חדשות בארץ

"הרס וחורבן": השר כהנא הציג את רפורמת הכשרות

במסגרת רפורמת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא, גופים פרטיים יעניקו תעודות כשרות, ויוכלו לתת אותן גם למסעדות שפתוחות בשבת. ברבנות הראשית ובמפלגות החרדיות תקפו בחריפות את התוכנית: "הרס וחורבן הכשרות". שר האוצר אביגדור ליברמן הביע את תמיכתו בכהנא

כהנא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)כהנא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

השר לשירותי דת, מתן כהנא, פרסם היום (שלישי) את תוכניתו לרפורמה במערכת הכשרות. התוכנית כוללת את הקמתם של גופים פרטיים שיעניקו תעודות כשרות, ובמסגרתה גם מסעדות הפתוחות בשבת יוכלו לקבל הכשר. ברבנות הראשית ובמפלגות החרדיות הגיבו בחריפות נגד התוכנית, בעוד שר האוצר אביגדור ליברמן הביע את תמיכתו.

במסגרת הרפורמה, שהוצגה על ידי כהנא בשיחה עם כתבים, שוק הכשרות ייפתח לתחרות. את תעודות הכשרות יעניקו תאגידי כשרות פרטיים. הקריטריונים ההלכתיים למתן התעודות ייקבעו אומנם על ידי הרבנות הראשית, שתקים לשם כך גוף פיקוח עליון כדי לוודא את עמידתם של התאגידים בסטנדרט ההלכתי. עם זאת, תאגיד שירצה בכך יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט מינימלי יותר מזה שהגדירה הרבנות הראשית, שיאושר על ידי רבני עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי בו בחרו לעמוד. כהנא הבהיר, כי גופי הכשרות יוכלו לתת תעודות כשרות למסעדות שפתוחות בשבת.

מועצת הרבנות הראשית פרסמה הודעה חריגה בחריפותה נגד תוכניתו של כהנא: "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל. ה'תוכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת – הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", נאמר עוד בהודעה. "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת. עם ישראל, המקפיד ברובו על כשרות כהלכה, מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

 

"הרפורמה חותרת לריסוק הזהות היהודית של המדינה"

בעקבות פרסום התוכנית, במפלגות החרדיות תקפו את הממשלה. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "רפורמת הכשרות של כהנא – כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל, בגיורים, בכשרות, בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה – חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה וריסוק הזהות היהודית של המדינה".

"אין ספק, לצערנו, שהמטרה המרכזית שלהם היא הכרה בגופי כשרות רפורמיים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך, רק יצר הרס והשחתה. נתנגד בכל תוקף לתהליך ההרסני הזה, שפוגע ברוב אזרחי ישראל המסורתיים שומרי הכשרות".

"מי יגלה עפר מעיניך, מרן הראי"ה קוק זצ"ל, לראות מה שבנט, כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל מאה שנים אחרי שייסדת אותו", חתם דרעי.

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, תקף: "בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר".

חבר הכנסת יעקב ליצמן אמר: "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. 'מהפכת הכשרות' של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במיליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה".

"זוכרים את ההתחייבות של בנט ל'ווטו של ימינה בנושאי דת'? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן 'שלא יפגע בדת ובאוכלוסיה מסוימת'? כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה אינה עוצרת את השתוללות איווט, אלא מתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקדשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים".

"לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים. אנו נפעל בכל דרך להחליפה ולמנוע המשך צעדי ההרס כלפי הצביון היהודי של המדינה", סיכם ליצמן.

חבר הכנסת יעקב אשר אמר: "לא ח'אן אל-אחמר, לא מחדל נתב"ג, לא חל"ת למובטלים, מתן כהנא מצא את האתגר הבוער והדחוף ביותר של מדינת ישראל – חיסול הרבנות הראשית שנוסדה על ידי תנועת הפועל המזרחי. אבות הציונות הדתית מתהפכים בקברם ממה שמעוללים מי שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם. את הקופון על מכירת החיסול שכהנא עושה לרבנות הראשית יגזרו כמה יזמים ותאגידים כלכליים, שווה יהיה לבדוק את טיב הקשר בינם ליוזמה 'הנפלאה' של השר כהנא".

חבר הכנסת אורי מקלב תקף: "זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות על פי סטנדרטים אחידים – זה לא רפורמה אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד 'כשר אני' הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי ולא הלכתי ומסורתי".

מקלב הוסיף כי "הניסיון להפריט את עולם הכשרות היא כמו הפרטת מערכת המשפט והבריאות לפי סטנדרטים, ובעצם לבטל את הכשרות לגמרי. זה רמיסת הכשרות מבלי שום דבר הלכתי מאחוריהם. אנו נעשה הכל כדי שאנשים שהם צרכני הכשרות, שאינם רוצים כשרות מזויפת שאין בה ממש, ידעו כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור ואחיזת עיניים. אין כשרות ללא הרבנות וההלכה המסורה".

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) אמר כי "הונאת הכשרות של השר כהנא נראית שנוצרה במפעלי ארגון 'צהר', בתיבול רפורמי". לדבריו, התוכנית "הופכת את הכשרות לבדיחה, מביאה לפירוק מוחלט של המושג כשרות. גם שונאי הדת הנועזים ביותר לא העזו לפגוע בסממנים היהודים ובשמירת המצוות כפי שעושה ממשלה זו במסווה צדקני של 'רפורמות בכשרות'. אני מציע שנעביר את הרבנות למשרד הכלכלה. מתן, תתעורר, המדינה היא מדינה יהודית. יהדות יש אחת".

יו"ר מפלגת נעם, אבי מעוז, הגיב: "בבחירה בין הרבנות הראשית לשר כהנא, לאביגדור ליברמן ולישראל חופשית, אני בוחר ברבנות הראשית. שר לשירותי דת, שהרבנות הראשית מגדירה את תוכניתו 'הרס וביטול הכשרות בישראל', אשר מגמתו היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל – חייב לשים את המפתחות על השולחן עוד היום. שר שהולך נגד הרבנות הראשית אינו לגיטימי".

"ממשלת כל אזרחיה ממשיכה לרמוס ולפגוע ביהדות ובציבור צרכני הכשרות בישראל. כהנא וליברמן מפלגים את העם היהודי, כהנא וליברמן פוגעים במרקם החברתי בישראל, כהנא וליברמן הורסים את ביתו של העם היהודי – מדינת ישראל. עם ישראל יש רק אחד, רבנות יש רק אחת ויהדות יש רק אחת. נפעל כי ממשלת השיסוי והפירוד תסיים ימיה בקרוב", כך מעוז.

מנגד, שר האוצר ליברמן הביע את תמיכתו בתוכניתו של כהנא: "יצירת תחרות בשווקים השונים היא אבן יסוד אותה אני מקדם במספר תחומים. גם בתחום הכשרות, המשפיע ישירות על עלות המזון ויוקר המחיה בישראל, יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום. צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים. אני מודה לשר לשירותי דת, מתן כהנא, על גיבוש החלטה משותפת שתביא לשינוי שישפיע על אזרחי מדינת ישראל כבר בשנה הקרובה".

תגיות:הרבנות הראשיתאביגדור ליברמןכשרותאריה דרעימתן כהנא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה