חדשות בארץ

סער פרסם את תזכיר החוק לחסימת נתניהו

שר המשפטים גדעון סער פרסם את תזכיר החוק, שנועד למנוע מראש האופוזיציה בנימין נתניהו לכהן כראש ממשלה בשל כתב האישום שהוגש נגדו. הליכוד: "חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן"

סער (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)סער (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:22)

שר המשפטים גדעון סער פרסם הערב (שלישי) את תזכיר החוק, שנועד למנוע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. אם החוק יעבור, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שמשפטו מתנהל בימים אלו, לא יוכל לכהן כראש ממשלה.

פרטי התזכיר גובשו בעקבות סדרת דיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים במשרד המשפטים. הפצת התזכיר נועדה לאפשר קבלת הערות מהציבור ב-21 הימים הבאים.

על פי ההצעה, המתקנת את חוק יסוד הממשלה, חבר כנסת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה אם הואשם בעבירה שהעונש הקבוע לה הוא שלוש שנות מאסר או יותר. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל להתיר את הטלת המנדט על חבר הכנסת, במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון.

מההצעה עולה, כי חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה שלוש שנות מאסר או יותר ויש עמה קלון לא יוכל לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מנשיא המדינה, ולא ייכלל בהצעה להבעת אמון בממשלה חדשה. כמו כן, הוא לא יושבע כראש הממשלה החלופי. תחולת החוק תהיה רק החל מהכנסת ה-25.

"חובתנו לקבוע הסדרים משטריים טובים יותר לעתיד, המבצרים את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", מסר סער. "עלינו מוטלת החובה למנוע הישנות המצב אותו חוותה מדינת ישראל עד לא מכבר".

בליכוד מסרו בתגובה כי "גדעון סער, שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד תקף: "הממשלה הזו עושה הרבה דברים רעים, אבל זה כמעט השיא. שר משפטים ללא מנדט קובע שבחירת העם תהיה כפופה להחלטה של פקיד אחד, בכיר ככל שיהיה, מושחת ככל שיהיה. האתרוג וצמר הגפן. המחנה שרוממות הדמוקרטיה בגרונו רומס אותה עד דק, וחותר ללא הפסקה תחת אושיות המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', אמר: "‏תזכיר החוק שפרסם הערב גדעון סער וימנע ממי שהוגש נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה הוא אנטי דמוקרטי בעליל. הוא מפקיד את ידיה של הדמוקרטיה הישראלית בידי החלטה שרירותית של פקיד לא נבחר ומעניק כוח בלתי קונבנציונלי בידי היועץ המשפטי לממשלה מול נבחרי הציבור, מעבר לכוח המופרז שהוא נטל לעצמו כבר היום. סער יודע את זה מצוין, ואמר את זה בעצמו לא פעם. שנאתו לנתניהו מקלקלת את השורה ומביאה אותו לסיכול ממוקד של הדמוקרטיה הישראלית".

"אם החוק הזה חלילה יעבור, תוך עוד סיבוב פרסה ורמיסת הבטחה בוטה של ימינה, נבטל אותו מיד כשנחזור בעזרת השם לשלטון", הצהיר סמוטריץ'. "רק העם יקבע מי ינהיג אותו ויעמוד בראשות הממשלה".

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיב: "תזכיר החוק החדש שהפיץ גדעון סער הוא בושה לו ובושה למדינה. מי שלא סומך על 61 חברי כנסת שיבחרו את המועמד הטוב ביותר, ומנסה לתת לפקיד להחליט עבורם מי יכול להיות ראש ממשלה ומי לא, מעיד על עצמו שאין לו אמון בעם, בנבחרי העם ובהליך הדמוקרטי. זה לא מזכיר תקופות אפלות. זו תקופה אפלה".

תגיות:גדעון סער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה