מצוות

מפתיע: הקשר בין תפילין למעמד הר סיני

פרשיות התפילין סגורות בבתים העשויים מעור בהמה, והתפילין עצמן שחורות – מדוע? קבלו את כל התשובות, והכירו מחדש את מצוות תפילין, כפי שלא הכרתם מעולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצוות קשירת תפילין במהותה היא חיבור – לקשור ולחבר ולהדק את אמונת ישראל למוח וללב – תפילין של ראש למוח, ותפילין של יד ללב. בקשירת התפילין אנו מחברים אל המוח והלב את אמונת ישראל בקשר אמיץ: האמונה של "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" הכתובה בתפילין – היא עצם נשמת האדם.

התפילין שחורים, הפרשיות מונחות סגורות בתוך הבתים, והבתים עשויים מעור בהמה. מדוע?

הרב פינקוס מיטיב להסביר את מהותה של המחיצה. לדבריו, רבים חושבים שמטרת המחיצה היא לעשות הפרדה בין שני דברים, אבל האמת היא שבדרך כלל, מטרת המחיצה אינה לעשות פירוד, אלא דווקא לעשות חיבור. לדוגמה, בבית הכנסת יש מחיצה לעזרת נשים, והסיבה לכך היא שבשל הצניעות, לא מתאים שיהיו הנשים מעורבות עם האנשים, ולפי זה היה מוכרח שלא יבואו הנשים לבית הכנסת כלל. אך מאחר שרצון התורה הוא שגם הנשים יזכו לתפילה בציבור וקריאת התורה – לשם כך עושים מחיצה, ודווקא בזכותה יש אפשרות לנשים להתקרב עד מקום המחיצה, וכךלשמוע דברים שבקדושה. כלומר: המחיצה מקרבת ומאפשרת חיבור.

כך היה במתן תורה, כשבא הקדוש ברוך הוא לתת תורה לעמו, כתוב: "וירד ה' על הר סיני". והנה, למשל, השמש אותה אנו מכירים – היא אחת מהשמשות הקטנות של הקב"ה בעולמו (חולין ס'), מה היה קורה אם היתה יורדת השמש – על הר סיני? הרי כל העולם כולו היה נשרף ברגע.

ואם כן, וכל שכן, כשהשם יתברך הרכין שמים ושמי שמים וירד על הר סיני – כל העולם כולו היה צריך להישרף, ואיך אם כן לא נשרף העולם, ואיך שייך כביכול שהשם יתברך ירד על הר סיני? רק באמצעות מחיצות של חושך, ענן וערפל הכתובים בפסוקים, ועל ידי הסתר אחר הסתר ומחיצה אחר מחיצה, היה אפשר שהשכינה הקדושה תרד על הר סיני.

"וכל המחיצות הללו לא היו בשביל לרחק את השכינה הקדושה ולהסתיר אור פני מלך חיים", מסביר הרב פינקוס, "אלא אדרבה, ההפך הגמור, כדי לגלות כבוד מלכותו ולקבל פני השכינה, שזה אפשרי רק על ידי ריבוי מחיצות".

"וזהו ממש עניין התפילין", מסביר הרב פינקוס במתק שפתיו, "שחור – הוא ענין החשיכות וההסתר, וכן בית – הוא מחיצה והסתר, העור – הוא מחיצה כוללת המגינה על כל רמ"ח האיברים של הבעל חי. 3 המחיצות הללו נחוצות לתפילין. כאשר באים לקשור את השם המפורש אל המוח והלב בקשר של קיימא, הרי ברגע אחד תצא הנשמה מרוב עוצמת נוראות קדושת השם, ולכן עושים מחיצה אחר מחיצה, כדי שעל ידי כן יוכל להיקרא שם השם עלינו בלי שתצא נשמתנו מרוב דבקות. וזו מהות התפילין, דרך כל אלו המחיצות, לקשור ייחוד ה' אל חושי האדם".

הבה נדמיין שהתפילין לא היו שחורות, ולא היו מונחות בתוך בתים העשויים מעור, והיינו מקשרים את השם הקדוש אל המוח והלב בלי המחיצות – היה זה בשביל האדם בהירות כל כך גדולה ודבקות לייחוד הגמור, וכל הקשר שלו לעולם הזה היה מתבטל באחת. וממילא לא שייך שיצא אדם לפעלו ועבודתו עדי ערב, והיה נהפך כמו שהיה אצל רבי שמעון בר יוחאי (שבת ל"ג), נתן עיניו ושרף כל מי שעסק בעבודות העולם, ולא הבין איך עוזבים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה. "ורק על ידי המחיצות אפשר לסבול עוצם קדושת השם קשור אל גופו בלי לבטל הליכות עולם, אלא חי חיי עולם הזה – בקדושה", מסביר הרב פינקוס.

מדוע בשבת לא מניחים תפילין? שואל הרב פינקוס ומשיב כי השבת בעצמה – מהווה חיבור עצום לשכינה הקדושה. כה דבריו: "שבת היא כולה תפילין ללא בתים שחורים מעור, אלא תפילין בהירים המאירים את כל האמת לאמיתה. וממילא, כל יהודי נהיה ביום הזה כרבי שמעון בן יוחאי שתורתו אומנותו, ואינו עוסק בחיי שעה כלל, שהתפילין של שבת עושים שביתה גמורה של כל העולם. כששם ה' הקדוש והנורא קשור למוח וללב – זה נותן שביתה לעולם ומלואו והופכו לעולם הבא".

"ואף אנו נלמד מהלכות תפילין על השבת", מסיים הרב פינקוס את דבריו. "מה תפילין עיקר דינם להיות קשורים קשר של קיימא ואסורים בהיסח הדעת – כן השבת קודש, שהיא עצמה שמו של הקב"ה, צריך שתהיה קשורה מערב עד ערב בקשר של קיימא – ואסורה בהיסח הדעת, שלא יהא דיבורו של שבת כדיבורו של חול, אלא כעומד לפני המלך בלי היסח הדעת".

כיצד משפיעה הנחת תפילין על רוחניות האדם? הרב זמיר כהן בסרטון מושקע במיוחד על העוצמות והאנרגיות הרוחניות הטמונות בתפילין, על פי התורה, המדע והרפואה הסינית. הרצאה חובה שאסור לפספס:

 

הרב זמיר כהן - סגולת התפילין:

 

מה חשוב לדעת לפני שקונים תפילין? הרב זמיר כהן מעניק עצות חכמות ומועילות:

 

איך מתעטפים בטלית, ובאיזה מקום בדיוק מניחים את התפילין? הרב יגאל כהן מסביר, ומדגים בצורה קלה ופשוטה להבנה:

"מדוע צריך להניח תפילין כל יום?" התשובה שתאהבו

תגיות:מצוותתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה