חדשות בארץ

סערה בקואליציה: גנץ הכריז על שישה ארגוני החזית העממית כארגוני טרור

חתימתו של שר הביטחון בני גנץ על צו המכריז על שישה ארגונים של ארגון "החזית העממית" כארגוני טרור מסעירה את הקואליציה וגוררת ביקורת גם מהממשל האמריקני

גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שר הביטחון בני גנץ חתם בסוף השבוע על צו המכריז על שישה ארגונים של "החזית העממית לשחרור פלסטין" (חז"ע), הפועלים ביהודה ושומרון, כארגוני טרור. המהלך עורר סערה בקואליציה וביקורת מצד הממשל האמריקני.

שמות הארגונים שהוכרזו כארגוני טרור הם: ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אל-צ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אל-חק", התנועה העולמית להגנה על ילדים – סניף פלסטין (DCI-P) וועדת הפעילות החקלאית (UAWC).

הצעד של גנץ בא לאחר פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי והמטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל), שאושרה על ידי הגורמים המשפטיים. מלשכתו נמסר כי "ארגונים אלה הינם חלק מרשת של ארגונים הפועלים בכיסוי בזירה הבינלאומית מטעם החזית העממית, על מנת לתמוך בפעילותו ולקדם את מטרותיו. ארגונים אלו פעלו בכסות של 'ארגוני חברה אזרחית', אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור. הארגונים שהוכרזו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין ומעסיקים פעילי חז"ע רבים בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים אשר היו מעורבים בפעילות טרור".

"בהיבטי המימון, ארגונים אלה, הנשלטים על ידי החז"ע, משמשים מקור מרכזי עבור מימון פעילות הארגון בכללותו ונוטלים תפקיד משמעותי בבניין הכוח והתעצמות ארגון הטרור. הארגונים שהוכרזו קיבלו סכומי כסף גדולים ממדינות אירופה וארגונים בינלאומיים, תוך שימוש במגוון דרכי זיוף ומרמה. כספים אלו שימשו את החז"ע לתשלומים למשפחות אסירים ביטחוניים ו'שהידים', משכורות לפעילים, גיוס פעילים, קידום פעילות טרור והתעצמות, קידום פעילות החזית העממית בירושלים והפצת מסרים ואידיאולוגיה של הארגון".

ההכרזה של גנץ על ששת הארגונים כארגוני טרור גררה ביקורת חריפה מצדה השמאלי של הקואליציה. יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, מסר: "כמדינה דמוקרטית, ריבונית וחזקה, ובסיטואציה של כיבוש – ישראל חייבת להיות מאוד, אבל מאוד זהירה בהטלת מגבלות על ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים. יש לזה השלכות בתחום המדיני, יחסי חוץ, והכי חשוב – בתחום זכויות האדם. פניתי לשר הביטחון כדי שיציג לממשלה את הממצאים שהובילו להחלטה".

חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) תקפה בטוויטר: "ארגוני זכויות אדם הם לא ארגוני טרור. שר הביטחון חייב לבטל את ההכרזה". חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) הוסיפה: "אלא אם כן יש מידע מודיעיני שבגינו הוכרזו ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כארגוני טרור, המהלך הזה חמור ובטח לא מובן מצד מדינה ריבונית חזקה שלא צריכה להירתע מארגוני זכויות אדם, אלא להיפך. אך יותר מכל האקט הזה – לא מוסרי ורומס זכויות".

חברת הכנסת יעל רון בן משה (כחול לבן) מתחה ביקורת על דבריה של לזימי וגיבתה את ראש מפלגתה: "כבוגרת שב"כ לבוגרת שלום עכשיו – אצלנו היו בודקים, מבצעים ורק אז, אם צריך, מתבטאים. כשהשב"כ, משרדי הביטחון והמשפטים חוקרים ומוצאים ארגונים שמממנים טרור, שמוציאים לפועל פעילות טרוריסטית ושבכיריהם נעצרים על פעילות טרור מובהקת – עדיף לשתוק, לא לצייץ".

סגן שר הביטחון, אלון שוסטר, נחלץ אף הוא להגנתו של גנץ: "חבריי בשמאל, תרגיעו. הארגונים הפלשתינאים שפעילותם נאסרה נגועים קשות בפעילות טרור, בגיוס טרוריסטים ובהלבנת כספים לטרור. זוהי רשת טרור של החזית העממית שמתחזה לארגוני החברה האזרחית".

שרת הפנים איילת שקד (ימינה) בירכה אף היא על המהלך של גנץ: "פעולה חשובה של שר הביטחון, בעקבות מידע מודיעיני מוצק של השב״כ והמט״ל. כבר שנים רבות שהארגונים האלה מתחפשים לארגוני 'זכויות אדם', שבפועל הם מהווים תמיכה לפעולות טרור של החזית העממית ודלק לתנועת ה-BDS. מדינות רבות תרמו לארגונים האלה, וטוב ששמים לזה סוף".

במקביל לסערה בקואליציה, הצעד של גנץ פתח גם חזית מול הממשל האמריקני. דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, אמר כי ישראל לא עדכנה מראש את הממשל על ההחלטה להכריז על ששת הארגונים כארגוני טרור. הוא הוסיף, כי הממשל יבקש הבהרות על המהלך. גורמים בישראל מסרו בתגובה כי לממשל, וכן למדינות באירופה שתרמו לארגונים, נמסר מידע מוקדם על הצעד.

ב"ישראל היום" דווח הבוקר על חילופי האשמות במערכת המדינית והביטחונית בעקבות תגובת הממשל האמריקני. גורמים במערכת המדינית הטילו על בני גנץ את האחריות לוויכוח שהתגלע מול הממשל. "ההליך נוהל באופן עקום", צוטט אחד הגורמים. "במשרד הביטחון לא הכינו את הקרקע מול הממשל כמו שצריך. אם היו עושים זאת, העימות היה נמנע, כיוון שיש מספיק חומרים המגבים את עמדת ישראל כי מדובר בארגוני טרור שאין להם שום קשר לזכויות אדם".

מנגד, גורם מדיני אחר טען כי משרד החוץ היה מהגופים שיזמו את המהלך להכרזה על הארגונים כארגוני טרור, וכי בהובלתו נערכו עדכונים ותדרוכים ברחבי העולם, כולל בארצות הברית. לדבריו, "אין היום במערכת המדינית אף גורם עלום שיכול ללמד את שר הביטחון גנץ על חשיבות היחסים עם ארצות הברית, עליהם שמר לאורך השנתיים האחרונות, מה שהביא להישגים חסרי תקדים בשיתוף הפעולה הביטחוני".

תגיות:ארצות הבריתבני גנץטרורניצן הורוביץהחזית העממית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה