חדשות בארץ

התאומות הסיאמיות שהופרדו השתחררו מבית החולים

הניתוח הנדיר והמורכב להפרדת התינוקות הסיאמיות, שנולדו מחוברות בראשן, נערך בבית החולים סורוקה. השתיים שוחררו לאחר מספר שבועות של המשך טיפול ומעקב, במהלכם התאוששו ללא סיבוכים

  • ט"ו חשון התשפ"ב
ד"ר מיקי גידון עם התינוקות (צילום: דוברות סורוקה)ד"ר מיקי גידון עם התינוקות (צילום: דוברות סורוקה)
אא

רגע מרגש: התאומות המחוברות בראשן, שעברו לפני כחודש וחצי ניתוח נדיר להפרדתן, השתחררו היום (חמישי) מבית החולים סורוקה בבאר שבע.

התאומות בנות השנה נולדו בבית החולים באוגוסט 2020, כשהן מחוברות בחלק העורפי של ראשן. במהלך החודשים שלפני הניתוח הן עברו שרשרת ארוכה של בדיקות מקיפות וניטור רציף של המכון להתפתחות הילד בסורוקה, כשבנוסף בוצע מעקב רפואי הדוק אחרי התפקוד הלבבי והנשימתי שלהן. במקביל, בני המשפחה זכו לליווי צמוד של השירות הסוציאלי.

עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע לידת התאומות ועד ליום הניתוח, וגם במהלך האשפוז שלאחריו. לאחר הכנה שבוצעה לקראת הלידה המורכבת, ערך צוות ייעודי עבודת הכנה לניתוח ההפרדה שנמשכה במשך חודשים ארוכים, במעין "פקודת מבצע".

לאחר חודשים, במהלכם עברו התאומות בדיקות מקיפות והכנה לקראת הניתוח שעבר בהצלחה, הן אושפזו בחודש שעבר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ובהמשך במחלקה לכירורגית ילדים לצורך מעקב והמשך טיפול שנדרש לאחר הפרוצדורה המורכבת שעברו. 

לניתוח ההפרדה קדם שלב של ניתוח להכנסת בלון (Expander) מתחת לקרקפת, לצורך יצירת עודף עור שישמש לסגירה וכיסוי האזור לאחר ההפרדה. ניתוח זה בוצע באפריל 2021, כשהתאומות עדיין מחוברות. ניתוח ההפרדה עצמו התקיים בתחילת החודש שעבר וארך למעלה מ-12 שעות. עשרות אנשי צוות מבית החולים השתתפו ולקחו חלק בהכנות הרבות לניתוח ובביצועו.

הצוות הרב-תחומי השתמש במודלים תלת-מימדיים ובמודלים של מציאות מדומה (VR), שדימו בצורה האמינה והמדויקת ביותר את מכלול המורכבות של החיבור של כלי הדם, קרומי המוח, עצמות הגולגולת והעור של התאומות. המודלים אפשרו לערוך עשרות חזרות וסימולציות של הניתוח על שלביו המורכבים. לאחר שהתבצעה ההפרדה של כלי הדם בהצלחה, התבצעה הפרדה של העצמות. לאחר מכן התפצל הצוות לשני צוותים, שעבדו במקביל בשני חדרי ניתוח נפרדים, לביצוע שחזור הגולגולת וסגירת העור של כל אחת מהבנות.

ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה וממובילי הניתוח, סיפר: "לאחר הניתוח אושפזו התאומות כחודש ימים לצורך המשך טיפול ומעקב, שבמהלכם הן התאוששו בצורה טובה וללא סיבוכים. במהלך אשפוזן עברו התאומות בעיקר טיפולי פיזיותרפיה להדבקת הפער המוטורי, שכן עד הניתוח הן לא יכלו להסתובב על הבטן או להתיישב כל עוד היו מחוברות. היום הן כבר מתהפכות, והתאומה הדומיננטית יותר אפילו התחילה לשבת".

"מהלך אשפוזן כלל בעיקר בדיקות מקיפות מולטי דיסיפלינריות על ידי צוותים של המכון להתפתחות הילד וצוותי מחלקת אף-אוזן-גרון, בדיקות שמיעה במכון השמיעה, הערכות אורטופדיות, וטיפולים פיזיותרפיים אינטנסיביים במכון להתפתחות הילד. הבנות צפויות להמשיך בתהליך השיקומי האינטנסיבי גם לאחר שחרורן, ובנוסף להמשיך במעקב סדיר ותכוף בסורוקה. ייתכן ובהמשך הן יזדקקו לניתוחים נוספים, בעיקר ניתוחים אסתטיים של מבנה הגולגולת".

ד"ר גידון ציין כי מדובר ביום מרגש במיוחד עבורו: "מעבר לציון דרך משמעותי מבחינה מקצועית של תכנון, ביצוע ויישום של מבצע בסדר גודל שלא היה עד כה בישראל ומהספורים בעולם, נקשרתי לתאומות באופן יוצא דופן. ההבנה שהפרוצדורה המורכבת שעברו משפיעה באופן משמעותי על העתיד שלהן מחזקת אותי ואת כל הצוותים שהיו שותפים למהלך הנדיר הזה".

תגיות:ניתוחתאומות סיאמיותבית החולים סורוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה