ונשמרתם

עונת הנחשים: בת 11 הוכשה מנחש בגן שעשועים

בת 11 מהשפלה הוכשה מנחש, והובהלה לבית החולים. היא טופלה מיידית בנסיוב ישראלי מיוחד, ובחסדי שמים מצבה מוגדר קל

  • ה' אב התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בת 11 מיישוב בשפלה הוכשה אתמול (שני) על ידי נחש. היא הובהלה למרכז הרפואי קפלן ואושפזה. היא טופלה בנסיוב ישראלי מיוחד, ובחסדי שמים מצבה מוגדר קל, והיא צפויה להשתחרר בקרוב.

אביה של הילדה סיפר את אשר אירע: "אתמול בשעות הערב היא היתה עם חברות בגן שעשועים, והוכשה על ידי נחש. ברגע שקיבלתי את ההודעה נסעתי לקחת אותה למיון בדחיפות. התקשרנו מהדרך להתייעץ עם רופא, שהסביר לנו שאסור לנסות לשים חסם עורקים, שצריך למעט בתזוזה ושיש לקחת אותה כמה שיותר מהר למיון".

ד"ר עמית רינגל, רופא ילדים בחטיבת הילדים במרכז הרפואי קפלן הוסיף וסיפר: "הילדה הגיעה למלר"ד כשהיא סובלת מהקאות וכאבי בטן. היא הועברה למחלקת ילדים ב׳ וטופלה בנסיוב (סרום) תוצרת כחול לבן ובעקבות הטיפול חל שיפור במצבה, וכרגע יש לה נפיחות באזור ההכשה. היא מוגדרת במצב קל וצפויה להשתחרר בקרוב".

הנסיוב הישראלי מיועד לטיפול בהכשת שני סוגי הנחשים הארסיים הנפוצים בארץ: צפע מצוי ואפעה מגוון. הנסיוב, שיוצר על ידי חברת 'קמהדע', חולק לכל המחלקות לרפואה דחופה ברחבי הארץ.

תקופת הקיץ מכונה גם כעונת הנחשים, ושיא בהכשות נרשם בדרך כלל בישראל החל מחודש מאי כאשר על פי הערכות במערכת הבריאות, כ-58% מההכשות מתרחשות באיזור המרכז, כ-33% בדרום וכ -9% באיזור הצפון.

 

כך תתגוננו מנחשים

1. אל תברחו: הישארו במקום, אל תברחו. באופן כללי, אם אנחנו לא מאיימים על הנחש הוא לא יפגע בנו לרעה, ויש חשיבות גדולה לשמירת קשר עין, כדי שנוכל לעקוב אחריו ולמנוע ממנו להימלט. כמובן שבמקביל יש ליצור קשר בהקדם עם לוכד נחשים

2. הזמינו לוכד מוסמך או פנו למוקד העירוני: במידה ונתקלתם בנחש יש לפנות ללוכד מוסמך או למוקד העירוני. כל הנחשים מוגנים על פי חוק בישראל. אסור לפגוע בהם, לצוד אותם וגם לא להחזיק בהם ללא היתר מיוחד מרשות הטבע והגנים. יתרה מזו: על פי החוק היבש, גם למי שנתקל בנחש בביתו אסור לטפל במפגע בעצמו ועליו להזמין בעל מקצוע מורשה שילכוד אותו.

3. שמרו על חצר נקיה והדבירו מכרסמים: בעונה זו של השנה הנחשים פעילים בחצרות בתים ובשטחים פתוחים. משום כך מומלץ לא להרים אבנים או חפצים שמתחתם עלולים להסתתר נחשים. מומלץ לשמור על חצר וסביבה נקייה מגרוטאות, גזם, גלי אבנים ועשבים, ולדאוג להדברה של מכרסמים שתמנע מנחשים רבים להתקרב ולחפש מזון חי. כמו כן לא מומלץ ללכת יחפים במקומות 'מועדים' כמו דשא גבוה, או ללכת עם סנדלים בתוך סבך - הן ביום והן בלילה. בהליכה לילית במקום סבוך, רצוי להצטייד בפנס ובמקל, להאיר את הדרך ולנער את השיחים.

4. במידה והוכשתם – הזעיקו עזרה רפואית: כאמצעי זהירות מומלץ להתייחס לכל הכשה כאל הכשה של נחש ארסי. לכן, במידה והנחש הכיש, יש להזעיק בהקדם עזרה רפואית. עד שיגיע האמבולנס, הרגיעו את הפצוע, והקפידו לשמור עליו במצב של ישיבה. הליכה או ריצה יזרזו את התפשטות הארס בגוף ויחמירו את מצבו.

5. מה אסור לעשות? חוסמי עורקים, מציצת ארס, חיתוך מקום ההכשה וכו' - כל אלו לא רק שלא עוזרים כמעט אף פעם אלא שהם עלולים לסכן חיים בעצמם. כאמור, הדבר הנכון לעשות כאשר מישהו מוכש הוא להזעיק עזרה רפואית מהר ככל האפשר.

הרב יצחק בצרי – מה המשמעות של נחשים בחלום?

לוכד הנחשים: "אם אתם רואים נחש –אל תברחו

תגיות:ונשמרתםנחש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה