חדשות בארץ

רק 70% מקברות הצדיקים בארץ – מונגשים לבעלי מוגבלויות

למרות החוק הקובע כי יש להנגיש מבני ציבור לבעלי מוגבלויות, דו"ח מגלה כי מתוך 130 המקומות הקדושים וקברי הצדיקים בארץ – רק 12 מונגשים לחלוטין

  • כ"ב חשון התשפ"ב
(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

מכון המידע והמחקר של הכנסת ערך מחקר, ממנו עולה כי עולה כי מתוך כ-130 אתרים שלהם אחראי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, רק 12 אתרים מונגשים באופן מלא, ואתר נוסף נמצא בשלבי הנגשה. 93 אתרים אינם מונגשים כלל לאנשים עם מוגבלות, ולגבי 33 אתרים נוספים לא נמסר מידע.

בין האתרים המונגשים נמצאים כמה מהאתרים המוכרים בישראל: הכותל המערבי, קבר דוד המלך, קבר הרמב”ם, בית הקברות העתיק בצפת ועוד. אך רבים אחרים אינם מונגשים כלל או מונגשים באופן חלקי בלבד.

בין המקומות המונגשים באופן חלקי: קבר שמעון הצדיק בירושלים נגיש עד הרחבה העליונה, קבר האור החיים הקדוש בירושלים, חלקים ממתחם הרשב”י במירון ועוד.

בין המקומות שאינם מונגשים נמצאים מערת המכפלה, מערת אליהו הנביא בחיפה ועוד רבים.

על פי "חוק שווין זכויות לאנשים עם מוגבלות" יש להנגיש מבנים כך שלפחות דרך עיקרית אחת אליו תהיה נגישה, ללא מדרגות, מעבר בין מפלסים וכן חובת שילוט ושירותי נכים. למעשה, החוק אוסר על אדם להפעיל מקום ציבורי אלא אם בוצעו התאמות נגישות.

מן המחקר, שנערך בהזמנת ח”כ משה אבוטבול (ש”ס) וארגון בצלמו, עולה כי 70% מהמקומות הקדושים, שאליהם רוצים אנשים עם מוגבלות להגיע פעמים רבות, אם לצורך תפילה או במסגרת טיולים כאלו ואחרים, אינם מונגשים כראוי או לא בכלל.

במדינת ישראל חיים כיום יותר מ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות, כ-17 אחוזים מכלל האוכלוסייה. שמונה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת הם אנשים עם מוגבלות חמורה.

בפנייה למשרד הדתות אודות חוסר הנגישות המשמעותי, השיב נציג המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים כי מטרתם היא להנגיש את כל האתרים, אך מכיוון שהדבר מצריך משאבים גדולים הדבר עלול להימשך זמן רב.

בתגובה, מסר ח"כ משה אבוטבול: "מיום כניסתי לכהן כחבר כנסת אני מקבל שוב ושוב פניות מאנשים בעלי מוגבלויות שרצונם להתפלל בקברי צדיקים בכבוד. אני נלחם על כך, וב”ה אנו לקראת הצלחה סופית של הנגשת מערת המכפלה. החוק מחייב זאת ואני קורא לשר הדתות לפעול ולהכין תכנית מקיפה שעוד השנה יונגשו עשרות קברי צדיקים ואתרי דת – במטרה שתוך שנתיים כל הרשימה תהיה נגישה בדיוק כמו כל מבני ציבור אחרים במדינה”.

תגיות:קברי צדיקיםבעלי מוגבלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה