סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר על שלושה ענקי רוח שאיבדנו השנה, שחלקו את שלהם עם כולנו

הרב שטיינזלץ, הרב זקס, הרב יואל כהן – בשנה אחת איבדנו שלושה ענקי רוח שהשקיעו זמן, מרץ ומחשבה בשביל הזולת

הרב יונתן זאקס זצ"להרב יונתן זאקס זצ"ל
אא

חודש אלול. זמן לסיכומי שנה, ציבוריים וגם אישיים. ופתאום שמתי לב, שבשנה אחת נפטרו שלושה ענקי רוח של העם היהודי, ואולי לא מספיק שמנו לב.

ראשון נפטר הרב עדין שטיינזלץ, בקיץ שעבר. חתן פרס ישראל, ילד מוכשר לעולים חדשים מרוסיה שגדל בבית חילוני ובגיל הנעורים התחיל ללמוד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה, ובמקביל ללמוד תורה. הוא הפך לאחד המבארים הגדולים של הטקסטים המכוננים בארון הספרים היהודי. החל משנות השישים החל לפרסם פרשנות לתלמוד, במטרה להנגיש אותו ללומד בן זמננו. הוא ניקד אותו, חילק אותו לפסקאות והוסיף תרגום והסברים, וכל זה נחשב מהפכני. המלאכה הושלמה: הכרך הראשון יצא ב-1967 והאחרון ב-2010. רבים החלו לפרסם בעקבותיו מהדורות כאלה. הוא לא נח על זרי הדפנה, ועם סיום הפרויקט החליט לבאר כך את כל התנ"ך, את כל החיבור הקלאסי של הרמב"ם "משנה תורה", והתחיל להכין גם ביאור למשנה ולסידור התפילה. "לכך אני מקדיש את חיי", הסביר. "לפתוח מחדש את עולם התורה בפני כל יהודי ויהודי, ובעיקר בפני אותם יהודים שאינם מגיעים ללמוד בעצמם, שאינם מגיעים לבית הכנסת ואף לא לכל מקום יהודי אחר."

אחר כך, בנובמבר, נפטר הרב פרופ' יונתן זקס, רבה הראשי של בריטניה. גם הוא גדל בבית לא-דתי, והפך לאחד הדוברים הנודעים של היהדות בעולם כולו. הוא קיבל תואר אבירות וצורף לבית הלורדים בבריטניה, היה ידיד קרוב ומוערך של טוני בלייר והנסיך צ'ארלס, והרצה בכל פורום אפשרי. הוא טען שמנהיגי כל הדתות צריכים להוביל שיח של שלום ומשמעות, ועסק רבות בפילוסופיה ומוסר. "היהדות היא קולה של התקווה בשיחה האנושית, בניגוד לשיח של הטרגדיה היוונית. אין בעברית תרגום למילה טרגדיה", אמר. "הדת היא קריאה רדיקלית לאדם לקחת אחריות על המציאות". גם בו בערה התשוקה ללמד, להסביר, לרומם. בני משפחתו סיפרו שבזמן שהמים לתה רתחו במטבח הביתי שלהם בלונדון, הוא היה חושב על עוד שלושה רעיונות חדשים לספרים או להרצאות.

ועכשיו, לפני פחות מחודש, נפטר הרב יואל כהן. הוא כונה "החוזר", בגלל הזיכרון הפנומנלי שלו והתפקיד החשוב שלו בחסידות חב"ד – הוא היה החוזר הרשמי על דבריו של הרבי מלובביץ' שנאמרו בשבתות ובחגים, כשאי אפשר לכתוב או להקליט. הוא זכר כל מילה, כתב אותה עם צאת החג כך והחזיר אותה להגהות ולתיקונים. הוא נחשב לסמכות הבכירה בחב"ד בהבנת תורת החסידות, וערך לאורך השנים אינספור ספרי יסוד, כולל אנציקלופדיה מקיפה על תורת החסידות.

אם הרב זקס יצא החוצה אל העולם הלא-יהודי, והרב שטיינזלץ רצה להגיע לכל יהודי בעולם, הרי שהרב כהן פעל פנימה, הכי פנימה שיש – אל תוך העולם החסידי. שלושתם, כל אחד בסגנונו השונה, העניקו השראה למיליונים. הם לא הסתגרו במגדל השן אלא השקיעו זמן, מרץ ומחשבה בשביל הזולת. שלושתם הונחו על ידי הרבי מלובביץ', ורואים בו את המנוע שהוביל אותם לבחור במסלול חיים כזה. שלושתם משאירים לנו צוואה: רובנו לא נזכה להגיע לדרגתם, אבל הוואקום שנוצר כעת הוא עצום, וצריך למלא אותו. יש סיפור חסידי ששלושתם הכירו ונהגו לספר: יהודי פשוט אחד ידע רק את האות א' ואת האות ב'. אבל השכן שלו, גם הוא עם-הארץ, ידע רק את האות א'. ניגש היהודי הראשון אל השני ומיהר ללמד אותו את האות ב'. ידע שיש לך – צריך לחלוק.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירהרב יונתן זקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה