חדשות בארץ

סקר חדש: הציבור החרדי – המגזר שלא שונא אחרים

סקר שנערך עבור תנועת פנימה מלמד כי הציבור החרדי הוא המגזר שהכי פחות שונא אחרים מבין הקבוצות בישראל. כל הפרטים

  • ט' אב התשפ"א
אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
אא

ארבע מערכות בחירות, שנת קורונה ואסון שרדף אסון הותירו משקעים בחברה הישראלית והעמיקו את השסע והקיטוב בין האוכלוסיות השונות בישראל.

סקר חדש שערכה תנועת פנימה לקראת תשעה באב בדק את "מדד השנאה" – רמת השנאה שמרגישים ישראלים אחד כלפי השני, את מי הם שונאים ומי שונא אותם. בסקר, שנערך באמצעות מכון מדגם בראשות מנו גבע, השתתפו כ-1,000 ישראלים.

מהתוצאות עולה כי 24% מכלל הישראלים ציינו שהם שונאים חרדים. 38% מהחילונים ציינו שהם שונאים חרדים, אולם בכיוון ההפוך התמונה שונה לחלוטין – רק 2% מהחרדים ציינו שהם שונאים חילונים. 18% מהמסורתיים ציינו שהם שונאים חרדים, וגם כאן בכיוון ההפוך תמונה אחרת לגמרי – רק 4% מהחרדים ציינו שהם שונאים מסורתיים.

בשסע הפוליטי שבין ימין ושמאל, מסתמן מהסקר כי מצביעי השמאל הם הקבוצה השנואה ביותר בחברה הישראלית. 22% מכלל הישראלים ציינו שהם שונאים שמאלנים. בקרב מצביעי הימין, השנאה למצביעי השמאל עומדת על 30%. לעומת זאת רק 10% מקרב מצביעי השמאל ציינו שהם שונאים ימניים.

בחינת השסע העדתי מלמדת, כי 76% מכלל הישראלים מרגישים שקיים שסע בין מזרחיים לאשכנזים. 38% מקרב הישראלים חשים כי שסע זה התעצם בשנתיים האחרונות. תחושה זו של התעצמות השסע חזקה במיוחד בקרב החילונים (49%). 35% מהמסורתיים, 27% מהדתיים ו-18% מהחרדים חשים תחושה דומה.

ולסיום, נתון שניתן לשאוב ממנו עידוד, אם כי כאן נדרשת עבודה רבה לשיפור המצב – היהודים במדינת ישראל ערבים זה לזה במידה רבה ורבה מאוד. 59% מכלל הישראלים מרגישים כי ערבות הדדית היא אחד ממאפייניה של החברה בישראל. בחברה הדתית, 70% מרגישים שקיימת ערבות בישראל. לעומת זאת, בחברה החילונית 46% מרגישים שלא קיימת ערבות הדדית.

פנימה היא תנועה ישראלית שקמה בשנת 2015 על ידי אנשי ציבור ומנהיגים מכל גווני החברה, במטרה להתמודד עם הפיצול והקיטוב בחברה הישראלית. נשיא התנועה, הרב שי פירון, התייחס לתוצאות הסקר: "ערב תשעה באב 2021 דורש מכל אחד ואחת מאיתנו להביט עמוק פנימה ולעשות חשבון נפש. זה בכלל לא קשור לחילונים או דתיים. העוצמה שלנו כעם היא הלכידות והיכולת להכיל אחד את השני, על השוני והמחלוקות שבינינו. צריך לעקור ולהוקיע את המילה שנאה מהלקסיקון של החברה הישראלית. מותר וצריך לדון ולחלוק. אסור לנו לשנוא. זה עלול להוות איום אסטרטגי על הנכס החשוב ביותר בחברה הישראלית – עוצמת לכידותה ואחדותה".

תגיות:שנאההציבור החרדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה