שנת שמיטה

ירקות שניטעו בשביעית ונלקטו בשביעית – האם מותר לאכול אותם?

האם מותר למכור ליהודי שלא שומר שמיטה כלי עבודות קרקע? אילן שעבדו בו בשביעית באיסור - האם מותר לאכול את הפירות שלו? מספר הלכות שחשוב לדעת לפני שנת שמיטה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נצטווינו בתורה שלא לעבוד באדמה בשנה השביעית היא שנת השמיטה, כמו שנאמר: "כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם, וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'. שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ, וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה', שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר, וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר, שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ" (ויקרא כה, ב-ה).

אז מה מותר, ומה אסור בשנת שמיטה? יש הרבה לדעת, אבל הנה כמה הלכות חשובות:

עידור

מותר לעדור סביב האילן לקיום האילן או כדי לעשות ערוגה עגולה לצורך ההשקיה לקיום האילן, ולא יעדור במחרישה אלא במעדר בשינוי.

קרקע שנסדקה, ויש חשש לקריעת השורשים, מותר לסותמה. ואם אדם מומחה אומר שיש חשש בזמן הקרוב להיסדקות הקרקע, מותר להקדים ולעדור את הקרקע למנוע סדיקתה. וכן שורשים שנתגלו, מותר לכסותם על ידי עידור קל.

 

הסרת שלג

מותר לפנות את השלג מהשדה או מהאילנות, באופן שאם לא יפנוהו יש חשש שיופסדו הזרעים או הפירות, או ישברו הענפים.

עץ אתרוג שכוסה בשלג רב, ויש חשש שהאתרוגים יופסדו למצות ארבעת המינים, מותר לסלק ממנו את השלג.

 

הסרת קוצים

אסור להסיר קוצים מהעץ, אפילו שמטרתו לשמור על הפירות שלא ינזקו, שחששו חכמים שמא יטעו להתיר גם עבודות אחרות בשדה שאינן הכרחיות.

מותר להסיר קוצים מעץ אתרוג, כל שיש חשש שיופסדו האתרוגים למצוה, אבל אין להסירם כדי שיהיו האתרוגים נאים ויגדל ערכם יותר. והטעם שמקילים דוקא באתרוגים של מצוה להסיר הקוצים, מפני שאין לחשוש שבגלל זה יתירו גם עבודות אחרות בשדה, שהרי אתרוגים אין מגדלים אותם לאכילה, והתועלת היא רק לכשרותם, מה שאין כן בשאר עצים הסרת הקוצים היא לתועלת אכילת הפירות, ואם נתיר לו, יבוא להתיר גם עבודות אחרות לתועלת אכילתם.

 

קשירת הענפים

אסור לקבץ את הענפים ולקשרם יחד כדי שיעלו ישר ולא יטו למטה. אבל אם מקבץ אותם מחשש שמא ישבר העץ, כיון שהדבר נעשה לקיום האילן, מותר.

ענפי הגפן הנגררים על הארץ מותר למותחם למעלה, כל שנעשה לקיום הגפן.

 

תמיכת העץ

אין לתמוך עץ צעיר, כדי שיגדל ישר. אך אם על פי דעת מומחה, יגרם נזק בלתי הפיך לעץ במידה והוא יתעקם, מותר לתומכו. וכמו כן, ענף שיש עליו עומס פרי, ויש חשש שישבר, מותר לתומכו.

 

עבר ועבד

אילן שעבדו בו בשביעית באיסור, הפירות מותרים באכילה, אלא שאין לקנות מבעל האילן את הפירות [מפני שאין נותנים מעות של שביעית לעם הארץ]. אבל ירקות שניטעו בשביעית ונלקטו בשביעית, הרי הם אסורים באכילה לעולם, משום איסור ספיחים.

 

מכירת כלי עבודה

אסור למכור כלי עבודות קרקע ליהודי העובד באיסור בשמיטה, מפני שנמצא מסייע בידי עוברי עבירה. אולם כלים שאפשר להשתמש בהם גם למלאכות היתר, מותר למוכרם לו.

תגיות:שמיטהירקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה