חדשות בארץ

בג"ץ דחה את עתירת חברי האופוזיציה נגד הרכב הוועדות בכנסת

שופטי בג"ץ דחו את עתירתם של חברי כנסת מהאופוזיציה נגד הרכב הוועדות בכנסת שנכפה על ידי הקואליציה, בנימוק כי הרף שהוצב להתערבות שיפוטית במקרים אלו "גבוה במיוחד". יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין: "שופטי בג"ץ שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות"

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה היום (שני) את העתירה של שישה חברי כנסת מסיעות הליכוד וש"ס, שדרשו להורות לקואליציה לאפשר חלוקה שוויונית בוועדות הכנסת הקבועות באופן שישקף את הרכב הסיעות ואת גודלן.

הרכב השופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ציין בהחלטתו כי מאז הגשת העתירה בוצעו על ידי הקואליציה שינויים בהרכב הוועדות, שנועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה. בפסק הדין הובהר, כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים – הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות אינם מצדיקים התערבות שיפוטית.

בית המשפט הוסיף, כי יש להצר על כך שסיעות הקואליציה נזקקו להערותיו על מנת להגיע להרכב מאוזן יותר של הוועדות. מאידך, הוא ציין כי "קיים טעם לפגם בהתנהלותן של חלק מסיעות האופוזיציה, אשר בחרו להחרים את ההצבעה במליאה על ההחלטה נושא העתירה ומאז ועד היום נמנעו מהעברת שמות חבריהן בוועדות הכנסת. בכך נשללה מחבריהן זכות ההצבעה בוועדות הפועלות כבר כיום, ונמנעה התחלת פעילותן של שלוש ועדות שבראשן אמור לעמוד נציג מסיעות האופוזיציה. חוסר הסכמה ביחס להתנהלות הקואליציה אינו יכול להצדיק את התפרקותם של חברי כנסת מחובתם לייצג במסגרת ועדות הכנסת את האינטרסים שבשמם נבחרו לכנסת".

בפסק הדין הודגש כי "קיומה של אופוזיציה אפקטיבית מהווה תנאי יסודי לקיומה של הדמוקרטיה הישראלית: האופוזיציה ממלאת תפקיד מרכזי בפיקוח על התנהלות הממשלה; מציבה חלופה שלטונית ורעיונית לממשלה; ומבטיחה את ייצוגן של קבוצות שונות באוכלוסייה". עם זאת, הבהירו השופטים כי "הרף שהוצב להתערבות שיפוטית במקרים כגון אלו הוא גבוה במיוחד. הוא משקף את הריסון השיפוטי הנדרש בהחלטות הנוגעות לעניינים הפנימיים של בית המחוקקים והכרוכות לא אחת בשיקולים פוליטיים".

"אכן, כלל הוא הנקוט עמנו שבית משפט זה נמנע מהתערבות בהחלטות הכנסת בעניינים פנים-פרלמנטריים, למעט במקרים חריגים שבהם יש בהחלטה משום 'פגיעה עמוקה במרקם החיים הפרלמנטריים' או 'ביסודות המבנה של משטרנו החוקתי'. כך, למשל, התערב בית המשפט מקום שבו נמנעה מסיעה האפשרות להגיש הצעת אי-אמון; מקום שבו נמנעה מחבר כנסת האפשרות להגיש הצעות חוק; ומקום שבו סורבה דרישת הרוב בכנסת לקיים הצבעה במליאה על בחירת יו"ר הכנסת. לעומת זאת, נמנע בית המשפט מלהתערב בהחלטות בדבר הרכבן של ועדות הכנסת או זהות העומד בראשן, וזאת אף שלעיתים ראה בהן טעם לפגם".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, מתח ביקורת חריפה על בית המשפט: "שופטי בג"ץ שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות".

"כאשר מפלגות השמאל עתרו להחלפת יו"ר הכנסת אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו שהעניין דחוף ונתנו פסיקה בתוך שבוע מהגשת העתירה. אבל כשזכויות הימין נרמסות – יש להם את כל הזמן שבעולם. במשך כמעט שלושה חודשים הם נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי. עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין, והכשירו את המהלך האנטי דמוקרטי ואת רמיסת כל כללי הייצוג בכנסת".

"עמדתי הייתה ונשארה – לבג"ץ המוטה פוליטית אין ולא יכולה להיות סמכות להתערב בעבודת הכנסת. אמשיך להיאבק לשינוי יסודי במערכת המשפט כדי להפוך אותה להוגנת ולשיוויונית, וכדי להבטיח ששופטים יעסקו בענייני משפט ולא בפוליטיקה".

חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), שנמנתה על מגישי העתירה, תקפה: "‏תיראו מופתעים. בג"ץ דחה את העתירה שהגשנו כנגד ההתנהלות הדורסנית והלא דמוקרטית של הקואליציה בוועדות הכנסת. הכי חשוב שבג"ץ מקפיד להתנהל בצורה שוויונית עם כולם, את העתירות מהשמאל הוא מכבד ומחבק, את העתירות מימין הוא משתיק, שלא נגיד גורס".

תגיות:הכנסתיריב לויןבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה