סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: בכל אדם תמיד תהיה התשוקה לחטא, למעשה אסור

האם לעשות מה שמתחשק או מה שצריך? האם הרגש שולט או השכל? האם אנחנו מצליחים להציב לעצמנו, כיחידים וכחברה, קווים אדומים וגבולות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה קורה. בשבת הזאת מתחילים מבראשית. זוהי ההז־דמנות להצטרף לדופק היהודי העולמי, וללמוד את פרשת השבוע, מדי שבוע. השבוע קוראים בתורה את הפרשה המכוננת ביותר: בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ, ואז את העולם כולו ואת האדם ואת השבת, אבל בהמשך החגיגיות נהרסת – החטא הראשון של אדם וחוה בגן עדן מתרחש, ואחרי שהם מגורשים משם, מגיע רצח הבל בידי קין.

שם, ברגעיה הראשונים של האנושות, אנחנו מקבלים את הקוד הסודי, את תוכנת ההפעלה. עוד לפני שקין רוצח את הבל, אלוקים אומר לו ביחס לחטאי האדם את המשפט הבא: "וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ – וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ". כלומר, תמיד תהיה בך תשוקה אל החטא, אל המעשה האסור, ממש כמו הרצח הראשון שעומד להתבצע, אבל אתה יכול למשול בחטא הזה, אתה יכול לנצח את היצר הרע. רש"י כותב על הפסוק הזה שהמסר לאדם, לכל אדם, הוא ברור: "אם תרצה – תתגבר עליו".

מפרשת "בראשית" ועד היום, זוהי מלחמת חיינו. לא רק במקרים דרמטיים כאלה, אלא בכל רגע קטן של היומיום – החל מעבירות תנועה (שגבו השבוע מחיר כבד), דרך גמילה מסיגריות או אינטנסיביות השימוש בסלולרי, ועד היחס לזולת: השאלה תמיד היא האם לעשות מה שמתחשק או מה שצריך? האם הרגש שולט או השכל? האם אנחנו מצליחים להציב לעצמנו, כיחידים וכחברה, קווים אדומים וגבולות? לפעמים ימים שלמים עוברים עלינו בלי להיזכר בקרב הפנימי הזה. פרשת בראשית מזכירה לנו אותו. שבת שלום.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירתשוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה