חדשות בארץ

לראשונה בישראל: ניתוח נדיר להפרדת תאומות סיאמיות המחוברות בראשן

הניתוח הנדיר והמורכב, שבוצע בעולם בהצלחה כ-20 פעמים בלבד, נערך בבית החולים סורוקה לאחר חודשים ארוכים של הכנות, בהשתתפות עשרות אנשי צוות. ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה: "הימים הקרובים יהיו קריטיים בתהליך ההתאוששות וההחלמה של התאומות"

  • כ"ח אלול התשפ"א
התאומות לפני הפרדתן (קרדיט: דוברות בית החולים סורוקה)התאומות לפני הפרדתן (קרדיט: דוברות בית החולים סורוקה)
אא

ניתוח נדיר להפרדת תאומות המחוברות בראשן נערך ביום חמישי האחרון בבית החולים סורוקה בבאר שבע. מדובר בניתוח ראשון מסוגו שבוצע בישראל. הוא נמשך למעלה מ-12 שעות, והשתתפו בו עשרות אנשי צוות של בית החולים בסיוע מומחים מחו"ל.

התאומות בנות השנה נולדו באוגוסט 2020, כשהן מחוברות בחלק העורפי של ראשן. במהלך החודשים האחרונים הן עברו שרשרת ארוכה של בדיקות מקיפות וניטור רציף של המכון להתפתחות הילד בסורוקה, כשבנוסף בוצע מעקב רפואי הדוק אחרי התפקוד הלבבי והנשימתי שלהן. במקביל, בני המשפחה זכו לליווי צמוד של השירות הסוציאלי.

עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע לידת התאומות ועד ליום הניתוח. לאחר הכנה שבוצעה לקראת הלידה המורכבת, ערך צוות ייעודי עבודת הכנה לניתוח ההפרדה שנמשכה במשך חודשים ארוכים, במעין "פקודת מבצע".

לקראת הניתוח, הצוות הרב-תחומי השתמש בשני סוגים של מודלים: מודלים תלת-ממדיים ומודלים של מציאות מדומה (VR). המודלים התלת-ממדיים מבוססים על הדמיות CT, MRI ואנגיוגרפיה, והם מדמים בצורה האמינה והמדויקת ביותר את מכלול המורכבות של החיבור של כלי הדם, קרומי המוח, עצמות הגולגולת והעור של התאומות.

מודל ה-VR אפשר לערוך סימולציות של הניתוח ולתכננו בצורה המדויקת ביותר שיש. באמצעות מודל זה ניתן להיכנס לעומק החיבור בין התאומות, לראות כלי דם משותפים ולבצע סימולציה של כל שלבי הניתוח. בבית החולים ציינו, כי בוצעו עשרות חזרות וסימולציות של כל שלבי הניתוח בכל אחד מהמודלים, בהן השתתפו כל אנשי הצוות.

במהלך הניתוח, לאחר ביצוע ההפרדה של כלי הדם בהצלחה, התבצעה הפרדה של העצמות. אנשי הצוות התפצלו לשני צוותים שעבדו במקביל בשני חדרי ניתוח נפרדים, וביצעו שחזור של הגולגולת של כל אחת מהבנות וסגירת העור.

התאומות לאחר ההפרדה (קרדיט: דוברות בית החולים סורוקה)התאומות לאחר ההפרדה (קרדיט: דוברות בית החולים סורוקה)

בניתוח השתתפו כ-50 אנשי צוות, שנטלו חלק גם בהכנות הרבות וגם בביצוע: מומחים בנוירוכירורגיה, מומחים בכירורגיה פלסטית, מומחים בהרדמה בילדים, מומחים מטיפול נמרץ ילדים, מומחי דימות המוח, אחיות חדר ניתוח, צוותי סיעוד, רוקחות, מעבדות, צוותי השירות לעבודה סוציאלית וצוותי לוגיסטיקה. שני מומחים בינלאומיים, להם ניסיון קודם בניתוחים מסוג זה, השתתפו אף הם בניתוח.

ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה, אמר: "מדובר בניתוח נדיר ומורכב, שבוצע עד כה בעולם כ-20 פעמים בלבד ולראשונה בארץ, ובמקרה זה גם בתינוקות צעירות מאוד בנות שנה. הניתוח וההיערכות אליו בוצעו על ידי הצוותים המיומנים והטובים ביותר שיש בארץ. הוא מחזק את תחושת השליחות שבזכותה הפכנו להיות רופאים. הימים הקרובים יהיו קריטיים בתהליך ההתאוששות וההחלמה של התאומות".

סגנית מנהל בית החולים, ד"ר יפה אשור, סיפרה לגלי צה"ל: "זה לא היה קל. לשמחתנו המוחות היו נפרדים, אבל כל מעטפת המוח וכלי הדם היו משותפים. זו הייתה הפרדה מאוד מסובכת. התינוקות ערות, אפילו אוכלות כבר, מזיזות את ארבעת הגפיים. בפעם הראשונה בחייהן הן הושכבו היום פנים אל פנים, ראו אחת את השנייה, הושיטו ידיים אחת לשנייה. זו פעם ראשונה שהן חוו מה זה לראות את אחותך התאומה. כולנו התרגשנו".

תגיות:תאומות סיאמיותבית החולים סורוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה