חינוך ילדים

מה הסוד בחינוך ילדים לשמחה בקיום המצוות? ראש ישיבת המקובלים מגלה

כיצד ניתן לגרום לילדים לשמוח בדרך התורה והמצוות? ומהי הטעות שהורים רבים עושים, ולא שמים לב לנזק הנגרם ממנה? הרב גמליאל רבינוביץ, ראש ישיבת המקובלים "שער השמים", משיב

(בעיגול: הרב גמליאל רבינוביץ / פלאש 90)(בעיגול: הרב גמליאל רבינוביץ / פלאש 90)
אא

בראיון לאתר "דרשו" נשאל הרב גמליאל רבינוביץ, ראש ישיבת המקובלים "שער השמים', כיצד  מנחילים לילדים דרך חיים של תורה ומצוות? איך שומרים עליהם כך שילכו בתלם, וזאת מתוך שמחה ואהבת התורה?

"צריך להבין שהילדים רואים אותנו איך אנחנו מקיימים מצוות, כמה אנחנו משקיעים בקיום ההלכה", הרב השיב והמשיך בהסברו עם דוגמא, "אבא שקם בבוקר רגע לפני סוף זמן קריאת שמע, נוטל ידיים בחטף וקורא קריאת שמע כשעיניו עוד דבוקות בקורי שינה כי "חייבים ואין ברירה, והקב"ה יעניש את מי שלא יקרא קריאת שמע בזמן" - יהודי כזה שלא יתפלא אם הילד שלו, חלילה וחס, לא יקרא קריאת שמע בזמנה בכלל. אבל אם אתה קם מספיק זמן קודם לכן כדי להתארגן כראוי, שש ושמח לקיים את מצוות קריאת שמע, שמחברת אותך עם הקב"ה ומקשרת אותך אליו - זה חינוך לילדים!".

לשאלה כיצד אפשר להטמיע את הרגשת השמחה אצל הילדים? משיב הרב "זה לא מספיק לומר להם. גם אם תגיד לילדים אלפי פעמים לעשות משהו, הם יעשו בסופו של דבר מה שהם רוצים. התשובה היא רק דוגמה אישית, ולא סתם דוגמה שאתה מראה לו שאתה מברך מתוך סידור וכדומה, אלא דוגמה שאתה מראה לו שאתה שמח לעשות את זה, שזה מגיע מהרגשת שמחה בקיום המצווה".

ממחיש זאת הרב בדוגמא של שעת הסעודה: "ברוך ה', הנה אנחנו הולכים לאכול ארוחת צהריים והארוחה הזאת, שהיא כל כולה חסד ה', היא מעניקה לנו את ההזדמנות לקיים כאלו מצוות חשובות! קודם כל אנחנו נוטלים ידיים, יש לכם מושג מהי נטילת ידיים? איזו זכות עצומה נפלה בחלקנו, שקיבלנו את המצווה הזאת שהיא תוקנה על ידי שלמה המלך שהיה החכם מכל אדם? חוץ מזה אנחנו זוכים לברך שתי ברכות לפני האוכל: 'על נטילת ידיים'' ו'המוציא לחם מן הארץ', שתי ברכות חשובות ויקרות, שכל אחת מהן היא מלאך טוב ומליץ שיעמוד לימיננו לשמור עלינו ולהמליץ טוב עלינו ברגע האמת. אחר כך אנחנו זוכים לקיים את הלכותכשרות המאכלים, כשמקפידים רק על אוכל כשר, איזו זכות נפלאה! ולאחר מכן מגיע השיא... ברכת המזון... איזו מצווה נפלאה מדאורייתא, איזו זכות עצומה. אשרינו שזכינו בכזאת מצווה נפלאה.

"כמובן שאפשר לומר את כל המילים היפות הללו מן השפה ולחוץ, ואז זה לא שווה שום דבר. אבל מי שעובד על העניין ומגיע להרגשה הזאת, הוא האיש שיזכה שהילדים שלו ילכו בדרכו, ואף יוסיפו לעלות עוד ועוד במעלות התורה והיראה, כי זה החינוך האמיתי והנכון ביותר".

בנוגע לביקורות ותיקון מעשי הילדים מדגיש הרב "תחשבו איך זה נראה כשאבא אומר לבן שלו: 'תחזיק את הספל ישר! נו, תנגב כבר את הידיים, ככה לא נוטלים ידיים! ראית שלא שפכת מספיק מים? כמה פעמים אמרתי לך? למה אתה לא יכול ליטול את הידיים פעם אחת כמו שצריך? אה?' - זה לא נקרא חינוך, זה נקרא 'כפיה דתית'. חינוך זה כשהילד רואה אותך שש ושמח במצוות. אפשר להעיר מדי פעם, אבל העיקר זה להחדיר לילדים בעצמות כמה שזה טוב לך, כמה שזה נחמד לך, וזה לא מגיע על ידי דיבורים בעלמא, אלא על ידי הרגשה פנימית ועמוקה שמבצבצת החוצה ומשפיעה על כל הסביבה".

כיצד הדוגמא האישית מעצבת את נפש הילד יותר מהרצאות ושיחות מוסר? הרב זמיר כהן בהרצאה חובה להורים:

הרב נשאל מה ניתן לעשות כדי שנזכה אנו ההורים להגיע לשמחה במצוות, הרי ישנם רבים שלא מצליחים לחוש זאת. ולכך משיב הרב "על ידי לימוד מוסר, כל יום, בלי חכמות. חייבים ללמוד מוסר כל יום! צריך ללמוד בכל יום מוסר והלכה. יום שלא למדנו בו הלכה ומוסר - זה לא יום שהתנהל כשורה.

"אבא שלי היה מוסר שיעור לבחורים עשרות שנים, ולא עבר יום אחד שבו הוא לא למד איתם מוסר.

"לצדיק רבי זונדל קרויזר זצ"ל היה סדר לימוד מיוחד שבו הוא כל יום היה לומד חמישה ספרי מוסר. אחד מבין הספרים היה 'שער הכוונות' לרבינו האר"י הקדוש, זה בעצם ספר קבלה מובהק, אבל הוא החשיב את זה כספר מוסר. ולמה? כי כשרואים בשער הכוונות איזה כוח עצום יש לכל תנועה שאדם עושה, איזה תיקונים מופלאים הוא עושה בעולמות העליונים בכל ברכה שאנחנו מוציאים מהפה, איזה קלקולים ופגמים נוראיים יכול להתחולל ממילה אחת של דיבור אסור חלילה, כשרואים את זה ולומדים את זה, זה המוסר הכי גדול בעולם. אתה מבין שכל תנועה וכל מעשה שלך כאן למטה מנענעים את העולמות העליונים כולם.

"בזמננו אפשר להבין את זה טוב יותר. יכול אדם לשבת בבית, ללחוץ על כפתור ולירות טיל גרעיני על מדינה אחרת ולהחריב את העולם, בלחיצה אחת. כך ביתר שאת בקיום מצווה ועבירה. כל מצווה בונה עולמות וכל עבירה מחריבה ומקלקלת עולמות שלמים, כך שמי שלומד את זה מקבל פחד עצום מכל חטא, ושמחה גדולה בקיום המצוות.

"על כל פנים, מי שיקפיד על לימוד מוסר מדי יום, ויפנים את הדברים, ויתבונן בעוצמת התועלת שיש בכל מצווה ובשכר העצום שמקבל האדם על כל מצווה, ובשמחה הגדולה ששמח הקב"ה עם כל מצווה שאנחנו מקיימים – מי שיעשה כך בוודאי יזכה לפתח אצלו בלב את העניין הזה של שמחה בקיום המצוות, ומכאן קצרה הדרך גם להעביר את הדברים לילדים, בצורה הטובה והחינוכית ביותר", מסכם הרב את דבריו.

הרב זמיר כהן מדבר על עקרון הדוגמא האישית בחינוך ילדים. צפו:

 

מה חסר לילדים שלנו? הרב זמיר כהן משיב:

תגיות:מצוותחינוך ילדיםשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה