הורים וילדים

להסתגל לגן בקלות: 11 טיפים להורים ולילד. את מס’ 5 אל תפספסו

מדריך להורים: אל תיבהלו, אל תתמקדו בפרידה אלא בחיבור, בשום אופן אל תיעלמו לילד. 11 טיפים לשנת לימודים חדשה

  • ט"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבבות ילדים בגנים רבים ברחבי הארץ מתחילים מחר את שנת הלימודים. קשיי פרידה בימים הראשונים בגן או בבית הספר הינם תופעה רווחת ומוכרת המאפיינת ילדים רבים. עבור רוב הילדים, המעבר לגן הינו היציאה הראשונה מהמקום המוכר והבטוח – הבית, אל החיים.

לא רק לילד קשה להיפרד, את קשיי הפרידה חווים גם הורים רבים. בעיקר כי הם מרגישים שהילד זקוק להם והם חוששים שיהיה לו קשה להסתדר בלעדיהם. או לחילופין, כי הם מרגישים שאיבדו שליטה ומעתה לא יוכלו להגן על ילדם בכל מצב. ישנם הורים שבאופן תת מודע מתקשים להיפרד מהילד כי הוא ממלא את זמנם במשמעות, וללא אילוצים כלכליים או חברתיים הם היו מעדיפים להמשיך ולהיות איתו בבית.

חשוב להבין כי פרידות ומעברים ילוו את ילדינו לכל אורך החיים, ומשום כך אחד מהתפקידים החשובים שלנו כהורים הוא לעזור לילדים להיפרד בהתאם לגילם. ילדים שלומדים להיפרד נכון – מפתחים עצמאות רגשית, ביטחון בעולם ובכך שיוכלו להסתדר בו בכוחות עצמם. הבנה זו תשפיע על יכולותיהם להתמודד באתגרים ופרידות נוספים בהמשך החיים.

לפניכם 11 טיפים שיסייעו לכם ולילד להיפרד נכון, ולהסתגל בבטחה לגן החדש:

1. היו נינוחים, משוחררים, מלאי אמון במסגרת ובילד: הורה שחש אשמה על כך שהוא שולח את ילדו לגן, או הורה שדואג ומרחם על ילדו - מגדיל את הסיכוי שלילד יהיה קשה יותר להיפרד ולהשתלב בגן. לעומתו, הורה שגישתו חיובית יכול להעביר מסר של אמונה ביכולת של הילד להתמודד ובכך הוא מגדיל את סיכוייו להסתגלות טובה בגן.

2. רק הורה אחד מלווה בבוקר לגן. פרידה מהורה היא קשה. פרידה משני הורים היא קשה כפליים. מומלץ שרק הורה אחד יגיע עם הילד לגן, ועדיף שזה יהיה ההורה שהילד נפרד ממנו בקלות יתרה.

3. שמרו את ההיקשרות עם הילד, למרות המרחק הפיזי ממנו במהלך היום: הכניסו לו לתיק ציור קטן מאמא שיהיה איתו, שהוא ישים במגירה ויוכל להסתכל עליו כשהוא מתגעגע אליה. אפשר לתת לילד שישמור עבור אימה חפץ שלה עד סוף היום – כרטיס רב קו, תמונה קטנה, ארנק ישן (וריק...)

4. חפץ מעבר יכול לעזור: אם יש חפץ מעבר, כמו שמיכה או בובה, הציעו לו חפץ זה כדי לעזור לו להרגיש רגוע ובטוח יותר.

5. דברו על החיבור המחודש במקום על הפרידה: בזמן הפרידה דברו על זמן החיבור המחודש בסוף היום. התמקדו בו, ולא בקשיי הפרידה ושעות הניתוק. למשל: דברו מה נעשה היום אחר הצהריים יחד, כשניפגש. במקום לומר: "אני צריך ללכת", אמרו: "היום כשאאסוף אותך מהגן נשחק יחד ונצייר יחד בצבעים החדשים שקנינו".

6. קצר וקולע: נשארתם עם הילד כמה דקות? החלטתם שאתם הולכים? חשוב שהפרידה תהיה קצרה ככל האפשר. אנחנו לא רוצים לבלבל את הילד שלנו ולגרום לו לחשוב בטעות, שדברים שהוא עושה או אומר מרגע שאמרנו שאנחנו הולכים, משאירים אותנו בגן, כי אז, הוא עלול להיות מידי בוקר בבדיקה מה עובד לו ומה לא, במקום לעסוק בהתמודדות עם הפרידה. הילדים שלנו צריכים להרגיש שהם יכולים לסמוך עלינו שאנחנו עושים את מה שאמרנו שנעשה. הם צריכים אותנו חזקים וסומכים עליהם ועל הצוות. אם נרחם עליהם ונחשוב שהם מסכנים, גם הם יאמינו בזה.

7. אל תיבהלו: גם אם הילד ממרר בבכי כשאתם עוזבים את הגן, אל תיבהלו, ואל תכעסו עליו. אתם יכולים לומר: "אני רואה שזה ממש קשה לך, אבל אני יודעת שאתה תתגבר, שיהיה לך יום כיף בגן, נתראה אחר הצהריים. אני אגיע לאחר שתסיימו את ארוחת הצהריים". חיבוק גדול, נשיקה - וללכת. אל תחזרו אחורה לגן, גם אם הילד בוכה מרה.

8. טקס פרידה לתינוקות רכים: עבור תינוקות רכים, שעדיין לא מתקשרים, התחילו לבצע את טקס הפרידה ותמללו להם אותו. הגידו להם מה קורה בכל שלב, למשל: "אימא הולכת עכשיו ותבוא לקחת אותך אחר הצהריים". נקפיד לתמלל גם אם התינוק יבין וגם אם לא יבין בהתחלה, וכך ניצור מסגרת שתפחית את החרדה.

9. אל תשאירו ילד בגן בלי לומר לו שאתם הולכים. בשום אופן אין להיעלם לילד ולא לומר לו שאתם הולכים, גם אם הוא משחק יפה ולא שם אליכם כרגע, וגם אם זה יגרור בכי. סמנו לגננת שאתם הולכים, והסבירו לילד במילים פשוטות ובטון נטול רגש, שאתם הולכים לעבודה, שתחזרו אחר הצהריים, והנה הגננת באה לשחק איתו. תנו כמה דוגמאות של דברים שהילד יעשה היום בגן.

10. אין זה הזמן לשינויים נוספים: בימים הראשונים של הגן החדש, הימנעו מגמילות ומשינויים נוספים בבית בתקופה זו של פרידה והסתגלות.

11. בשעת המפגש – לאסוף ברוגע: כשאתם מגיעים לאסוף את הילד אל תתנפלו עליו. היכנסו ברוגע לגן, עמדו בצד ותנו לו לקלוט אתכם. אל תשאלו את הצוות כמה הוא בכה, אל תייחסו אליו כאל מסכן, אלא היו אופטימיים וטבעיים, התייחסו לדברים הטובים של היום.

חינוך וילדים - צבי יחזקאלי בשיחה פתוחה ומרתקת עם הרב דניאל כהן:

תגיות:פרידהשנת לימודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה