה לעשות סיעור מוחות משותף. "הושבנו סביב השולחן 20 ראשי ארגונים מגזריים שונים", הוא מפרט, "ביניהם היה ניר גרמי מהידברות, אלעד צדיקוב מארגון 'בנועם', נציגי הר המור עם ארגון ליב"ה, נציגי ציבור דתי לאומי קלאסי, פובליציסטים שונים, יועצים פוליטיים וכן גם מובילי דעה כמו ד"ר גדי טאוב, ואפילו יואב אליאסי –הצל, נציגים של פורום קפה שפירא כמו גלי בת חורין ועוד. נוצר הרכב מעניין מאוד".

ומה היו המסקנות?

"הנושא בו דנה הישיבה היה ברור – כולנו הבנו שמתרחש כאן מאבק קשה מאוד על מדינה יהודית, וניסינו לחשוב מה אפשר לעשות כדי לפתור את הסוגיה הזו.

העלינו הרבה מאוד רעיונות ודרכים לפעילות, ובסופו של דבר יצאתי מאותה ישיבה כשאני מכיר חבר חדש שהפך לשותף לתכנית המהפכנית שאני מריץ כיום – זהו רובי ברזאני שעוסק בשיווק כבר למעלה מ-20 שנה.

הוא מקצוען גדול, אבל לצורך הפעילות המשותפת שלנו עזב את עבודתו ובמשך ארבעה חודשים התמסר אך ורק להקמת הפרויקט. גם אני עזבתי את משפחתי במצפה רמון, השארתי אישה בהריון, בית עם ילדים, ועברתי לתל אביב, כשאני חוזר הביתה רק בסופי שבוע.

במשך כל אותם חודשים ישבנו ועיבדנו את כל הכיוונים האפשריים, כדי למצוא פתרון שיוכל לשנות את המצב, כאשר במהלך הדרך כינסנו את הפורום שלנו והצגנו את התוצרים".

רובי ברזאנירובי ברזאני

זה נשמע ממש מסקרן, איזה רעיון גיבשתם לבסוף?

"זה באמת רעיון מהפכני ופורץ דרך, שנוצר אך ורק מתוך ההבנה שחייבים למצוא דרך אחרת. לא מחאות ולא הפגנות, אלא משהו שבאמת לא חשבו עליו עד היום".

ואך לוקח נשימה עמוקה ומפרט: "הרעיון שלנו קשה ליישום וקצת יומרני, אך הוא מעורר תקווה בצורה בלתי רגילה, ואנו מאמינים כי רק שם נמצא הפתרון. כחלק מהמהלך אנו הולכים לכנס את כל הציבור היהודי במדינת ישראל שמעוניין במדינה יהודית. בהערכה שלנו מדובר על כ-5 מיליון, אך גם אם נגיע ל-2-3 מיליון נהיה מרוצים. נגייס את כולם יחד תחת הסיסמה: 'כאן עם ישראל'. את ההמון הזה אנחנו רוצים לעורר, כפי שנאמר 'עם ישראל כלביא יקום' – צריכים להעיר ולעורר את האריה".

איך תגיעו לכל כך הרבה אנשים?

"בשלב ראשון נשתמש ברשתות הציבוריות, כיוון ששם הציבור נמצא. פתחנו בימים האחרונים קבוצת פייסבוק וכבר יש בה כ-700 חברים. כמובן שאנו שואפים להגיע להרבה יותר, וגם לחבור לעוד ועוד רשתות, ככל שכוחנו יגדל. לקבוצה שפתחנו קראנו 'משאלת עם' והשאיפה שלנו היא לגייס לתוכה בין 2 ל-3 מיליון חברים".

ומה בשלב הבא?

"כאשר נגיע למאות אלפים נתחיל לפעול ולהתניע. כאן חשוב לי להסביר כי במצב בו אנו נמצאים כיום התחושה היא שאנחנו כמו ילד קטן בבית, שכאשר האחים הגדולים מרביצים לו אז הוא צורח, כי אין לו שום דרך אחרת להילחם. כך גם אנחנו נראים היום כשאנחנו צורחים 'גיוועלד', כי אין לנו יכולת לשנות את המצב. אבל ברגע שיהיו לנו יותר מ-2 מיליון חברים, כבר נוכל לצאת בקמפיינים שישנו לגמרי את השיח במדינה, ויובילו אותנו אל עבר מדינה יהודית. דרך הקמפיינים נעביר בצורה ברורה את מה שהעם רוצה, שזה גם מה שמגיע לו וראוי לו. כמו כן נארגן אירועי ענק בהם נבהיר את הדרישות שלנו. אלו לא יהיו הפגנות, אלא אירועים בסגנון הפנינג. הראשון שבהם ייערך כבר בקרוב, ובו נביא דגל ישראל ענק שישבור שיא גינס וישתרע על פני 80 דונם. נפרוש אותו בנגב, נביא לשם דוכנים ואמנים ונעשה הפנינג גדול בו נדבר על המשילות בנגב והדרישה שלנו לפרק את הגורמים הבלתי חוקיים ששולטים בו וליצור ריבונות ישראלית מלאה. יהיו גם הרבה מאוד קמפיינים נוספים, שישנו לגמרי את השיח במדינה, ויובילו אותנו אל עבר מדינה יהודית".

מהיכן התקציב?

ניכר כי ואך וברזני חשבו על הכל. "החברות בארגון שלנו תהיה באמצעות דמי חבר, ומכיוון שצפויים להיות חברים רבים מאוד יהיה התשלום סמלי בלבד. גם באמצעות דמי חבר נמוכים מאוד נוכל לצאת עם קמפיינים גדולים משל כל חברות הפרסום שבמדינה. כך, באמצעות שלטי חוצות והעלאת מודעות נוכל להוביל את השיח למקום הנכון".

כפי שאתה יודע, הממשלה שיושבת היום הצליחה לעשות את הבלתי יאומן ולהפיל את ביבי. יש לה כוחות אדירים. אתה לא חושש שהיא תטרפד גם את המהלכים שלכם?

"אני לא חושש כלל. הכוח של ההמון הוא הגדול ביותר שיש, וזה בדיוק מה שהשלטון חושש מפניו. אפשר לראות שבמשטרים טוטליטאריים לחלוטין הצליח ההמון לייצר מהפיכות. אני לא מכוון לשם, רק רוצה להדגיש את גודל הכוח והעוצמה שיש לנו.

"ברור שהשלטון ינסה להתנגד, הוא גם ינסה לחלחל לתוכנו את המסר שהוא מעביר כל הזמן – שיש מריבות בעם ישראל, כאוס ומלחמת אחים, הוא ימשיך לנסות לפרד אותנו, אבל אנחנו הרי יודעים את האמת - בעם שלנו קיימת אהבת ישראל נדירה. כל מי שנתקע פעם בצד הכביש יודע את זה, גם בקורונה זה בא לידי ביטוי, וגם בהרבה זמנים אחרים".

בשלב הסופי אתם שואפים להפיל את הממשלה?

"מבחינתנו הממשלה אינה הבעיה, אלא היא הפרי של התנהלות רבת שנים, בה מדינת ישראל מתנהלת באופן בעייתי. אם בעקבות כל הדברים שנפעל למענם הממשלה תתפרק – אז זה מה שיקרה. אבל מלכתחילה איננו פוליטיים. לא באנו להרים את ביבי או להוריד את בנט בשום צורה. אנחנו בסך הכל אזרחים פשוטים, שרוצים שמדינת ישראל תהיה תואמת לאופי היהודי".

נשמע שאתה מאמין גדול ברעיון. אתה בטוח שהוא יתפוס תאוצה גם בקרב אחרים?

"אני מאמין שזה עניין של תהליך. גם בסביבתי הקרובה ראיתי שלקח זמן עד שאנשים הצליחו באמת לעשות סוויץ' בראש ולהאמין שהדבר אפשרי. הקונספט הזה הוא באמת שונה מכפי שאנו רגילים, אבל דווקא בגלל זה אני בטוח שהוא בסופו של דבר יהיה מנצח".

תגיות:מדינת ישראלאלישב ואך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה