סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: בית שהאלימות משתוללת בו – לא ישרוד. חורבן הבית

המהומות מימי "שומר החומות" נרגעו. בפועל, זה לא כך. מתרחשים פה המון אירועים, אבל הם לא הופכים לכותרת ראשית. הם בשולי החדשות, ברמת המבזק, ואנחנו פשוט לא מחברים את הנקודות לתמונה שלמה

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אנחנו הולכים לשמוע הרבה את המילים "חורבן הבית" בזמן הקרוב. הצום והאבל של תשעה באב שיתחילו במוצאי שבת, יחד עם המציאות הפוליטית הסוערת, ימלאו מן הסתם את סדר היום. לפני שאנחנו מפליגים למחוזות ערכיים ומוסריים, לדיבורים על שנאת חינם והסתה ברשתות, נדמה לי שחורבן הבית הוא קודם כל מונח פיזי. יש בית, והוא עלול להיחרב פיזית, אם לא שומרים עליו. בית שאין בו אכיפה בסיסית, משילות מינימלית, שהאלימות משתוללת בו – לא ישרוד.

בשבת שעברה נשמעו צעקות עצובות בפארק הירקון: "יהודים, הצילו, יהודים". אנחנו לא בעיירה בפולין, אנחנו בישראל הריבונית. אבל אדם בן 50 הותקף באלימות על ידי קטינים ערבים, שהטיחו בו "יהודי מלוכלך" ואלה הצעקות שיצאו לו מהפה. ומה הכי עצוב? שבראיונות בתקשורת אמר המותקף: "זה קרה בתל אביב. לא ביפו, לא בלוד ולא בחיפה". כאילו שם זה בסדר. הנקודה היא שאם לא עוצרים את הכאוס שם, הוא מגיע לפארק הירקון.

לכאורה, המהומות מימי "שומר החומות" נרגעו. בפועל, זה לא כך. מתרחשים פה המון אירועים, אבל הם לא הופכים לכותרת ראשית. הם בשולי החדשות, ברמת המבזק, ואנחנו פשוט לא מחברים את הנקודות לתמונה שלמה. אולי כי התמונה מפחידה. אולי כי יותר נוח להתעלם ולהדחיק.

לפעמים נדמה לי שהכל קורה בפיד שלי, ואיכשהו לא יוצא משם החוצה. בתחילת השבוע ראיתי פוסט של אלחנן שטיגליץ, תושב לוד, שיצא לתפילת שחרית כשערבי עצר לידו את המכונית וקילל אותו נמרצות. "אנטישמיות בישראל", הוא כתב. בדקתי עם אנשי לוד מה עוד קרה שם השבוע: ביום שני בלילה אבנים נזרקו לעבר אוטובוס ברחוב סטרומה. ביום שלישי בבוקר נזרקה אבן על ילד בתוך בית הספר ברחוב אקסודוס. אחר הצהריים נזרקה אבן על רכב ובתוכו נוסעים יהודים, בחניון בניין ברחוב החשמונאים. בקטנה. אבנים מתעופפות בלוד, כשגרה. חברה מלוד סיפרה לי שמאז המאורעות, הבת שלה לא מסתובבת לבד ברחוב. לא חוגים, לא חברות. הכול עם ליווי, בעיר גדולה במרכז הארץ, צמודה לנתב"ג. האם אנחנו מוכנים להתרגל?

פוסט נוסף: קרני אלדד מגוש עציון סיפרה שהילדים שלה יצאו לקייטנה בסופרלנד. הייתה שם גם קייטנה של בדואים מהנגב. הילדים היהודים חטפו מכות, קללות, הטרדות מיניות, הצקות, חטיפת כיפות וחניקות. אני מכירה את אחת המשפחות, והבנתי השבוע שחלק מהילדים עדיין בטראומה. פייסבוק, אגב, מחקה את הפוסט של קרני אלדד, כי הוא "פוגע בכללי הקהילה".

ועוד פוסט, של העיתונאי יאיר קראוס, מעכו: "עוד ירי פרוטקשן בגליל העליון: לפנות בוקר ירו גובי חסות על 'קפה נמרוד' באגמון מרקט שליד אגמון החולה. אתמול הושחתו משרדים של המועצה האזורית. בשבוע שעבר נופצה דלת הכניסה ופוזרה תחמושת במסעדת BBB בראש פינה ולפני כשבועיים ריססו העבריינים בכדורי אקדח את מסעדת 'כביש 90' בצומת מחניים. אנחנו בבעיה". קראוס פרסם את הדברים עוד לפני הידיעה על חמשת כלי הרכב שהוצתו השבוע בוורד הגליל. עכו.

אז אפשר לדבר בתשעה באב על כמה ח"כים שמדברים לא יפה במליאה. נו נו נו. אבל רשימת האירועים הזו, שהיא חלקית ביותר, מטרידה פי כמה. מה עושים? משילות בנגב ובגליל, אכיפת חוק שוויונית בכל המגזרים, טיפול נחרץ במשפחות פשע ובטרור לאומני בתוך גבולות ישראל, איסוף נשק בלתי חוקי, הרתעה, ענישה, טיפול תקשורתי ומשטרתי בכל תקרית, אפילו קטנה. בקיצור, שינוי מוחלט של המשוואה הנוכחית. וכמובן שהטיפול באלימות על רקע לאומי, קשור גם לאלימות בכלל. המגזר הערבי הרי משווע לטיפול באלימות שפושה בתוכו פנימה. ואם יש בעיה לקדם את כל זה עם רע"מ והמשותפת, אז זה מטריד פי כמה מכל הקריאות של מיקי לוי לסדרני הכנסת להוציא איזה ח"כ צעקני.

אגב, לפני כתשע שנים בחור צעיר שרצה להיכנס לפוליטיקה ביקש לפגוש אותי בבית קפה, ודיבר כמעט רק על הנושא הזה. הוא סיפר על מושבניקים בצפון שסובלים מגניבות ועל פרוטקשן אצל חקלאים מהדרום. הערים המעורבות עוד לא בערו אז, אבל הוא כבר הסביר בעיניים בורקות כמה צריך לנער את מפלגת הליכוד מימין ולדאוג למשילות בסיסית. קראו לו נפתלי בנט.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאיראלימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה