חדשות בארץ

הרמטכ"ל: "חברה שלא תגבה את מפקדיה גם כשטעו – תגלה שאין מי שיילחם עבורה"

ברקע הביקורת בעקבות נפילתו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי הי"ד, פרסם הרמטכ"ל אביב כוכבי איגרת לחיילי צה"ל לקראת ראש השנה בה העניק גיבוי מלא למפקדים ולחיילים: "על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים"

כוכבי (צילום: פלאש 90)כוכבי (צילום: פלאש 90)
אא

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, פרסם הערב (מוצאי שבת) איגרת לחיילי צה"ל לקראת ראש השנה. ברקע הביקורת הציבורית בעקבות נפילתו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי הי"ד, הבהיר כוכבי כי הוא מעניק גיבוי מלא למפקדים ולחיילים.

"חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה", כתב הרמטכ"ל. "הנכונות לשאת באבדות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום".

כוכבי הוסיף כי "הגנה מחייבת לחימה ולחימה מחייבת הקרבה. מצבי לחימה מאופיינים בערפל קרב ובנסיבות משתנות, וההחלטות לרוב מתקבלות בחוסר ודאות ובפרק זמן קצר. לכן לעולם ייתכנו שגיאות, ואלו לדאבון הלב עלולות להוביל לנפגעים ולהרוגים. אין תפקיד ואין מקצוע שלא נעשות בו טעויות, ובלחימה מול אויב במיוחד. אין מפקד שלא שגה, ומפקדים רבים איבדו חיילים שהם אוהבים והם נושאים אותם עימם כל חייהם. חובתנו לתחקר באופן נוקב, להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים, אבל על טעויות בשיקול דעת בשדה הקרב לא מאשימים ולא מענישים".

"מפקדים וחיילים – אני מגבה אתכם באופן מלא. המשיכו ליזום ולקחת אחריות, להעיז ולשאת בתוצאות. הגיבוי שאנו מעניקים לכם מבטא בראש ובראשונה גיבוי לשיטת הפיקוד והמנהיגות בצה"ל. לא נשנה אותה, נחזק אותה. זה לא רק עניין של צה"ל, זה עניין של מדינת ישראל ובמרכזו השאלה אילו מפקדים היא רוצה – מעיזים ויוזמים או מתגוננים והססנים. היו נועזים".

כזכור, צה"ל פרסם אתמול את מסקנות הביניים של תחקיר התקרית הקשה בגבול רצועת עזה לפני כשבועיים, בה נפל לוחם מג"ב. מעיקרי התחקיר עולה כי "נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה, וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים". עם זאת, התחקיר קבע כי "נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן".

בהודעה שפרסם דובר צה"ל הודגש כי "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכםהרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות".

בצה"ל ציינו, כי במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה".

"הלקחים והמסקנות שהוצגו בשלב זה הם חלק מתהליך התחקור, שהחל מיד לאחר האירוע ויימשך עד להשלמתו באופן יסודי, נוקב ומעמיק, כמצופה מכל תחקיר בצה"ל", הוסיפו בדובר צה"ל. "הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח. צה"ל ממשיך בהיערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה".

עורך הדין רן כהן רוכברגרהפרקליט המלווה את משפחתו של בראל הי"ד, מסר את תגובתה לתחקיר: "המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים – ולא קיבלה תשובות מספקותהמשפחה בסערת רוחות גדולה – מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר – לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה, שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו".

"בראל ז"ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדרכשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה", הוסיף כהן רוכברגר. "המשפחה תמשיך לדרוש, לתבוע, שהצבא יערוך בדיקה ראויה, ביקורתית ושקופה, לא מצד הדרג הפיקודי שבודק את עצמו – אלא במסגרת ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית".

תגיות:אביב כוכביבראל חדריה שמואלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה