נדב בכר: "הקלטנו את השיר בהתכתבות במייל"

כך מספר נדב בכר על הלהיט היהודי הגדול של התקופה האחרונה - "קול ביער", בביצועו של ארז לב ארי. וגם: איך בוחרים ניגונים עתיקים שמשרים אווירה של תשובה, ומה הקשר של הבעל שם טוב למוזיקה עצמה?

אא

בחודשים האחרונים קשה להתחמק מהלהיט החדש במוזיקה היהודית, שצורב את גלי האתר ומתעצם מיום ליום - "קול ביער" של ארז לב ארי ביחד עם נדב בכר ואורן צור. השיר נכלל באלבום "דלתי תשובה" של בכר וצור, המאגד בעיקר ניגונים חסידיים בני 200 שנה ומעלה מחצרו של הבעל שם טוב ומחסידות חב"ד. לרגל צאת אלבום הניגונים קוראי "הידברות סופשבוע" מקבלים שני קטעים להורדה בחינם מתוכו.בכר וצור, העומדים מאחורי הפרויקט, הם שני מוזיקאים ונגנים מוכרים בתעשיית המוזיקה. במהלך השנים האחרונות שיתפו פעולה עם גלריה מרשימה של אומנים - החל מדוד דאור ואהרן רזאל, המשך בעמיר בניון וכלה בתזמורת הפילהרמונית הישראלית. הם הקימו ביחד את להקת א-גרויסע מציאה, ובעבר הרחוק יותר, טרם חזרתם בתשובה, הקימו להקה בשם "אור ירוק". המפגש החוזר ביניהם אירע רק לאחר ששניהם חזרו בתשובה, באופן נפרד, ואז שיתוף הפעולה התחדש - כמובן בגוון אחר לחלוטין. בפרויקט החדש רוב הרצועות אינסטרומנטליות (מלבד שלושה שירים), ומתארחים בו חיליק פרנק, ארז לב ארי ומנחם קפלן. הקונספט מעניין במיוחד: עיבודים שורשיים לניגוני הבעל שם טוב וחסידות חב"ד, חלקם בני יותר מ-250 שנה.

"החלטנו לבצע את הניגונים שבאלבום בצורה אותנטית ככל הניתן, עם כלים יותר אקוסטיים ופחות חשמליים", מספר נדב בכר בראיון ל"הידברות סופשבוע". "נוצר כאן איזשהו קו, סגנון מסוים, שהוא הכי טבעי והכי פשוט. להבדיל מתפיסות עיבוד אחרות, כאן הרעיון הוא לעבד כמה שפחות. רק לנגן את הניגון ולהתערב במינונים נמוכים. הניגונים עצמם כל כך יפים, כך שהשתדלנו להכניס כמה שפחות את עצמנו".בכר מספר שהרעיון המקורי היה אלבום של ניגוני תשובה, מתוך כוונה שגם אם הניגונים לא מדברים באופן ישיר על תשובה, הם מעבירים את הרעיון של התשובה. לעשות אלבום לפי קונספט שיהיה מספיק מעניין, זה לא פשוט. יש בקו שבחרנו משהו מאוד תחושתי. אתה שומע מוזיקה וזה יוצר לך איזושהי כמיהה, תחושה מיוחדת, משהו יותר טהור וזך. לא כל ניגון עושה את זה".

החיבור עם ארז לב ארי, שבסופו של דבר הוליד את הלהיט הגדול ביותר מהאלבום, "קול ביער", נוצר דרך אורן צור, שעובד איתו די הרבה שנים. "רצינו לעשות כל מיני אירוחים, והצענו לכל מיני אנשים, ובסופו של דבר ארז בחר להיענות ולבצע את השיר", מספר בכר. "מעניין לספר שאני וארז לא נפגשנו אפילו פעם אחת ממשית כדי לעבוד על השיר, אלא הכל התבצע דרך המייל. גם לא יצא לי אפילו לדבר איתו לאורך כל הפרויקט, למרות שהוא חבר ומכר. כך זה פעל: שרתי את השירה בגרסה הסופית, שלחתי אליו את הסקיצה עם השירה שלי ועוד גרסה בלי השיר שלי, כולל אקורדים ותווים. הוא ביצע בצורה מאוד מדויקת את מה ששרתי בקולו המיוחד והנעים, שלח אלינו שלוש גרסאות, אחרי זה כששלחנו אליו את התוצאה הגמורה, הוא עוד חשב לשנות, אבל אמרנו לו שכבר מאוחר מדי, והפרויקט סגור. אופן העבודה הזה מקובל היום מבעבר: כיום אנשים מעדיפים להקליט שירה בסביבה ביתית, טבעית ונוחה, לא משיקולים כלכליים אלא משיקולים של איכות ביצוע. לפעמים שווה להקליט בבית באווירה יותר נוחה, כדי להביא תוצאה יותר טובה".

הצלחת השיר הפתיעה אתכם?
"הופתעתי שהשיר נכנס בצורה מאוד חזקה לפלייליסט של גלגלצ, והושמע הרבה מאוד. לא כיוונו בכלל לשם. האמנתי שהשיר יושמע ברשתות הדתיות וברשת ג, אבל לא באמת קיוויתי והאמנתי שזה יכנס לגלגלצ. היחצן שלנו אפילו לא בירר מולם כי זה היה נראה חסר סיכוי, אבל בסוף אני בישרתי לו שהשיר נכנס לפלייליסט. זה נחשב ממש הישג שמשהו דתי נכנס לתחנה הזאת".
תגיות:נדב בכרארז לב ארימוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה