כתבות מגזין

הצעדים הראשונים של אגודת ישראל

92 שנה היה ספון סרט צילום תיעודי מופלא מהכנסייה הגדולה הראשונה של אגו"י שנערכה בווינה בשנת תרפ"ג. איש לא ידע עליו, אך השבוע הוא הצליח לעלות מתהום הנשייה ולעורר התרגשות שיא בציבור החרדי, אשר נחשף לראשונה לקטע קצר בן פחות מ-10 שניות בו נראה בהדרו מרן בעל ה'חפץ חיים' זי"ע * "זה ‫סוג של תחיית המתים"

אא

אם יש רגע מרגש שניתן לקרוא לו רגע מרגש-מכונן, הוא ללא ספק אותו רגע בו נחשף השבוע סרט צילום תיעודי קצר בן 4:15 דקות בלבד, ומתוכו למשך כעשר שניות נראה בהדרו מרן בעל ה'חפץ חיים' זי"ע.

היסטוריון חרדי שנדרש לעניין אומר ל'בקהילה': "הצטמררתי לרגע מהמפגש עם ה'חפץ חיים'. זה ‫סוג של 'תחיית המתים'. כבר ‫שנים מדמיינים לנו איך זה ייראה בתחיית המתים, ללחוץ יד לגדולי עולם מרבי עקיבא איגר ועד משה רבינו, והנה מבלי שנתכונן לכך - סוג כזה של חיבור. פתאום ה'חפץ חיים' חי וקיים, הולך וצועד בנמרצות למעננו, למען הדורות העתידיים, ‫ואנחנו מושיטים יד ורוצים לגעת, והוא כאן הולך מולנו, עם חיוכו השקט. מאור פנים שקשה לתאר אותו, ענוות חן מופלאה והילה של טוהר".

 

כנס השטריימלים

ביום רביעי ג' באלול תרפ"ג בשעה 5:00 אחר הצהריים נפתחה הכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל, במעמד חגיגי שהתקיים באולמי התיאטרון הממלכתי בווינה 'צירקוס-גאססה 45'. אל הכנסייה ההיסטורית נאספו גדולי ישראל מכל ארצות אירופה, ואף מארץ ישראל ומארה"ב הרחוקה. גאונים וצדיקים, ועמם כ-800 צירים, שלוחי-ציבור ועסקנים מכל הארצות, וסביבם אלפי אוהדים שנותרו מבחוץ לראות את גדולי ישראל בהדרם.

לא היה זה קל לערוך כנס שכזה באותם הימים. הייתה זו אחדות מופלאה שהזכירה את ימי הזוהר של 'ועד ארבע ארצות', עד כי חוגי הציונים שחששו מאוד מכינוס זה בראשותם של גדולי הדור, חסידים וליטאים כאחד, ניסו לגמד את חשיבותו של הכינוס וללעוג לו. הם כינו אותו בשם 'כנס השטריימלים', אך לא ידעו כי דווקא מאותו כינוס קיבל עם ישראל מתנות גדולות בדמות תנועת 'בית יעקב' וההכרזה ההיסטורית של מרן הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל על לימוד 'דף יומי' אחיד בגמרא בכל תפוצות ישראל.

את בימת הנשיאות פיארו מרנן ורבנן: ה'חפץ חיים', ה'אמרי אמת' מגור, בעל ה'אחיעזר' מווילנה, האדמו"ר רבי ישראל מטשורטקוב, ועוד שורה ארוכה ומכובדת של אדמו"רים, ראשי ישיבות, רבנים ויושבים על מדין.

מרן ה'חפץ חיים' הגיע במאמצים מרובים אל הכנסייה הגדולה. באותו יום הוא אפילו צם למען הצלחת המעמד, ולאחר דברי הפתיחה, התכבד לשאת את דבריו, ולא נעתר לכך אלא לאחר הפצרות מרובות.

"אלפי זוגות עיניים מרותקים לעבר הבימה ברגעים הדרמטיים האלה, כשה'חפץ חיים' הישיש, ששמעו הולך מסוף העולם ועד סופו, פוכר את ידיו בענווה תמה ומתחנן לא לייסר אותו בכיבודים. למה הוא יברך ראשון? לבסוף קיבל עליו את הדין וניגש אל הדוכן במילים 'ולא תעלה במעלות על מזבחי', בהטעימו שהתורה מזהירה לכהן כשעולה לדוכן שיזכור כי לא מעלותיו וכישרונותיו האישיים זיכו אותו לעלייה זו, רק מתנת אלוקים אשר ניתנה לו להיוולד במשפחת כהנים עמדה לו. כן אנוכי, השי"ת נתן לי זקנה במתנה, וכהן נולדתי...".

את התיאור המרתק הזה מאותו מעמד היסטורי שמקבל עתה למול סרט הצילום החדש אפקט רב משמעות, קוראים אנו מתוך הספר ההיסטורי 'הכנסייה הגדולה', ובו גם מתוארים שלב אחר שלב המעמד כולו וההתרגשות העצומה שהייתה כבר אז בקהל למול בואו של זקן הדור ה'חפץ חיים' ולמול דברי ברכתו שנשמעו בקול חרישי, ובתנאי הטכנולוגיה של אז לא ניתן היה להעבירם במערכת הגברה. לשם כך נקרא הגאון רבי מאיר שפירא, שהיה גאון צעיר בימים ההם, לחזור בקול את דברי ה'חפץ חיים' עבור כל הקהל שביקש לשמוע את הדברים.

 

תיעוד יהודי נדיר

רבים תוהים מה קרה השבוע שנחשף סרט צילום זה שאמור היה לכאורה ידוע ומפורסם לרבים מאז שצולם במעמד הכנסייה הגדולה. אכן גם עתה רב הנעלם על הגלוי, ויש שמועות רבות על מקורו של סרט הצילום ומה הביא דווקא עכשיו לחשיפתו.

סרט הצילום, מתברר, שמור מזה עשרות בשנים בארכיון של אוניברסיטת דרום קרוליינה בארה"ב, שם שכב והעלה אבק. לאחרונה, פרופסור שעבד על החומרים גילה את סרט הצילום וראה שיש בו יהודים. לפי השמועות הוא לא ידע שיש בו משהו מיוחד, אבל מתוך שראה בו דמויות יהודיות העביר אותו לאחד מחבריו, עד שזה העבירו לידיד בוויליאמסבורג שיש לו יד ושם בנבכי היסטוריה.

הידיד החרדי היה מופתע מהתוכן, ועד מהרה עמד על כך שלא מדובר בסרט צילום  פשוט, אלא במשהו שאמור לזעזע את היהדות החרדית, בפרט לאור זאת שזה לראשונה רואים את מרן ה'חפץ חיים' צועד כמו בחיי חיותו.

מכאן ואילך לא ברור מה עלה בגורלו של סרט הצילום. יש הטוענים כי הוא ארוך יותר ויש בו חלקים גם מהמעמד עצמו, ויש הטוענים כי גם החלק הראשון של כניסת גדולי ישראל עבר עריכה וגם בו יש קטעים נוספים שעדיין לא נחשפו, ואולי באחד מהם אף נראה מרן ה'אמרי אמת' מגור מגיע לכנסייה הגדולה.

מאז חשיפתו של הסרט התיעודי עמלים היסטוריונים לבדוק ולעקוב מי הם אותם רבנים שנראים בו, ולעמוד גם על ניואנסים מעניינים שלמדים מתוכנו, כמו הסדר המופתי של הכניסה, או אפילו מכך שאדמו"ר נערץ כמו הרה"ק רבי ישראל מטשורטקוב זצ"ל, שעוד בדורו היה נקרא 'מלך ישראל', מגיע לכנסייה הגדולה כשהוא מחזיק מעל ראשו מטריה פתוחה, ללא שגבאי או משב"ק יעשה זאת במקומו.

 

המשך יבוא?

סיפורו של סרט הצילום שנחשף השבוע היכה גלים רבים בכל רבדי הציבור החרדי. המעבר החד בין שנת תשע"ה לשנת תרפ"ג היה חד ומהיר. במסדרון הזמן השתנו עולם ומלואו, אבל הרטט וההתרגשות מהעמידה למול מאור פניו של ה'חפץ חיים' רק מתחזקים והולכים עם השנים, והציבור שלומד את ספריו וצועד לפי פסקי הליכותיו, זכה בזכות מיוחדת להיחשף השבוע גם לעשר שניות עם אותו גאון וקדוש, לעצור למול דמותו היוקדת אפופת זהרורי ההוד בתוך מעטה הפשטות, לעצור נשימה ולקיים את 'והיו עיניך רואות את מוריך'.

חשיפתו של הסרט התיעודי תביא עכשיו בוודאי מומחים לתחום שייכנסו לעובי הקורה כדי לאתר את התיעוד המלא מאותה כנסיה גדולה ורבת משמעות, ומי יודע לאילו עוד רגעי הוד ניחשף בשעה שיתפרסם התיעוד המלא.

 

רשימת האישים המצולמים בסרטון:

הג"ר אברהם צבי פרלמוטר, אב"ד ורשה ונציג אגו"י בסיים

כ"ק האדמו"ר הגה"ק רבי ישראל פרידמן מטשורטקוב

מרן בעל ה'חפץ חיים' זי"ע מלווה בבנו ונכדו הגר"א קפלן הי"ד

הגה"ק רבי יעקב מאיר בידרמן זצ"ל, חתן ה'שפת אמת' ומרבני ורשה

האוהב ישראל, הגה"ק רבי חנוך צבי הכהן לוין מבענדין זצ"ל

האדמו"ר מסוקולוב רבי יצחק זליג מורגנשטרן זצ"ל הי"ד

הג"ר אשר מיכאל כהן אב"ד באזל

הג"ר יהודא לייב צירלסון אב"ד קישינב הי"ד

הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד

ר' אשר מנדלסון, מראשי אגו"י בפולין ונציג בסיים

הג"ר פנחס קאהן אב"ד אנסבך

הג"ר טוביה הורוויץ אב"ד סאנוק

מורנו רבי יעקב רוזנהיים, נשיא אגודת ישראל

הג"ר אליהו יונג, רב ג'ואיש סנטר ניו יורק

הג"ר מאיר הילדסהיימר מברלין

הג"ר אשר לעמיל שפיטצער הי"ד, אב"ד קירכדארף, נציג אגו"י מהונגריה

הגאון רבי יחזקאל סרנא, לימים ראש ישיבת חברון

רבי משה בלוי מירושלים

הג"ר טוביה לוונשטיין אב"ד ציריך

וידיאו נדיר ומרגש: האם זהו החפץ חיים זצ"ל?

סרטון נדיר מ-1923: החפץ חיים מגיע לוועידת אגודת ישראל

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "בקהילה". למבצע מנויים מיוחד, עבור גולשי הידברות, הקליקו כאן.

תגיות:החפץ חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה