מעניין

מה החטיף הנמכר ביותר בישראל? ועוד עובדות מעניינות על חטיפים וממתקים

איזה חטיף מצליח יוצר בבני ברק, מה החטיף הנמכר ביותר בישראל, מה מקור השם "טופי", והיכן יוצר המרשמלו הראשון? עובדות טעימות על חטיפים וממתקים

  • כ"ז תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• החטיף הנמכר ביותר בישראל הוא במבה: כ-24% מהחטיפים הנמכרים בארץ הוא במבה. בתחילת דרכו בשנת 1964 היה חטיף הבמבה בטעם גבינה,, אולם הציבור לא אהב את המוצר והמכירות לא עלו יפה. לאחר שנתיים של עבודה וניסיון לשווק את הבמבה בחמישה טעמים חדשים (בוטנים, גריל, קורן, קימל וגבינה) החליטה הנהלת החברה לסגור את מפעל הייצור. בניסיון אחרון להציל את הבמבה צפו אותו בחמאת בוטנים, ונתנו מדגם לילדים בעיר. המוצר החדש התקבל בהתלהבות גדולה, ומ-1966 ועד היום הבמבה משווק בטעם בוטנים, והוא חטיף מס' 1 בישראל. בעקבות הצלחת הבמבה, יוצרו חטיפי בוטנים מתחרים תחת השמות "פרפר" ו"שוש".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

במקום השני מתוך החטיפים הנמכרים ביותר בישראל נמצא חטיף התפוצ'יפס של שטראוס-עילית. החטיף השלישי: ביסלי אוסם. במקום הרביעי: דוריטוס. במקום החמישי: אפרופו.

• בשנת 1950 החל אפרים סעדון את דרכו כפועל ייצור בחברת אסם, ובתחילת שנות ה-70 התמנה להיות מנהל ייצור בכיר במפעל החברה בבני ברק, שבו יוצרו פתיתים, פסטות ושקדי מרק. באחד הימים הובאה למפעל מכונת טיגון חדשה שלא התאימה לקו הייצור הקיים, ומתוך מחשבה לנסות משהו חדש, זרק סעדון קצת פסטה למכונה החדשה. המוצא שהתקבל לא היה אכיל, אבל ברור היה שיש לו פוטנציאל. מהנדס המזון דן פרופר וצוותי הפיתוח עמלו ימים כלילות על המירקם ועל תרכובות הטעם המתאימות וייצרו ביסלי בטעמי גריל, בצל ופלאפל, ואחריהם הגיע גם הברביקיו. הציבור אהב את המוצר החדש וקו הייצור התפתח והחל לעבוד ב-3 משמרות, 5 ימים בשבוע, ובזמן קצר עלה קצב הייצור מ-300 ק"ג בשעה ל-1.5 טון בשעה.

• הצרכן הישראל מוציא קצת פחת מ-1,0000,000,000 שקל (מיליארד) בשנה על חטיפים. כל חטיף שני הנמכר בישראל מיוצר על ידי חברת אסם, וכל חטיף שלישי מיוצר על ידי שטראוס עילית.

• כל החטיפים, המלוחים והמתוקים, מכילים כמויות גדולות של מלח ונתרן, שהוא הגורם העיקרי להעלאת לחץ דם, טרשת עורקים, מחלות כליות ועוד. כמות הנתרן הנמוכה ביותר נמצאת בבמבה – 390 מיליגרם למאה גרם.

• חטיפים הם לא מאכל מומלץ. למי שבריאותו חשובה לו. החטיף הבריא ביותר במשפחת החטיפים הוא בייגלה – חטיף אפוי ולא מטוגן. הבייגלה מכיל כמות קלוריות נמוכה ביחס לשאר החטיפים, ועם קצת יותר מדי נתרן מזיק. במקום השני נמצאת במבה, שגם היא חטיף אפיו, עם כמות נתרן נמוכה ביחס לחטיפים האחרים.

 

ממתקים

• חיי מדף של ממתק עשויים לנוע בין שבועיים לשנה. אם הממתק אינו מוחזק בתנאים מתאימים (מקום קר ויבש) חיי המדף שלו יכולים להתקצר משמעותית.

• ממתקים רבים הם עתירי שומן רווי וסוכר לבן ונחשבים תזונתית כ"קלוריות ריקות" ולא בריאים. ישנם גם ממתקים המכילים תחליפי סוכר כגון אספרטם או סטיביה.

• בשנת 1922 יוצרו דובוני הגומי הראשונים שנקראו אז "הדוב המרקד", ותוך זמן קצר הפכו ללהיט שמזוהה עם החברה עד היום.

• סוכריית הגומי הגדולה ביותר בעולם נעשתה ב-3 בפברואר 2014 בדיסלדורף, גרמניה. משקל הסוכריה היה 512 ק"ג, היא הכילה 6,120 קלוריות, ונדרשו 6 ימים של איחסון במקרר, עד שהג'לטין והסוכר נקרשו וקיבלו את צורת הסוכריה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

• טופי הוא ממתק המיוצר על ידי הרתחת דבשה או סוכר עם חמאה, חלב ולעיתים גם קמח. התערובת מחוממת לטמפרטורה של 150-160° צלזיוס, ולעיתים מוסיפים לה צימוקים. התערובת הרתוחה מוכנסת לתבניות בעלות צורות שונות. בהתאם למשך ההרתחה והטמפרטורה, משתנה מידת הדביקות והקשיות של הטופי לאחר התקררותו.

• בעבר, הטופי היה סוכרייה קשה בעל טעם חזק מכיוון שהייתה מופקת מקרמל שרוף. בשנת 1980 בעיר הליפקס במפעל ממתקים של משפחה בשם מקינטוש, הטופי עובד לתצורה רכה וגמישה יותר הדומה לטופי שאנו מכירים. צורה זו זכתה לשם טופי אנגלי, והיה נהוג להוסיף לו שקדים.

• ישנן מספר תיאוריות הקשורות למקור השם "טופי". מקור אחד טוען שבשפה הקריאולית טופי הוא תערובת של סוכר ומולסה. מקור אחר טוען שהמקור הוא מאיי הודו המערבית והשם טופי נגזר מהמילה TAFIA שהוא סוג של רום העשוי ממולסה והוסף כארומה לממתקים. גרסה מקובלת אחרת מגיעה משיבוש השם TUFFY או TOUGHY וזה מתייחס למילה TOUGHNESS שמתארת: קושי וחוזק של המוצר.

• מרשמלו: המצרים הקדמונים היו הראשונים ליהנות מהממתק הדביק שנקרא מרשמלו. השם מרשמלו הוא צירוף של שם הצמח החלמית (MALLOW) שגדל בביצות (MARSH) וממנו הוכן הממתק. צמח החלמית נסחט והוספו לו אגוזים ודבש. בשנת 1948 אמריקני בשם אלכס דומק עשה מהפכה בתחום זה וייצר תחת פטנט מרשמלו בתהליך של אקסטרודר ובצורה של גליל ומאז הפך המרשמלו לאחד הממתקים הפופולריים. המרשמלו הראשון שיוצר במפעל הממתקים בנצרת הוכן בקו המוגול בשיטת היציקה לתוך תבניות עמילן מוטבעות. לימים עברנו לייצר מרשמלו בשיטה החדשה שהקנתה למוצר מרקם נימוח כמו "צמר גפן".  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

תגיות:ממתקיםעובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה