היסטוריה וארכיאולוגיה

מחקר חדש חושף: כך החריב הקב"ה את סדום

חפירות ארכיאולוגיות בתל אל-חמאם, צפונית-מזרחית לים המלח, חשפו הרס עצום שנגרם למקום לפני כ-3,650 שנים. להערכת החוקרים, ייתכן ומדובר בעיר סדום המקראית שהוחרבה על ידי אלוקים כעונש על חטאיה

  • י"ט חשון התשפ"ב
אזור ים המלח (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)אזור ים המלח (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
אא

מחקר חדש, שפורסם בכתב העת המדעי Nature Scientific Reports, חושף ממצאים מחפירות שנערכו באתר תל א-חמאם, צפונית-מזרחית לים המלח, המלמדים על הרס חסר תקדים שנגרם למקום לפני כ-3,650 שנים – עידן המכונה במחקר "תקופת הברונזה התיכונה".

להערכת החוקרים, ייתכן ומדובר בעיר סדום המקראית, המוזכרת בספר בראשית כאחת מערי כיכר הירדן שהקב"ה החריב כעונש על חטאיהן. 

החפירות באתר, הממוקם מצדו הירדני של הגבול, החלו לפני כ-16 שנים. בשכבת הקרקע המתוארכת סביב שנת 1,650 לפני הספירה, גילו החוקרים ממצאים חריגים: שברי כלי חרס שהותכו, חומרי בנייה שהותכו חלקית ולבני בוץ "מבעבעים" שהומסו, וכן עצמות אדם חרוכות. מדובר בשכבת הרס יוצאת דופן, שאינה אופיינית לשכבות ארכיאולוגיות שנחקרו ברחבי המזרח הקדום. הממצאים הצביעו על כך שחורבנה הטוטלי של העיר נגרם כתוצאה מטמפרטורה גבוהה מאוד שחוללה הרס מסיבי.

החוקרים סבורים, כי את ממדי ההרס יש לייחס לאירוע קוסמי – פיצוץ ענק באזור שנגרם כתוצאה ממטאוריט. הפיצוץ חסר התקדים בעוצמתו הרס לחלוטין את כל המבנים בעיר ואת החומות שהקיפו אותה, והרג את אלפי האנשים ובעלי החיים שהיו באזור. המומחים משווים את תוצאות הפיצוץ להרס העצום שנגרם ביוני 1908 בטונגוסקה שבסיביר, אירוע המיוחס להתפוצצות אסטרואיד שחדר לאטמוספרה מעל שטח רוסיה. הפיצוץ בגובה של כמה קילומטרים מעל האזור הלא מיושב גרם להכחדת החי והצומח ברדיוס של כ-20 קילומטרים.

על הקרקע בתל אל-חמאם לא נמצאו עקבות של מכתש שיעידו על פגיעת מטאוריט, מה שהוביל את החוקרים לטעון כי התפוצצותו התרחשה באוויר. עדויות לכך נמצאו במתכות ומינרלים שונים שאותרו בתוך האדמה. בין המינרלים שנחשפו – קוורץ מעוות, עובדה שיש בה כדי להצביע על הטמפטורה הגבוהה ששררה במקום בעת הפיצוץ, שכן כדי להתיך קוורץ נדרשת טמפרטורה של 1,700 מעלות לפחות.

תגיות:סדוםמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה