חדשות יהדות

מחיר אסטרונומי: מחזור בן 700 שנה נמכר ב-8 מיליון דולר

מחזור עתיק בן 700 שנה, הכתוב כולו בכתב יד ומעוטר באיורים, נמכר במחיר אסטרונומי: 26 מיליון שקל

  • י"ד חשון התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

המחזור העתיק ביותר בעולם, מחזור לוצאטו, סידורתפילה בן 700 שנה, נמכר אמש בבית המכירות סותבי'ס בניו יורק במחיר עצום של 8.3 מיליון דולר, שהם 26.6 מיליון שקל. מדובר במחזור העתיק ביותר שהועמד למכירה פומבית אי פעם.

המחזור נוצר במאה ה-13, טרם המצאת הדפוס, כתוב כולו בכתב יד, והוא מאויר על ידי המחבר, אברהם בוואריה מדרום גרמניה. למרות גילו העתיק, מצבו של המחזור מצוין. גם העובדה שהמחזור הועתק ואויר בידי סופר יהודי – גרמו לו להיחשב לאחד מספרי התפילה החשובים ביותר בעולם היהודי.

לפני מאות שנים היה מקובל להפיק שני כרכי מחזור גדולים: המחזור הראשון כלל את תפילות ימות החורף, האביב, הקיץ וימי הצום – מחנוכה ועד תשעה באב, והמחזור השני כלל את תפילות ראש השנה, יום כיפור וחג הסוכות. מחזור לוצאטו הוא הכרך השני, והוא כולל את תפילות הימים הנוראים בנוסח אשכנז. יצוין כי כיוון שהמחזורים הועתקו ביד, הם עלו מחיר גבוה במיוחד.

במהלך מאות השנים נדד המחזור ברחבי מערב אירופה – מגרמניה לחבל אלזס, משם לצפון איטליה ולבסוף לצרפת. שמו נקרא על שמו של שמואל דוד לוצאטו, משורר יהודי איטלקי בן המאה ה-19. לאחר פטירתו של המשורר נרכש המחזור על ידי ארגון "כל ישראל חברים" (אליאנס), ששמר אותו במשך כ-150 שנה.

בית המכירות הפומביות "סותביס" ציין כי זהו "ללא ספק המחזור החשוב ביותר שיצא לשוק במאה השנים האחרונות. הספר המפואר, שנוצר לפני 700 שנה, הוא יצירת מופת שמעידה על חיוניות הקהילה היהודית מימי הביניים. המחזור הוא אחד ממספר מצומצם של מחזורים אשכנזים מאוירים, שעד כמה שידוע אף אחד מהם לא נמצא בידיים פרטיות".

מחירם של ספרי קודש יהודיים הוא גבוה מאוד. לפני 6 שנים, ב-2015, נמכר סט שלם של תלמוד בבלי מהמהדורה של דניאל בומברג ב-9.32 מיליון דולר, וב-2010 נמכרו חמישה חומשי תורה מ-1482 בהדפסה ראשונה ב-3.86 מיליון דולר.

תגיות:מחזורמכירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה