חודש אלול 2023

מיוחד: זו ייחודיותה של השבת האחרונה של השנה

מה מיוחד בשבת האחרונה של השנה, כיצד יש להתארגן לקראתה, ומה היה הדבר היחיד שניחם את האם השכולה?

  • כ"ג אלול התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השבת הקרובה, פרשת ניצבים, היא חותם לכל השנה החולפת אבל גם – לשנה שמגיעה! "כל הנגזר ונקבע על כל באי עולם בראש השנה – הנה הכללל נחקק, נעשה ונמשך בשבת שלפניו!!" השבת הזו. כך אומר הבאר מים חיים. "לפי מעשיו של אדם בשבת האחרונה של השנה, קובעים בשמים כיצד תיראה כל השנה הבאה עלינו לטובה". אומר המטה אהרון. עכשיו. היום. עכשיו זה נחקק ומוחלט וזה בידיים שלנו.

בשבת הזו ניתן לנו הכח, על פי ספרי הקבלה, לתקן ולהעלות את כל השבתות של כל השנה האחרונה. זוהי שבת עוצמתית יותר, ועל פי ספרי הקבלה, בשבת זו כבר מוחלט ונגזר הכל לשנה הבאה.

כל דבר שניזהר בו יותר השבת - יתקן את כל השבתות כול, וימשוך ברכה עלינו לכל השנה הבאה כולה. הבה וניקח את השבת הזו כשבת יחידה. שבת, יחידה, שזכינו לשמור. 

נתייחס לשבת הזו כאילו היא הראשונה שאנו זוכים לקיים בחיינו, כאילו היא האחרונה שאנו זוכים לקיים. זוהי שבת שביכולתה לקבוע את כל גורלה של השנה הבאה.הרב אליהו לופיאן זצ"ל היה מרבה לציין כי בשבת האחרונה של השנה – יש כוח סגולי לתקן את כל חטאי שבתות השנה. משום כך, צריך מאוד להתחזק בשבת האחרונה של השנה – בקדושתה, בשמירתה ובשמחה בה.

את השבת האחרונה של השנה נשתדל לקבל את בשמחה, כדי להוכיח לאבינו שבשמים שאנחנו אוהבים את השבת, מעריכים את המתנה היקרה הזו, ומשתדלים לשמור עליה בכל כוחנו.

אל השבת האחרונה של השנה נתארגן כמו שצריך. בערב השבת הזו לא תהיה בביתנו מהומה לפני כניסת השבת, ולא נניח ליצר הרע לפתוח סניף בבית שלנו. לא נכעס ולא נקפיד על בני ביתנו, אלא נתארגן מוקדם כדי להגיע בזמן ובשמחה לקבלת השבת.

לקראת השבת האחרונה של השנה נתאר לעצמנו שמלך גדול, או אפילו רק שר, היו מתארחים בביתנו. כמה הכנות וכמה טרחות היינו עושים כדי שהבית יהיה נקי ומסודר, מצוחצח ומאוורר. ואם כן - כמה צריכים אנחנו לחזק בתוכנו את הידיעה ששבת המלכה, בכבודה ובעצמה, מתדפקת על דלתותינו, ולשמוח בכך שמחה עצומה.

בשבת האחרונה של השנה נשתדל, עד כמה שאפשר, לקדש את שולחן השבת, ולא נדבר בו דברי חולין. לא נביא אל שולחן השבת עיתונים. לצד מאכלי השבת, שנשתדל שיהיו ערבים במיוחד, נשלב דברי תורה מתוקים מדבש, נוסיף דברי אמונה, ונחזק את היושבים סביב השולחן בביטחון אמיתי ומושלם בבורא עולם.

את השבת האחרונה של השנה ננצל למנוחה אמיתית, מנוחה שיש עימה יראת שמים. נשכח ונסיח את הדעת לחלוטין מעסקי החולין, נרגיש כאילו כל מלאכתנו עשויה, ונתעלם לגמרי מכל דאגה וצרה.

בשבת האחרונה נזכור שהקב"ה, שופט כל הארץ, בוחן כליות ולב, אינו דורש מהאדם את אשר איננו מסוגל לעשות. אם נצליח להעלות ולרומם את האווירה בשבת זו, האחרונה של שנת תשפ"א, ולוּ בנקודות קטנות בלבד - כבר תהיה זו שבת אחרת לגמרי, שתעלה עימה את כל שבתות השנה.

בשבת האחרונה של השנה נֹאֹמר תודה, ועוד פעם תודה, ועוד פעם תודה, לריבונו של עולם! תודה על כל מה שעשית עבורנו בשנה החולפת, תודה על שנתת לנו פסק-זמן לעצור את המרוץ, ולחשוב על מה שבאמת חשוב לנו בחיים, תודה על השנה שבה עצרת את הקרוסלה הענקית של חיינו, תודה שנתת לנו לחשב מסלול מחדש, תודה שנתת לנו לגלות את הילדים שלנו, את בני הבית שלנו, את השכנים שלא הכרנום עד היום, והרשימה ארוכה. תודה גם על הצרות, על הקשיים ועל הייסורים. הכל ממך, אבא טוב, והכל לטובה.

בשבת האחרונה של השנה נזכור את דבריו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה ורבה של שכונת רמת אלחנן, שקיימות עצות רבות כדי לזכות בדין. אחת מהעצות היא להיות מעביר על מידותיו. הרב סיפר על תאונה מחרידה שבה נהרג ילד קטן, ואימו לא יכלה להתנחם.

איש לא היה מסוגל לנחם אותה. עד שהגיע הרגע, שבו שמעה האם השכולה שלאשתו ולילדיו של הנהג, שריצה את עונשו במאסר, אין פרנסה, והחליטה לשלוח להם סכום כסף גדול של 2,000 שקלים, מדי חודש. 'הם בוודאי אינם אשמים', אמרה באצילות נפשה, והתנתה עם השליח שלא יגלה מי שיגר את הכסף. "דווקא מעשה זה", אמר הרב זילברשטיין בהתפעלות, "ניחם את האם בצורה מיוחדת. היא הרגישה שהיא נישאת תחת זרועותיו של ה' יתברך, והצליחה מעט להתנחם מהאבל הכבד". כך אומרת הגמרא במסכת ראש השנה (יז, א): "אמר רבא: כל המעביר על מידותיו, מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר: 'נושא עוון ועובר על פשע' - למי נושא עוון למי שעובר על פשע". ופירש רש"י: המעביר על מידותיו - שאינו מדקדק למדוד מידה למצערים אותו ומניח מידותיו והולך לו... - מעבירין לו על כל פשעיו - אין מידת הדין מדקדקת אחריהן אלא מנחתן והולכת". בשמים מתנהגים עמנו בדין, כפי שאנחנו מתנהגים עם אחרים. אם אנחנו מעבירים על מידותינו ואיננו מדקדקים עם בני אדם שציערו אותנו - לא ידקדקו גם עמנו בדין. וזאת למרות שלא נתכפרו לאדם פשעיו ועדיין חוטא הוא, מכל מקום כיון שמעביר על מידותיו מידת הדין מנחת לו.

מתוך 'קול ברמה' – ביטאונה של רמת אלחנן.

תגיות:השבת האחרונה של השנהראש השנה 2022

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה