בריאות ותזונה

בוטנים – למה זה טוב, ומתי זה לא?

האם כדאי לאכול חמאת בוטנים? ומה לגבי במבה? ומה הקשר בין בוטנים לבין אלרגיה?

  • י"ד אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבוטנים שייכים למשפחת הקטניות, ולא לקבוצת האגוזים והשקדים. למה? כי כמו כל קטנייה, גם הבוטנים גדלים בתוך תרמיל. רק שבמקרה של הבוטנים, הקליפה הקשיחה שעוטפת אותם היא התרמיל שלהם.

מה יוצא לנו מהם? הבוטנים, כמו שאר אחיהם במשפחת הקטניות, לא תורמים לנו חלבון מלא. אבל כל 100 גרם של בוטנים תורמים 48 גרם שומן, 21 גרם פחמימות, 23 גרם חלבון ו- 8 גרם סיבים תזונתיים. ואם זה לא מספיק, אז אנחנו מקבלים מהם גם ויטמינים: B1, B2, B3, B6, ומינרלים: אבץ, אשלגן, מגנזיום, נחושת וסידן.

חמאת בוטנים: מה דעתכם למרוח על הכריך שכבה דקה של חמאת בוטנים? לצערי, ישנן חמאות בוטנים שמכילות בוטנים קלויים, סוכר, שמן צמחי מוקשה חלקית (משמן כותנה, שמן סויה, שמן לפתית) וכמובן מלח. אבל יש חמאות בוטנים שמכילות רק בוטנים. אני ממליצה שתמרחו חמאת בוטנים שמכילה אך ורק בוטנים. יודעים מה? אתם יכולים למרוח גם חמאת בוטנים שמכילה גם דבש. 

אין כמובמבה? בתהליך ייצור הבמבה, נדחסות כמויות גדולות של תירס גרוס. התירס מחומם ונחתך וכך נוצרת הצורה הגלילית של הבמבה, שאותה מצפים לאחר מכן בחמאת בוטנים. הבמבה מכילה 50 אחוז בוטנים, והשאר זה תירס, שמנים וכמובן המון מלח. לכן, לפני שאתם רצים לזלול את החטיף, כי שמעתם שהוא מונע אלרגיה לבוטנים, דעו שהרכיב היחיד בבמבה שעשוי למנוע את האלרגיה הוא חמאת הבוטנים. אם כך, לא עדיף ללכת על הדבר האמיתי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מה רע? בקליפה הדקיקה שעוטפת את הבוטן יש חומר גויטרוגני שמונע ספיגה של המינרל שנקרא יוד. לכן, הקליפה לא טובה למי שסובל מתת פעילות של בלוטת התריס. חוץ מזה, לפעמים נוכל למצוא בבוטנים את פטריית העובש "אפלטוקסין". רק שהפטרייה הזאת עלולה להימצא גם בתאנים, בתמרים, בתפוחי אדמה, בתירס ובכמות קטנה גם במוצרי חלב.

אלרגיה: הבוטנים עלולים לגרום לתופעות של אלרגיה. לכן, אסור להכניס לשטחם של בתי ספר רבים, וגם לשטחן של חברות תעופה מסוימות, שום דבר שיש בו בוטנים. וזה בגלל שיש אנשים שעלולים לפתח תגובה אלרגית ואפילו למות רק בגלל שהם שאפו מעט "אבק" מהבוטנים.

עוגיות בוטנים של פסח: ברשימת הרכיבים נוכל לראות: 42% בוטנים, סוכרים, חלבון ביצה, חומר משמר פוטסיום סורבט שמסומן כ-E202. באיחוד האירופי הוחלט שמעבר לכמות של 25 מ"ג לכל 1 ק"ג משקל גוף, החומר עלול לפגוע בבריאות.  חומרי טעם וריח ו-17 מ"ג נתרן שלא מתרגש מהעובדה שהוא נמצא בתוך עוגייה מתוקה. ממש חבל! תכינו עוגיות בוטנים בעצמכם.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

 

תגיות:בריאותהקמפוס היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה