הדרכה למתחזקים

למה אלוקים צופה בי כל הזמן? התשובה תפתיע אתכם בגדול

"אני מרגיש לא בנוח עם הרעיון שהשם צופה בי כל הזמן. זה מרגיש מחניק שאני נמצא תחת מעקב קבוע. מספיק סבלתי מהוריי שעקבו אחריי כשהייתי ילד", נשאל הרב אהרון מוס. התשובה שהשיב – תפתיע אתכם בגדול

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אהרון מוס, רבה של קהילת 'נפש' הממוקמת במרכזה של שכונת בונדי ביץ', סידני אוסטרליה, עונה בטורו השבועי על מיני שאלות מכל הסוגים. בסגנונו השנון והמיוחד עונה הרב מוס בדרך המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסא. טוריו של הרב אהרון מוס מוכרים ונקראים בשקיקה בכל העולם, ומנותחים בעיון על שולחנות השבת ברחבי הגלובוס. להלן טורו הלפני אחרון מתורגם לעברית:

שאלת השבוע: "אני מרגיש לא בנוח עם הרעיון שהשם צופה בי כל הזמן. זה מרגיש מחניק שאני נמצא תחת מעקב קבוע. מספיק סבלתי מ'הורות הליקופטר' כשהייתי ילד. האם באמת אני צריך מישהו שינשוף בעורפי בבגרותי?"

הרב אהרון מוס משיב: "אני מסכים, הדבר האחרון שאנו צריכים זה את השם בתור ׳הורה הליקופטר'. אבל אני לא חושב שזה מה שהשם עושה.

"ישנם שלושה מודלים של הורות: ההליקופטר, החללית וסירת המיפרש", מפרט הרב מוס ומבאר את דבריו. "הורה ההליקופטר מרחף מסביב לילדו, מתקן כל טעות, מגן מכל סכנה, תופס כל נפילה. הורי הליקופטר לא מאפשרים לילדם לדבר עבור עצמם, לקחת סיכונים או להיפגע. למרות שכל זה נובע מאהבה, הם לא נותנים לילדם מרחב לגדילה.

"ויש את הורי החללית. הם נמצאים על כוכב אחר. הילדים צריכים לגדל את עצמם. הילדים נעזבים לעשות ככל העולה על רוחם. הורי החללית עסוקים בחייהם שלהם או עצלנים מידי או חוששים להציב חוקים. עם גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט ולמקרר, הילדים נעזבים בחלל של עצמם.

"למען האמת, לפעמים אנו צריכים להיות הורה הליקופטר, ולפעמים להיות כמו הורה חללית", מציין הרב מוס. "כשהילדים מאוד צעירים, אנו צריכים לצפות בכל תנועה שלהם. ולאחר שהילדים גדלו, אנו צריכים לתת להם חלל, מרווח. אך לכמות השנים הדי גדולה שביניהם, אנו צריכים לאמץ מודל שלישי של הורות. זה מודל ספינת המיפרש.

"הילד שלך משייט באוקיינוס החיים", מתאר הרב מוס במתק שפתיו. "אתה צריך להיות הרוח במפרשיו. ממרחק בטוח, נשוף להם מילות עידוד, תן עצה קלה וכיוונון מעודן לעזור להם בהנהגת הספינה. הילדים צריכים לנווט בין הגלים בכוחות עצמם, להיות מסוגלים לצוף עם אהבה, תמיכה והכוונה קבועה של הוריהם בגבם.

"הקב״ה הוא הורה ספינת המיפרש שלנו. הוא איתנו במסלול חיינו. הוא עומד מאחורינו כשאנו למעלה ולמטה. הוא מארח לנו חברה כשאנו לבד. מעודד אותנו כשיש לנו אתגרים. הוא שולח לנו כוחות ועידוד ברגעי החולשה שלנו. והוא חוגג את ניצחונותינו, קטנים כגדולים.

"הוא לא חונק אותנו והוא לא נוטש אותנו. הוא נותן לנו כל מה שאנו צריכים כדי לפרוח. ואז נותן לנו לעשות את זה.

"השם, כמו הורה טוב, הוא המעריץ הכי גדול שלנו, הוא לא נושף לנו בצוואר, הוא נושף רוח במפרשים שלנו", מסיים הרב מוס את הסברו, המעניק רוח אחרת לנוכחותו המיטיבה של אלוקים בחיינו.

הרב זמיר כהן ב-3 דקות נפלאות: מה הקב"ה מצפה מאיתנו, בראש ובראשונה?

 

תגיות:אלוקיםהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה