מחפשים תשובה

מה אמר הרב משה שטרנבוך על מי שחוזר בתשובה בדורנו?

מדוע אדם ששוקל לחזור בתשובה לבסוף נמנע מלעשות זאת? מה ההבדל בין יהודים שחזרו בתשובה בדורות קודמים לבין אלה שחוזרים בתשובה בדור הזה? ומהי הטעות הגדולה של בעלי התשובה? תשובותיו של הרב שטרנבוך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב משה שטרנבוך, ראש אב בית דין העדה החרדית בירושלים, כותב בספרו 'ביאורים והנהגות – על הזמנים' על מעלת התשובה בדורנו, ועל התפיסות המוטעות שעוצרות את היהודי מלהתחיל לצעוד בדרך התשובה. הנה כמה קטעים מלוקטים מספרו.

 

כיצד יצר הרע מנסה למנוע מיהודי לחזור בתשובה?

על כך עונה הרב בספרו "מפני גודל מעלתה של התשובה שמתקרב בכך להקב"ה, מעמיד היצר הרע את כל כוחותיו כדי למנוע את האדם מלשוב בתשובה.

לפעמים טוען הוא שחטא האדם הרבה, ולא יכולה כבר תשובה להועיל לו, לפעמים יטען שהתשובה קשה מדי ולא יעמוד בכך, לפעמים מכניס באדם חרדה שחבריו או משפחתו ילעגו עליו, ומצוי שטוען היצר הרע שיש לחוטא עוד זמן מספיק לחזור בתשובה, ובדרך זו מונע לגמרי, או על כל פנים מאחר את תשובתו. ובכל יום ויום שעובר הטומאה נדבקת בו יותר, וקשה יהיה עליו יותר ויותר לפרוש מהחטא. ולכן צריך מיד להחליט החלטה ברורה באומץ לב שחוזר הוא בתשובה, ואז ירגיש טעם אחר בחייו. כל ההתחלות קשות, אבל כשמתגבר מוצא תכלית ואושר בחייו, ואינו יגע לריק, ולא חי כבהמה שכל החיים שלה הם רק כדי לאכול וליהנות מחייו. רק כשחוזר בתשובה, מרגיש טעם בחייו ושש ושמח בכך".

 

מהי הטעות של החוזרים בתשובה?

"החוזרים בתשובה, אף שפשעו הרבה, צריכים לשכוח את כל העבר ולחשוב רק על העתיד. העיסוק במחשבה תמידית על העבר שלו, עלול להביאו לידי עצבות ויפריע לו לעתיד. וכשם שאת כל המצוות צריכים לקיים בשמחה, כך גם מצוות התשובה. ועניין תיקוני התשובה המובא בספרים ראוי לעזוב זאת עד שהוא כבר מרגיש עצמו קרוב להקב"ה, אז יכול להתבונן על העבר, ולקבל על עצמו חומרות. אבל זה רק כשהגיע למדרגה שאינו רק חוזר בתשובה אלא 'בעל תשובה', דהיינו שהוא חזק מאד ותקיף בדרכו, והוא בגדר 'בעלים' על תשובתו".

 

מה מיוחד אצל החוזרים בתשובה של דורנו?

"דע שהיום נתרבו הטומאה והתאווה והכפירה, ה' ירחם, והניסיונות בחיים הם רבים מאוד, שבאים להפריע לאדם להתנהג בדרך התורה בחייו, ולכן מאידך היום מי שעובר בהצלחה את הניסיונות, ורוצה לשוב בתשובה, שכרו רב מאוד יותר מכל התקופות, שהם לא עמדו בניסיונות קשים כמו היום, ולכן לא צריך היום תיקוני תשובה החמורים שתיקנו רבותינו בדורות הקודמים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

האם להיות ירא שמים משמעו להיות מסכן ומפוחד?

"ישנם כאלו הטועים לחשוב שיראי שמים הם אנשים מסכנים ("נעבאך") שכבולים כל היום בפחד ואימה, אבל האמת היא להיפך, שאין לך אנשים רגועים ושמחים כאותם שיש להם יראת שמים, שעל ידי יראתם מהקב"ה, מתבטלים מהם כל שאר הפחדים והחששות למיניהם שהאדם מוקף בהם בעולם הזה. ובעינינו ראינו אצל גדולי ישראל שככל שגדלה יראתם מה' כך גדלה שמחתם הפנימית, וראו בחוש את ה"אשריך בעולם הזה" בכל מהלך חייהם".

למה כדאי לחזור בתשובה גם בגיל 40?הרב זמיר כהן משיב:

 

האם צריך לגדל זקן כדי לחזור בתשובה? כיצד עושים תשובה? הרב זמיר כהן מסביר את שלבי התשובה בקטע קצר:

תגיות:בעלי תשובההרב משה שטרנבוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה