חדשות יהדות

הגר"ח קנייבסקי על השריפה: "להתחזק בשמירת שבת. ללמוד הלכות שבת בסעודה"

הקשר בין חילול שבת – לשריפות בשערי ירושלים: "אין הדליקה מצויה אלא במקום שיש חילול שבת", קובעת הגמרא במסכת שבת

  • ט' אלול התשפ"א
(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

חכמנו מלמדים אותנו ששריפות באות על חילול שבת, וכפי שמובא במדרש הגדול: "אמר הקב"ה – 'אל תגרמו להדלקת אש במושבותיכם, שאם אין אתם משמרים את השבת כראוי, אני מדליק בכם את האש'. דבר אחר – אמר הקב"ה: 'אל תגרמו לי לשרוף בתי כנסיות ובתי מדרשות שלכם, שאם אין אתם משמרים את השבת כראוי - אתם גורמים שיישרפו בתי מקדשיכם'.

כך פירש האר"י הקדוש את הפסוק: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" – על ידי שמירת יום השבת יתקיים בנו 'לא תבערו אש', כלומר - האש לא תבער. כך אמר החזון איש: 'אינני מפחד מפצצות, אני מפחד מחילולי השבת'. גם אנחנו לא מפחדים ממי שמצית את השריפות, אנו מפחדים מחילולי השבת שהם השורש והסיבה שגרמו לשריפות.

כה דברי הגמרא במסכת שבת (קי"ט, ע"ב): "אמר רב יהודה בריה דרב שמואל משמיה דרב: 'אין הדליקה מצויה אלא במקום שיש חילול שבת', שנאמר (כאן מצטט התנא את הנביא ירמיהו בפרק י"ז) 'ואם לא תשמעו אלי לקדש את יום השבת ולבלתי שאת משא... והצתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה'".

בתוך כך, נציין את דבריו של מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי, כאשר שמע על השריפות הקשות שהתחוללו לפני מספר שנים: "אם היו שואלים אותה מה לעשות, הייתי ממליץ לקבל על עצמנו ללמוד תורה בבית בשעות הלילה". הגר"ח אף ציטט את הגמרא בסנהדרין: "אמר רבי אלעזר: 'כל בית שאין דברי תורה נשמעים בו בלילה – אש אוכלתו'".

רבי שלמה קולדצקי, נכדו של הגר"ח, מציין כי לפני כחמש עשרה שנה פרצו מספר שריפות בשכונת המגורים בו הוא מתגורר, בתים רבים עלו באש באופן לא שגרתי, דבר שגרם לרבים לשאול על מה עשה ה' ככה.

כאשר שאל את סבו מהי הדרך להינצל משריפות, ציטט לו הגר"ח את דברי הגמרא במסכת שבת ששריפות מגיעות כתוצאה מחילול שבת. "צריך להקפיד על לימוד הלכות שבת בסעודה, ולהתחזק בעניינים אלה", אמר הרב קנייבסקי.

עוד ציין הרב ואמר כי "יש סגולה להינצל משריפות, והיא ללמוד פרק אלו הנשרפים (פרק תשיעי במסכת סנהדרין)".

בעניין זה נציין כי תושבים שביתם נשרף והכתובה עלתה באש – עליהם לעשות לאלתר לכל הפחות מעשה קנין חדש בפני שני עדים על מה שהתחייב בכתובה, ולא מועיל ההעתק שקיים ברבנות, שהרי ידועה ההלכה שאסור לאדם לגור עם אשתו בלא כתובה אפילו שעה אחת.

מתלבשים כמו לאירוע אבל נשארים בבית - הרב יצחק פנגר במסר קצר ומרגש על השבת, מקור הברכה:

תגיות:הרב קנייבסקיירושליםשריפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה