חוה שמילוביץ'

חודש אלול - קריאת קודש לשיפור חיינו

אם לא היה ראש השנה, לא היינו מתעוררים לשאלות מהותיות, שמגיעות רק עם ההתחדשות של השנה. בואו ננצל את הימים החשובים שלפני יום הדין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חודש אלול הוא באמת מתנה, 30 יום של זריקת התעוררות.

בקרוב נבקש כולנו בתפילות "זוכרנו לחיים מלך חפץ בחיים", ונבקש ונתחנן בפני הבורא לשנה של חסד ורחמים וגזרות טובות, ישועות ונחמות.

חשוב לזכור ולדעת שהיום הקדוש הזה, ראש השנה, הוא סוד גדול מאוד שצריך ללמוד עליו, שבו טמונים רחמים עצומים.

כאשר אנו בשבוע הראשון של חודש אלול, ועומדים לפני פרשת שופטים, זה הזמן להתעורר מתוך רצון ואהבה לעבור את המשפט בשלום.

רק היום קיבלתי לטיפול 2 נשים שאיבדו את הבנים שלהן בתאונת דרכים קשה, והבנים עדיין לא הגיעו לגיל 18!

אנו יודעים שיש אינספור של אסונות שקרו השנה הזו, והכל נגזר בראש השנה. בהחלט שהיו גם יחד אינספור חסדים, אבל המינון הזה של כמה חסדים עם כמה דינים יגזרו על כל אחד באופן פרטי, ובכלל על עמ"י ככלל - נקבע בר"ה ועשרת ימי תשובה, עד החיתום הסופי בשמחת תורה.

זאת אומרת שממש עכשיו זה הזמן שאפשר לשנות את הגזרות!

זה הזמן – כוונתי שממש באלו הימים שהשם הודיע לנו: יש משפט, תתכוננו אליו. זה דבר אמתי לגמרי! יש יום של דין שנתי, יום בו יעמיד במשפט כל יצורי עולם, וגם כל היצור לא נכחד ממך!

ולא כל מחשבה, דיבור או מעשה ככתוב: אַתָּה זוכֵר מַעֲשֵׂה עולָם וּפוקֵד כָּל יְצוּרֵי קֶדֶם. לְפָנֶיךָ נִגְלוּ כָּל תַּעֲלוּמות וַהֲמון נִסְתָּרות שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית. כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְבודֶךָ. וְאֵין נִסְתָּר מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ. אַתָּה זוכֵר אֶת כָּל הַמִּפְעָל. וְגַם כָּל הַיְצוּר לא נִכְחַד מִמֶּךָּ. הַכּל גָּלוּי וְצָפוּי לְפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ. צופֶה וּמַבִּיט עַד סוף כָּל הַדּורות. כִּי תָבִיא חק וְזִכָּרון לְהִפָּקֵד כָּל רוּחַ וָנֶפֶשׁ. לְהִזָּכֵר מַעֲשִׂים רַבִּים וַהֲמון נִסְתָּרות לְאֵין תַּכְלִית. מֵרֵאשִׁית כָּזאת הודַעְתָּ. וּמִלְּפָנִים אותָהּ גִּלִּיתָ. זֶה הַיּום תְּחִלַּת מַעֲשֶׂיךָ. זִכָּרון לְיום רִאשׁון. כִּי חק לְיִשְׂרָאֵל הוּא, מִשְׁפָּט לֵאלהֵי יַעֲקב:

הרבה חסד טמון בעצם הקריאה אלינו, בני האדם, למשפט מול המלך הקדוש.

עצם הקריאה למשפט טומנת בתוכה מסר של אמון עצום באדם, שהוא מסוגל לעמוד במשפט, להתעורר ממנו, להתיישר ממנו.

יצור כמו נמלה או חתול, הקב"ה לא ידון אם הם גזלו אוכל ממטבח זה או אחר, מאחר שאין להם דעת, יש להם רק נפש בהמית הישרדותית. אבל האדם – היצור המרומם מעל כל הבריאה, קרוי למשפט. כוונת המשפט היא לעזור לנו ליישר קו עם עצמנו, עם התורה, עם תכלית הבריאה.

חשבו, מה היה אילו לא היה ראש השנה בכלל? החיים שלנו היו בליל של מקרים ללא התחלה וסוף,

עצם זה שיש זמן לספירת מלאי של "עסק" חיינו, מעורר אותנו לשאלות מהותיות שלא היו מתעוררות ללא התחדשות השנה.

כל שנה היא קומה שלמה ושונה בנפש, בבריאה, באדם.

אפשר לשנות, כי ראש השנה – הינו ראש לשינויים, ראש להתחדשות!

הפרשיות שלפני ראש השנה ממש מדריכות אותנו כיצד לזכות במשפט: פרשת שופטים מעוררת אותנו לעשות לעצמנו משפט ודין.

ישנו כלל רוחני: "אם יש דין למטה - אין דין למעלה". אחת העצות לבטל את הדין עלינו מלמעלה, זה לעשות לעצמנו דין – משפט – התבוננות מלמטה, מהעולם התחתון, על עצמנו, ולגלות מה עלינו לשנות ולתקן.

אם אדם מעורר את עצמו לשינוי בעצמו, אין צורך לשלוח לו ניסיונות, ייסורים וקשיים שיעוררו אותו.

אם כן, הקב"ה קורא לכל יהודי מתוך הפרשה: תמנה על עצמך שופטים ושוטרים. תעורר את כוח הדעת, המחשבה, בבחינת מוח שליט על הלב. להיות המושל ביצרו, בלבבו. ציווי זה דורש כוח של התבוננות, ערנות ופיקוח על המעשים, והשוטר הפנימי - מטרתו לעזור לנו לבצע את מה שהשופט הפנימי מורה לנו שנכון.

בחודש אלול ובמיוחד בראש השנה, שנקרא ראש דייקא, הקב"ה מבקש מאתנו שנעורר את כוח הראש, הדעת, המחשבה, החכמה, שנתבונן על שורש המעשים, שנהיה ערניים.

שנחשוב, מה משמעות חיינו? מדוע אנו מבקשים עוד שנה של חיים?

שנשים לב: מדוע אנו עושים דברים מסוימים שלא נכונים לנו? מדוע אנו עושים דברים שכן נכונים לנו, והאם אנו עושים אותם עם כוונה ושמחה?

בעצם יש כאן קריאת קודש לשיפור איכות החיים ממש. לעורר כל מיני חלקים מתים בתוכנו לתחייה, להכניס כוונה גדולה יותר לכל מעשה טוב שאנו עושים. לחיות מתוך ערנות ולא בתרדמה רוחנית.

זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים!

חודש אלול ור"ה עשרת ימי תשובה, זהו זמן של כחודשיים שקורא לכל אחד מאתנו להיות אדם שחיי במלואו.

הַיּום הֲרַת עולָם, הַיּום יַעֲמִיד בְּמִשְׁפָּט, כָּל יְצוּרֵי עולָם, אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים

יום ר"ה הוא יום ההיריון של העולם, יום שבו הקב"ה בוחן עד כמה צריך לשלוח לאדם חסדים עד כמה צריך לשלוח לו ייסורים על מנת שיתקרב אליו. ומובן שאנו רוצים להגיע ליום זה כבנים, ולא כעבדים. לכן צריך להקדים בהכנה של בנים, ממש לנצל כל יום להתכונן למשפט, ולהמחיש לעצמנו בכל מיני המחשות שאכן זה משפט אמתי.

אילו היו מזמינים אותנו למשפט, עם הזמנה מוחשית בדואר, עם ספר מפורט שבו כתוב כל מחשבה, דיבור ומעשה שלנו, והיו אומרים לנו שעתידנו תלוי בהצלחת המשפט הזה, כמו אם היה איום מוחשי של הריסת בית, או פיטורין, או חלילה העדר בריאות אם לא נזכה במשפט - ודאי שהיינו עושים הכל כדי להצליח, ולא היינו יכולים אפילו לישון בלילה. מחשבתנו הייתה תפוסה חזק בעצות ותחבולות כיצד נצא זכאים במשפט.

הקב"ה, ברוב חמלתו ואהבתו, העניק לנו את כל ההדרכות והכלים כיצד להגיע למשפט הזה נקיים, כיצד לעורר את רחמיו, כיצד לנצח בדין.

עלינו להיות נוכחים, ללמוד מהן ההדרכות, ליישם, להתכונן כראוי, להסכים להתעורר, להסכים להתאמץ, להסכים לשנות את דרכינו. לחשב מסלול מחדש. להיות מסונכרנים עם ה-WAZE הפנימי של נשמתנו. עם תכלית ביאתנו לעולם. עם סולם הערכים הפנימי האמתי שלנו.

בוא נסכים להתעורר מהתרדמה, נסכים להביט על השנה שלנו מלמעלה, לשפוט את עצמנו - לעורר את השופט הפנימי והשוטר הפנימי, וליישם את התובנות לשינוי מעשי ממש. לחוות עונג גדול של צמיחה והתפתחות, עונג גדול של התעוררות לחיים, וליצור לעצמנו שנה חדשה ממש, בה הקב"ה יוכל להשפיע את רוב טובו וחסדו בנדיבות רבה ואינסופית.

שנה טובה ומתוקה.

 

תגיות:חוה שמילוביץחודש אלולחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה