מצוות

למה מדליקים נרות בערב שבת וחג? חשבתם על זה פעם?

רגע הדלקת נרות הגיע. הוא צובע את היום והופך אותו מחול לקודש. מהו המקור למצווה זו? מהן הסיבות לה? והאם מצווה זו עדיין רלוונטית לימינו המודרניים, בהם יש שימוש בחשמל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יום שישי, זמן הדלקת נרות הגיע. באותם רגעים כאילו והעולם עומד דומם. ברגע אחד עוברים מהטירוף העמוס של היום יום לשקט של השבת. מדליקים את הנרות, מתבוננים באורה של שלהבת האש הכל כך מרגיעה שכאילו מצהירה "זהו, הגיעה השבת. עכשיו, מנוחת עולמים".

פמוטי נרות מכובדים עומדים להם על מגש נאה – נראה ותמונה זו הפכה לסמל השבת. אבל רגע, למה בכלל מדליקים נרות שבת?

מצוות הדלקת נרות נקבעה על ידי חכמינו, ויש לה כמה וכמה סיבות:

1. שלום בית. בעבר, כשטרם היה שימוש בחשמל, האש היה מקור האור היחיד, וקבעו להדליק נר בליל שבת וחג, משום שאם יהיו בני הבית בחשכה, הם לא יראו בבירור את הרהיטים והחפצים שבבית, יתקלו בהם או אף איש ברעהו, וגם יצטערו מישיבתם בחשכה. מתוך כך יבואו בני המשפחה לידי מתיחות ומריבה. לכן, כדי לשמור על שלום הבית, קבעו להדליק נר טרם כניסת שבת (מסכת שבת, דף כה עמוד ב', ורש"י שם; מסכת שבת, דף כג עמוד ב'; שלחן ערוך, סימן רס"ג סעיף ג').
רמז נוסף לסיבה זו של שלום בית ניתן למצוא בגימטריה של המילה "נר", שהיא 250. מספר האיברים בגופו של הגבר הוא רמ"ח = 248, ומספר האיברים בגופה של האישה הוא רנ"ב = 252. אם נחבר את מספר האיברים של הגבר ושל האישה, נקבל = 500, השקול לגימטריה של "נר" פעמיים. דהיינו, שני הנרות שמדליקים בליל שבת הם כנגד איש ואישה יחדיו. כלומר, ניתן לראות את הרמז כי הדלקת שני נרות מסוגלת להביא לחיבור הרמוני ולשלום בין איש לאשתו (ע"פ אליה רבה רס"ג, ב').

2. כבוד שבת. קיימת מצווה לכבד ולענג את השבת שנלמדה בדברי נביאים: "וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכבד... וכבדתו מעשות דרכיך" (ישעיהו נ"ח, י"ג). אחת הדרכים לכבד את השבת היא על ידי הדלקת הנרות, מכיוון שסעודה שאין בה אור איננה נחשבת כסעודה חשובה (מסכת שבת, דף כה עמוד ב', ורש"י שם), וכפי שאמרו חז"ל, "אין שביעה אלא במראית העין, לפיכך אמרו הדלקת נר בשבת חובה, שיתענג במאכל ובמשתה" (פסיקתא זוטרתא).
בגמרא (מסכת שבת, דף קיט עמ' ב') מובא כי שני מלאכי שרת מלווים את האדם מבית הכנסת בחזרתו לביתו ובודקים אם ביתו ערוך לכבוד שבת על ידי מיטה מוצעת, שולחן ערוך ונר דולק. (הרמב"ם בהלכות שבת, פרק ל' הלכה ה').

3. עונג שבת. כפי שצוין בסיבה לעיל, עונג שבת גם הוא בכלל הסיבה להדלקת הנרות, שכן מי שאוכל אוכל ללא ראייתו (בגלל החשכה) אינו נהנה ממנו, וכדי לענג את השבת יש לסעוד במזון משובח וליהנות ממנו. מלבד זאת, אור בבית מביא לתחושת רוממות הנפש ולאווירה נעימה, וגם זה כמובן חלק מעונג שבת (הרמב"ם בהלכות שבת, פרק ה' הלכה א'; שלחן ערוך, סימן רס"ג סעיף ב'; תוספות מסכת שבת, דף כה עמ' ב').

4. תיקון חטאה של חוה. קיימות שלוש מצוות שמיועדות דווקא לאישה. אחת מהן היא מצוות הדלקת הנר, וזאת משום שמצווה זו מתקנת את חטאה של חוה, האישה הראשונה בהיסטוריה, שנשמתה כוללת את נשמות כל הנשים. חוה החטיאה את אדם הראשון בחטא עץ הדעת, ובכך הביאה שייענש בעונש המיתה, שכן אילולא חטא - לא היה מת לעולם, והעולם היה מגיע לתיקונו.
על אדם הראשון נאמר: "נרו של עולם היה". וכיוון שחוה כיבתה את "נרו של עולם", הוטל על הנשים לתקן זאת על ידי מצוות הדלקת הנר.

5. נשמה יתירה. אדם השומר שבת זוכה לקבל במהלך השבת נשמה נוספת גבוהה יותר, ונאמר כי "נר ה' – נשמת אדם" (משלי כ', כ"ז). הנר הראשון שמדליקים הוא כנגד הנשמה שיש בנו כל ימות השבוע, והנר השני הוא כנגד תוספת הנשמה הנמצאת במהלך השבת (אליה רבה רס"ג, ב').

עוצמתי: מה קורה בשמיים כשהאישה מדליקה נרות שבת?

 

"אבל היום יש חשמל, לא?"

כאשר קוראים חלק מן הסיבות שנזכרו לעיל למצוות הדלקת נרות, יכולים חלק מן הקוראים לשאול את עצמם: "פעם לא היה חשמל, ולכן היה צורך באור הנר, אבל כיום שיש חשמל – האם מצווה זו עדיין רלוונטית?".

חשוב לדעת כל בכל מצווה ומצווה מסתתרות סיבות אלוקיות גבוהות, שאין אנו יודעים את כולן. הטעמים שחכמים מביאים למצוות מסוימות, הם אך ורק כדי לעזור לנו למצוא הגיון וחיבור לקיום המצוות, אך הסיבה האמתית והיסודית לסיבת כל מצווה ומצווה היא - כי כך ה' ציווה. וכך כתב המהר"ל מפראג: "כי המצווה גזירה עלינו, ולא הביט השם יתברך מה שהמקבל חפץ ורוצה, רק הכל גזירה" (תפארת ישראל, פרק ו').
ואם מדובר על מצוות שחכמים תיקנו – גם עליהן ה' ציווה שנשמע להן, ואין לנו רשות לבטלן, כפי שנאמר בתורה "וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ: עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ, וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה: לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים י"ז, י-י"א).

מלבד זאת, כולנו מרגישים כמה שנרות דולקים משנים את כל האטמוספירה והתחושה במקום. אור הנר מביא איתו תחושת חמימות ורוגע, שאותה אף נורת חשמל לא יכולה להחליף. קיימות סיבות שונות להדלקת הנר, חלקן ידועות לנו וחלקן לא, אבל מה שבטוח הוא שהארת הנר מביאה עמה הארה רוחנית לנפש, לבית ולשבת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

תפילה לאישה לאחר הדלקת נרות

זמן הדלקת נרות הוא עת רצון לתפילה, ולכן מקובל בזמן זה להתפלל על כל היקר לנו. ניתן להתפלל תפילה אישית על כל צורכנו, וכן לבקש מתוך תפילה סדורה המובאת בסידור:

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֵת בַּעֲלִי (וְאֵת בָּנַי וְאֵת אָבִי וְאֵת אִמִּי) וְאֵת כָּל קְרוֹבַי, וְתִתֵּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכָּרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכִּין שְׁכִינָתֶךָ בְּתוֹכֵנוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנִי בָּנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים, אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְּיָ דְּבֵקִים, וּמְאִירִים אֵת הָעוֹלָם בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים, וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא שְׁמַע אֵת תְּחִנָתִי, בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה וְרָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה, אָמֵן.

הרב אליהו עמר מבאר את ההלכות החשובות של הדלקת הנרות בצורה ברורה ונעימה:

 

מה יש בנרות השבת שמשרה כל כך רוגע, ואיך הפכו לאחד הסמלים המובהקים של האישה ביהדות? עודד הרוש בפינה קצרה, והפעם - כל הפרטים שחשוב לדעת על הדלקת נרות שבת


 
קראו עוד על הדלקת נרות ב"המדריך למתחזק, והפעם: הדלקת נרות
תגיות:הדלקת נרות שבתמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה