חדשות בארץ

"אמרתי שתהיה מלחמה אבל לא האמינו לנו": המפגש הטעון לאחר מלחמת יום כיפור

ארכיון צה"ל התיר לפרסום את פרוטוקול הפגישה הטעונה שנערכה לאחר מלחמת יום כיפור בין אלוף פיקוד הדרום שמואל גונן לשבויים שחזרו מהשבי המצרי: "היכן היה המודיעין הטוב שלנו?"

מפגש שבויים בתום המלחמה (דובר צה"ל, צלם רון אילן), באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחוןמפגש שבויים בתום המלחמה (דובר צה"ל, צלם רון אילן), באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
אא

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון התיר היום (שלישי) לפרסום את אחד מהפרוטוקולים הטעונים בעקבות מלחמת יום כיפור – מפגש השבויים שכינס אלוף פיקוד הדרום בעת המלחמה, אלוף שמואל גונן (גורודיש), ב-27 בנובמבר 1973. המפגש התקיים בבית ההבראה "מבטחים" בזכרון יעקב, והוא הותר לפרסום כמעט 48 שנים לאחר התרחשותו.

הפרוטוקול נפתח במזכר בכתב יד, שמתחיל במשפט: "בקש שישאלו כל משאל ליבם". המפגש הטעון תומלל במלואו. הוא החל בסקירה צבאית של האלוף גורודיש, ונפתח בהמשך לשאלות החיילים והקצינים ששוחררו זמן קצר קודם לכן מהשבי המצרי.

גורודיש החל בתיאור האירועים שקדמו לפרוץ המלחמה: "התרגיל של המצרים נמשך כמקודם, היו דיונים במטכ"ל האם זה תרגיל והתייחסנו לעניין כתרגיל. הייתה סבירות נמוכה ביותר למלחמה. בשבת בשעה 07:00 בבוקר נאמר לי במטכ"ל שתהיה מלחמה והאש תתחיל ב-06:00 בערב".

על ימיה הראשונים של המלחמה אמר גורודיש: "ידענו על הצליחה מדיווח המעוזים, אחר כך גם חיל האוויר הודיע על כך. המצרים מילאו את השטח באנשי קומנדו, שהונחתו בהליקופטרים. הטנקים שלנו החלו לגשת למעוזים ורבים לא הגיעו. ביום שני בערב נודע לנו שיש לנו עסק עם צבא מצרי אחר".

בשלב השאלות תהה חייל מחטיבה 600 מדוע לא הגיע סיוע: "חיכינו לסיוע חיל האוויר וארטילריה, אם היה חי"ר איתנו אפשר היה להתגבר". גורודיש ענה: "יש לי את אותן שאלות, הייתה תחמושת. למה לא ירו – אינני יודע. שאלות תשאלו לא אותי כשיבוא היום. למה לא תקפו עם יותר כוח – שאלה שלי גם כן".

חייל מילואים מגדוד 113 שאל: "איך המלך נעשה עירום ביום אחד, המודיעין הטוב ביותר בעולם. מתי יינתנו תשובות על שאלות אלו? היכן היה המודיעין הטוב שלנו?". גורודיש השיב: "יש כישלון בעניין המודיעין, ובעניין זה הקימו ועדת חקירה. לא ידענו על התעצמות בטנקים של המצרים".

חייל נח"ל בשם אהוד הרחיב על המחדל מנקודת מבטו: "ירדנו ואמרו – אנחנו העיניים של המדינה. שלושה שבועות לפני המלחמה ראינו פעילות לא שגרתית. שבועיים קודם ראינו חיילים רבים. ראינו חיילי קומנדו, באו, מדדו, צפו, רשמו וכו'. מבוקר עד לילה עבדו טרקטורים ובנו עמדות לטנקים וסוללות. שבוע וחצי לפני המלחמה הגעת לביקור. שאלתי היא: מה ידעת על כל הדברים האלה? אמרתי לקמ"ן הפיקודי שתהיה מלחמה אבל לא האמינו לנו".

על הדברים הנוקבים הגיב אלוף הפיקוד: "אני חושב שזה יותר גרוע. הדיווחים לא נעצרו. צה"ל האמין שזה תרגיל".

קמב"ץ בחטיבת מילואים ששירת במוצב אורקל סיפר כי היו חיילים שלא ידעו לתפעל נשק אישי: "אני במעוז שלי הייתי עם חמישה חיילים, מינימום חיילים. קיבלתי חבר'ה מישיבה כדי להעביר את השבת. על חשבונם הוצאו חיילים הביתה. למעשה יש להעריך אותם כ'בשר תותחים'".

בסיום הפגישה אמר גורודיש כי "יש אווירה עכורה בארץ, אסור להיות לה שותפים. המלחמה לא נגמרה. תוכניות הערבים כלפינו לא השתנו. הרבה צריך לתקן, צריך להרגיע כי אנחנו משחקים בנפשנו. אני שמח שיוצא לי לדבר אתכם".

תגיות:מלחמת יום כיפורשמואל גונן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה