כתבות מגזין

ח"כ דוד אמסלם בראיון מושחז: "חובתנו לשנות את האליטה השולטת. אם לא נצליח, אנחנו יכולים ללכת הביתה"

גם אם ח"כ דוד אמסלם חושב שיש דברים שהליכוד היה צריך לעשות אחרת, הוא משוכנע שעיסוק בכך בזמן "גנבת שלטון", כהגדרתו, עלול לעלות במחירים של ערעור חמור של זהותה היהודית של המדינה. קווים לדמותו של הישראלי המסורתי

ח"כ דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)ח"כ דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
אא

דודי אמסלם הוא כבר מזמן תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה. בין המשלים המחודדים, הבדיחות ודברי התורה על דוכן הכנסת אמסלם מתגלה כקול אותנטי, ישיר ולא מנומס שאינו מתבייש במוצאו המזרחי, גאה במסורת ולא מפחד לומר בפנים את מה שהוא חושב.

ובכל זאת, החלטנו לנסות להבין עם ח"כ אמסלם אם יש מקום לבדיקה עצמית ואיך בכלל הגענו למצב הזה. הליכוד, מפלגת השלטון, כבר אינו בשלטון. אנחנו שואלים את אמסלם איך הדבר קרה, אך הוא כופר בעצם השאלה, משום שלדבריו גם הפעם בחר עם ישראל בליכוד ובנתניהו.

"אני לא מקבל את השאלה", פותח ח"כ אמסלם. "אני אסביר לך מדוע. במדינת ישראל מי שקובע מי יהיה ראש ממשלה ומה המשקל שהוא נותן לו זה הציבור. זכותו של הציבור לשנות את עמדתו מפעם לפעם ולהחליט. ברגע שהציבור מחליט אנחנו מקבלים את זה באהבה גדולה. בכלל, אני רואה בהנהגת מדינת ישראל שליחות עצומה וקשה ואחריות עצומה, ואני רואה בזה יותר עול. אם עם ישראל מחליט לשלוח את פלוני, אז פלוני יוביל, הכול בסדר, לא קרה כלום.

"הזעם הגדול הוא על שהציבור היהודי רובו ככולו קבע שראש הממשלה יהיה בנימין נתניהו בפער עצום ממר בנט. באופן פורמלי התקבצו להם כל מיני אנשים וניצלו את המערכת הפוליטית והשיטה הפרלמנטרית. על זה הזעם הגדול.

"זה ערעור של כל הדמוקרטיה במדינת ישראל גם לעתיד. כל מי שרוצה להיות ראש ממשלה לא צריך לקבל שלושים או ארבעים מנדטים. מספיק שיקבל שני מנדטים ויתפלל להיות לשון מאזניים".

ואחרי כל זה, כאיש אמונה שיודע שהקב"ה הוא ממליך המלכים, לא עוברת מחשבה שמשהו קרה פה?

"אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהקב"ה קובע כל דבר בעולם, אין שאלה בכלל. לא הכול גם מבינים, לא בימינו וגם לא לאורך כל ההיסטוריה. אני לא נכנס לחשבונות של הקב"ה.

"אם אתה שואל אותי מה התפקיד של אדם שמאמין בקב"ה, אז זה קודם לזהות את זה שהם חברו לאנשים שכל מטרתם היא לחסל את מדינת ישראל. צריך להבין מה המוטיבציות, מה ההבדל בין השמאל לימין במדינת ישראל. המאבק האמיתי והשורשי הוא שהשמאל רוצה לעקור את כל הסממנים היהודיים ממדינת ישראל. הם רוצים תחבורה ציבורית בשבת ולבטל את הכשרות, את הגיור, את הנישואין והגירושין. עוד מעט ירצו לבטל גם את ברית המילה. זה משהו הזוי, בעיקר בדגש על ערכי המשפחה. עוד מעט להתחתן ולהקים משפחה יהיה דבר הזוי.

"אנחנו בימין, אנחנו אנשי מסורת, לאו דווקא דתיים. חשובים לנו הערכים הדתיים של מדינת ישראל. מדוע? כי ללא ערכים יהודיים מה אנחנו עושים בארץ ישראל? בלי זה זו רק שאלה של זמן עד שלא נהיה פה!

(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

"ארץ ישראל זה לא לגור ביהודה ושומרון. אם אתה גר שם ואין לך מסורת, אתה סתם בן אדם שהולך לגור בעוד מקום. אם מישהו לא בא מתוקף זה שהוא מבין שצריך להשריש את מסורת ישראל גם במרחב הציבורי, אין לו מה לעשות ביהודה ושומרון, שניתנו לנו רק מתוקף הבטחה תנ"כית.

"אני חושב שזה המאבק העצום שמתחבר למאבק הרפורמים בארצות הברית. לא במקרה הם שמו ראש ועדת חוקה רפורמי (גלעד קריב). לא במקרה הם הכניסו לוועדת החוץ והביטחון ערבייה שקוראת כמעט לחסל את מדינת ישראל, והם נשענים על התנועה האסלאמית, שהיא מחוץ לחוק בכל העולם, שרוצה להוציא את מדינת ישראל החוצה ולהקים כאן חליפות אסלאמית. הם יותר גרועים מהאיראנים ומאחמד טיבי. את כל זה לא מבינים לא בנט ולא שמנט ולא לפיד, זה לא מעניין אותם".

נפתלי בנט לא לבד, הוא מייצג משהו. אורבך וסילמן מייצגים ציבור.

אמסלם אינו מסכים. "נפתלי בנט לא מייצג כלום, הוא מייצג את עצמו ואת משפחתו ומייצג אופורטוניזם. הוא גנב קטן ונוכל. כולם שם מוכנים למכור את המדינה בשביל תפקיד. הרי ברור לך לחלוטין שאורבך, אם היה איתנו, היה אומר אותם דברים על בנט".

אמסלם אינו מקבל את התאוריה שבנט מייצג אפילו פלג כלשהו בציונות הדתית: "בנט רימה את הבוחרים שלו! זה בדיוק כמו שיבואו גפני וליצמן, שייבחרו לכנסת בשם כל החרדים, ויצביעו בעד ביטול השבת וברית המילה, איסור ללמוד תורה וסגירת הישיבות. האם ינסו לראות מה קרה? יגידו להם: חבר'ה, אתם נוכלים, רמאים וגנבים. שלחנו אתכם, ואתם בדרך פעלתם פתאום נגד הציבור ששלח אתכם. במדינה מתוקנת וסבירה האנשים הללו היו עומדים לדין. רק במדינת ישראל יש לנו אדם שמקבל פרס והופך לראש ממשלה".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

להעיף את היועמ"ש

ח"כ אמסלם מתבטא רבות בסוגיית היחס בין מזרחים לאשכנזים אף שהוא טוען שלא מדובר במוצא אלא בתרבות ובשיוך למסורת וערכים לעומת תפיסת שמאל חילונית. כלומר, יש אשכנזי שהוא מזרחי וכן להפך.

"כשאני מדבר על אליטה שמתנגדת ליהדות אני מתכוון לשמאל האשכנזי האליטיסטי, והוא שמוביל את המדינה מאז קום המדינה. בגדול, רוב בעלי התפקידים הבכירים במדינת ישראל תפוסים על ידי אנשי שמאל אשכנזים אליטיסטיים. זו עובדה כמו השמש שזורחת".

הקורא האשכנזי אמור להבין שהוא בצד של האליטיסטים הרעים?

"ודאי שלא באופן פרטני. אני מספר כרגע מה המצב בגדול. אני אפילו לא אומר אם זה רע או טוב, התפקיד שלי הוא לשנות את המצב. אני חבר כנסת, לא הוגה דעות. כשרציתי לעשות שינוי בראשות החברות בדירקטורים, מנדלבליט ובית המשפט העליון לא נתנו לי. לכן הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לטפל בבית המשפט העליון שיהיו שם אנשים שמחזיקים בתפיסת העולם שלי ולהעיף את מנדלבליט, משם להתחיל את השינוי".

נתניהו והליכוד לא עשו שום דבר מזה כשהיו בשלטון.

"האם נכשלנו בנושא הזה, לשנות את מערכת המשפט? ודאי נכשלנו. לא פעלנו לייצב את מערכת המשפט ולא שינינו את האליטה במדינת ישראל כדי שיהיו בה מזרחים. אני לא יודע למה לא עשו את זה לפני כן, ועכשיו אני נמצא בשביל זה. הליכוד זה בני אדם, והיום יש בליכוד מספיק אנשים שאוחזים בתפיסת העולם שלי, ולכן אנחנו מתכוונים לשנות את זה.

"אגב, אם לא נצליח לשנות, אני אלך הביתה. חובתנו הקדושה היא לשנות את הדברים הללו, אחרת אין ערך לשלטון. אין אידאולוגיה להיות בשלטון לשם השלטון. אתה נמצא בשלטון כדי לממש בעיות ולתקן בעיות. אם אנחנו לא נצליח ולא נכניס את זה לקווי היסוד, מבחינתי אני לא אהיה שם".

מה הפרוגרמה שלך לשינוי?

"בגדול צריך לבנות אליטה שהיא גם אליטה ספרדית בתוך המוסדות ולתת לה ייצוג הולם, והכול יסתדר מעצמו", הוא אומר ישירות, "לא נצטרך להתעסק בזה יותר. אני מאמין גדול בחינוך ובמינוי אנשים ראויים וטובים לעמדות מפתח במדינת ישראל. יש מספיק מזרחים שעונים על הקריטריונים הללו, ואין שום סיבה שהם לא יהיו שם בפרופורציות שמגיע להם".

 

תמיד בעד העם היהודי

אחת הטענות החוזרות ונשמעות כאשר מדברים על הנוכחות של רע"ם בתוך תוכי ממשלת ישראל היא שמי שהכשיר את השרץ היה נתניהו עצמו, שנשא ונתן עימם וביקש מסמוטריץ' להתפשר על ממשלה איתם.

אתה מכה על חטא על הכשרת רע"ם?

"לא הכשרנו את רע"ם. אנשי השמאל הם שקרנים מהיסוד שמפיצים שקרים באמצעות מקהלת הצבא האדום, התקשורת וכל מלחכי הפנכה והשופרות שלהם. לפיד כמעט לא מוציא דבר אמת מפיו, ובנט שיקר בצורה שבמדינה נורמלית היה עף מיד מהשלטון".

מה השקר?

"דיברנו עם מנסור עבאס על חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה בלבד. אמרנו לו: בוא תתמוך בחוק, אתה ממילא לא רץ לבחירות עכשיו, תתמוך רק בחוק לראשות הממשלה. עבאס לא טיפש, הוא מבין שלא טבעי שהשמאל בשלטון ושהוא עומד על כרעי תרנגולת. הוא היה מעדיף לעשות ביזנס עם אנשי מפלגות הימין".

לכן, טוען אמסלם, "ראש הממשלה בנימין נתניהו ישב עם מנסור עבאס וניסה להעביר את החוק של בחירה ישירה לראשות הממשלה. היינו הולכים לבחירות ישירות, ונתניהו היה מביס אותם שוק על ירך, ואז בנט וסער היו באים לממשלה בחוסר ברירה. בשלב הזה, אם מנסור עבאס וכל החברה הערבית היו חלק מהממשלה מתמיכה מבחוץ, היה אפשר לדבר איתם על נושאים אזרחיים בלי שום בעיה. אם אתה רוצה להפציץ בעזה, אתה לא מתחשב בו, כנ"ל לגבי בנייה ביו"ש. אם הוא כועס, שיכעס עד מחר, אתה לא תלוי בו".

אמסלם מבהיר: "אין לי בעיה שאם יש שישים ואחד מנדטים של מפלגות ציוניות-יהודיות, ותבוא מפלגה ערבית שתרצה לשתף איתנו פעולה בנושאים מסוימים, אהלן וסהלן. אני לא שונא ערבים, בניגוד לשמאל, ששונא אותם באמת. אבל כל עוד הסכסוך הישראלי-פלשתיני לא מסתיים, אתה לא יכול לשים את הערבים בעמדה שהם צריכים להכריע בין העם שלהם לבין העם היהודי, בניגוד אלינו, שאנחנו תמיד נצביע בעד העם היהודי".

(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

בסופו של דבר, עם כל ההתנגדות, לפי הסקרים הציבור הישראלי עייף ויגע משנתיים וחצי של מאבקים להקמת ממשלה ותומך בשקט שהממשלה הזאת יוצרת.

"זהו, שאת הרעש ייצרה התקשורת, וגם את השקט היא זאת שמייצרת. כשאתה בשלטון אתה לא מחפש שקט. אתה לא בוחר ממשלה טכנוקרטית אלא בעלת תפיסות עולם. יש שקט כי להקת הצבא האדום שהיא מובילה בראש הטור, התקשורת, השתתקה. את השקט הזה מייצרים כדי לבצע המרה שקטה של הזהות של המדינה.

"ראית פעם עיתונאי שפונה אליהם ושואל איך הם לא מתביישים על מינוי שלושים שרים בעזרת החוק הנורווגי? שפכתם מאות מיליוני שקלים! אבל זה עובר בשקט. מישהו שואל איך שר החוץ לפיד לקח מאה איש למרוקו וגנץ מגדיל לעצמו את הפנסיות וטס במטוס פרטי לצרפת? אלו אנשים מופקרים. אל תתפלא אם מנסור עבאס יקבל גם מסוק צה"לי.

"מי ידבר על זה, אמנון אברמוביץ' ודנה וייס? כולם חבורה אחת, ובכנסת הם שליחים שלהם. שקט הוא רפש. ברגע שיש שקט אתה מבין שהם גורמים לשקט. לכן היום הם עדיין מתעסקים בנתניהו ובמה הוא עשה בחופשה במקום בממשלה החדשה.

"אנשי השמאל אכן מרוצים. הם גנבו את השלטון אחרי עשרות שנים, ונוח להם. לאצילים תמיד טוב. גם בצפון קוריאה טוב לראש השלטון ולמשפחתו. יש פה שקט מלאכותי כי העיתונאים מועלים בתפקידם. יש פה צבא שלם שהפיל את נתניהו באמצעות מאות מיליוני שקלים וחבירה של כל כלי התקשורת. מעולם לא היה כדבר הזה".

 

הניצוץ היהודי

אמסלם מבקש להצביע על חלוקה מחדש של צירים שמתרחשת בחברה הישראלית. "המאבק היום הוא לא מה שהיה פעם. פעם החרדים היו מתווכחים בינם לבין עצמם ועם החרד"לניקים והליכוד על כשרויות מהודרות או ירקות גוש קטיף. השאלה היום היא אם אתה עושה ברית מילה ויכול להתחתן או על מערך הכשרות המינימלי של הרבנות. השאלה היא אם יש היום ברית נישואין וגירושין על פי התורה.

"אתה כבר כמעט לא חי במדינה יהודית אלא במדינה שיש בה יהודים. לכן זה לא תופס רק את החרדים אלא את כל הגוש המסורתי. גם אדם שנוסע בשבת ועושה קידוש חשוב לו שחבר שלו יגיע ביום כיפור לבית הכנסת ושהבן שלו לא יתחתן עם גויה. הוא מעדיף לאכול כשר ומסתכל על התעודה. זה המאבק של מדינת ישראל! לא על איזו ישיבה תלמד. זה כבר מזמן לא שם!

"המאבק הוא חד-משמעית עם השמאל, שרוצה לעקור במדינת ישראל את כל הסממנים היהודיים, בדגש על ערכי המשפחה. אם אתה מתחתן, אתה תהפוך עוד מעט לבן אדם הזוי. הם עוד יגישו חוקים נגד נישואין. הגענו לחוק הפונדקאות, חוק שאין בעולם, שמשמעותו מכירת תינוקות. רק העשירים בשמאל קונים ילדים בכסף, והם קוראים לזה בצורה יפה 'חוק הפונדקאות'. הם קונים את הילדים מנשים מסכנות שמנוצלות באופן הכי גרוע. הם צבועים מהקצה עד הקצה".

לחלק מהציבור קשה לאכול את דודי אמסלם: לראשו אין כיפה ולשונו מושחזת, אבל הוא לא מהסס לומר דברי תורה על דוכן הכנסת, להיאבק במתווה הכותל ולהתקרב לרבנים. איך אתה מגדיר את עצמך?

"אני מסורתי. גדלתי בבית דתי. רוב אזרחי מדינת ישראל, בוודאי הליכודניקים, נמצאים בסטטוס שלי. לא שומרים תרי"ג מצוות, ויש להם לאן להתחזק. אבל בטח שחשובים לי הערכים היהודיים בארץ ישראל, שעל בסיסם אנחנו פה. אם לא יהיו פה ערכים יהודיים, מדינת ישראל תיעלם. כשנסראללה מדבר על קורי העכביש, על זה הוא מדבר. היהודים ייעלמו מהעולם ללא הרוח הזו.

"כמו שאני מדבר, אם היית לוקח את המפא"ינקים לפני ארבעים שנה, הם היו מסכימים איתי. אני לא מבקש מאף אחד להיות דתי. אחד מרגיש שטוב לו לצום ביום כיפור? אהלן וסהלן. אבל אני לא זוכר שופט שנותן פסק דין במדינת ישראל להתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים. זה מזעזע.

"אני רואה פה דברים שלא קרו לפני שלושים או ארבעים שנה. אני מבין לבד שאם אין לנו ערכים יהודיים, אין לנו מה לעשות פה. למה הבן שלי יהיה כאן, למה להילחם על הגבולות? למה אנחנו צריכים להקריב קורבנות כבדים? למה אנחנו צריכים שישנאו אותנו? בואו נהיה כמו כל הגויים, נתבולל, והכול טוב".

אמסלם מביא לדוגמה את התפילות לרפואתו של החייל בראל שמואלי הי"ד: "תראה שעשו את התפילה לרפואתו של החייל בבאר שבע הי"ד, תסתכל על הקהל. רובו לא דתי, חובשי 'כיפות כותל', ובאו להתפלל מכל באר שבע כדי להתפלל לבריאותו והחלמתו של החייל. רובם המוחלט מסורתיים, אבל הם באים כי הם יודעים שהתפילה עוזרת.

"גם אם הוא לא שומר שבת, נוסע או מעשן, ברגע האמת בתוך תוכו הוא יודע שיש לו ניצוץ יהודי, זה כל הסיפור פה. הרבי החליט לפתוח בתי חב"ד בעולם בשביל אנשים כאלה, בשביל הניצוץ היהודי. הוא ציווה לפתוח ברחוב דוכני הנחת תפילין. דתי לא צריך את הדוכן ברחוב כדי להניח תפילין, אלא הניצוץ היהודי, קצת קצת, אולי מזה אתה בסוף תתקדם".

 

בלי רוח אין עם

אתה הולך אחרי נתניהו אם הוא מוסר חלקים מארץ ישראל?

"אין מציאות כזו. אנחנו לא ניתן לו לעשות את זה. הבלופים האלה כבר נגמרו".

מה זה "אין דבר כזה"? היה דבר כזה עם מנהיג ליכוד ממש בעשור הקודם.

"אנחנו לא נאפשר לו. הוא צריך רוב בכנסת. אין מצב כזה. כל עוד אני וחבריי שם, לא ניתן לו גם אם הוא ירצה. למרות שאני מאמין באמונה שלמה שגם ראש הממשלה נתניהו לא יעשה את זה".

הוא כבר לא ראש הממשלה.

"כן", הוא מחייך, "אבל ראש ממשלה הוא תמיד ראש ממשלה".

ברכה של איש מסורת לשנה החדשה?

"אני מאחל לעם ישראל הרבה בריאות, שהקורונה תסתלק מהעולם ונחזור לשפיות הרגילה ולחיים הרגילים. אני מאחל לחיילי צה"ל בריאות איתנה ומודה להם על שבזכותם אנחנו יכולים לחיות כאן ושונאינו לא מטביעים אותנו בשנאתם בים. וכמובן, אני מאחל התחזקות במסורת, שהיא סלע קיומנו. לא לומר 'בלי מטוסים אין עם ישראל' אלא 'בלי רוח אין עם ישראל'. אם אין רוח, לא משנה כמה חומר יש, החומר מתכופף בפני הרוח. אם אין רוח, אין כלום. אני מאחל לעם ישראל יותר רוח".

פורסם בשבועון "עולם קטן"

תגיות:ח"כ דודי אמסלםפוליטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה