חדשות בארץ

צה"ל: קידום הסמג"ד שדחף פלסטיני – יעוכב

בתום בירור פיקודי הוחלט בצה"ל לעכב את קידומו של הקצין בדרגת רב-סרן,שתועד כשהוא דוחף פעיל שמאל ופלסטיני בשתי התפרעויות אלימות בדרום הר חברון. יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ': "צה"ל הקריב את ראשו של סמג"ד מצטיין למולך הקמפיין הצבוע של השמאל והתקשורת"

אילוסטרציה (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)אילוסטרציה (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
אא

קידומו של סגן מפקד גדוד, שתועד כשהוא דוחף פעיל שמאל ישראלי ופלסטיני בשתי תקריות אלימות בדרום הר חברון, יעוכב. כך הוחלט בצה"ל בתום בירור פיקודי, שנערך בראשות מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם.

הקצין בדרגת רב-סרן, המשרת בהנדסה קרבית, לא יקודם ולא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות.

בתקרית הראשונה, שהתרחשה ב-10 בספטמבר, תועד הקצין דוחף פעיל שמאל במהלך הפגנה בדרום הר חברון. בצה"ל אמרו כי "מתחקיר האירוע הראשון עלה כי הופעלה כלפי הכוח הצבאי אלימות שלא שוקפה בסרטים שפורסמו ברשתות החברתיות ונראה שנערכו באופן מגמתי. לצד זאת, מפקד הכוח שגה והגיב באופן שלא היה מחויב המציאות ואינו תואם את הנורמות הנהוגות בצה"ל. כך, למשל, ההחלטה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות וברימוני הלם הייתה שגויה, וכן כיסוי עיניו של אחד המפגינים. באירועים מסוג זה, יש לפעול לכך שהטיפול במפגינים ישראליים ייעשה ככלל על ידי משטרת ישראל ולא על ידי כוחות צה"ל".

ב-28 בספטמבר דחף הקצין פלסטיני במהלך התפרעות בה יודו אבנים לעבר הכוח. מהתחקיר עלה, כי החלטתו של הקצין לחתור למגע ולעצור את מיידי האבנים הייתה נכונה, אך דחיפת הפלסטיני הנוסף שהתקרב למקום הייתה שגויה. עוד נקבע, כי על הקצין היה לבצע את המרדף אחר זורק האבנים בגיבוי כוח נוסף.

על פי הודעת דובר צה"ל, "מסקנות הבירור הפיקודי קבעו כי הקצין פעל בשני האירועים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו, ובייחוד באירוע השני, לאור העובדה שמפקדיו הציגו לו את הפערים בהתנהלותו כבר לאחר האירוע הראשון".

בדובר צה"ל ציינו כי החלטתו של ברעם לעכב את קידומו של הקצין התקבלה בעקבות המלצת מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ולנוכח מסקנות התחקירים שערכו מפקדיו של הקצין לאחר האירועים, מהם עלה כי "בוצעו שגיאות בהפעלת הנוכח ובניהול המבצעי של האירועים". מפקד הפיקוד הדגיש כי מדובר בקצין מוערך הפועל שנים במקצועיות ובאחריות, אך הוסיף כי "התנהלותו בשני האירועים מצביעה על חריגה מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות באירועים מעין אלו".

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אימץ את החלטת מפקד הפיקוד, והנחה כי האירוע ולקחיו יילמדו בכל יחידות צה"ל: "מפקדי צה"ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך כדי שמירה על ערכי צה"ל. צה"ל מפעיל כוח צבאי, אך אינו מפעיל אלימות. לחיילים יש חופש פעולה נרחב במסגרת הנהלים וההוראות המקצועיות, והם חייבים להיות מותאמים לרוח צה"ל וערכיו. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי, ערכי וממלכתי, וכל חריגה מכך מחייבת טיפול, למידה והטמעת הלקחים".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב בחריפות על ההחלטה לעכב את קידומו של הקצין: "אז צה"ל הקריב את ראשו של סמג"ד מצטיין למולך הקמפיין הצבוע של השמאל והתקשורת, שמחבקים אנרכיסטים שמבעירים את השטח בפרובוקציות אלימות ומסוכנות. ככה הורסים את המוטיבציה של הלוחמים, כובלים את ידיהם ומסכנים את ביטחון ישראל".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, הזהיר מהשלכותיה של החלטת צה"ל: "האנרכיסטים מתדלקים, הפלסטינים פוגעים, אבל בסוף קצין מוערך שביקש להגן על ציר הגישה ליישוב יהודי הוא האשם. לא יעלה על הדעת שבכל שבוע ישנם אירועים אלימים, המסכנים את חיי תושבינו. בכל שבוע ישנן פרובוקציות המייצרות אלימות ומאפשרות פשעים כנגד תושבינו, ובסוף קצין מוערך משלם את המחיר". 

דמרי הבהיר כי בכוונתו לערער בפני צה"ל על חומרת העונש: "אינני מכיר את פרטי התחקיר הצה"לי, אבל ברור לי לחלוטין ממקרים שונים בהם פעל הקצין באופן מקצועי ובאופן שבו הגן על תושבינו והשרה אווירת ביטחון לאורך תפקידו בגזרה, ולאור תפקידיו הקודמים כמפקד וקצין מוערך, שיש לשקול את כלל התמונה ולא רק את המקרה הספציפי. כל מקרה שכזה מחליש מאוד את המוטיבציה של חיילי צה"ל להתאמץ ולהשקיע, כל מקרה שכזה מתדלק ומזמין יותר פרובוקציות ויותר אלימות כנגד חיילי צה"ל והמתיישבים".

תגיות:צה"לדרום הר חברוןהתפרעויותבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה