כתבות מגזין

לוכד הנחשים: "אם אתם רואים נחש – אל תברחו"

מהן ההנחיות כשנתקלים בנחש? איך נוכל להגן על עצמנו מפני נחשים? מדוע בדרך כלל הם לא מסוכנים, ומה ההנחיה כשיוצאים לטיול בטבע? לרגל עונת הנחשים, מתגייס לוכד הנחשים יעקב שטיבל ומשיב על כל השאלות

לוכד הנחשים יעקב שטיבללוכד הנחשים יעקב שטיבל
אא

הקיץ כבר כאן, ומזג האוויר הלוהט ביום והקריר מעט בלילה, מוציא בימים אלו את הנחשים ממקומות מסתוריהם, והופך את העונה לפופולארית ביותר עבור פעילותם.

רק השבוע שמענו על בחור ישיבה שהתמוטט ואיבד את הכרתו, במהלך טיול בדרום. חבריו סיפרו כי בתחילה הם לא הבינו מה עבר עליו, שכן איבוד ההכרה הגיע ללא כל התרעה ובלי סיבה הנראית לעין. רק לאחר שהבחור פונה לבית החולים התברר שהוא הוכש על ידי נחש, מה שגרם לו למכת חום, ולאחר מכן להתעלפות ולאיבוד הכרה.

בינתיים מצבו של הבחור מוסיף להיות קשה, והציבור נקרא להתפלל על רפאל חיים מנחם מנדל בן לאה לרפואה שלמה. בתוך זאת זה הזמן גם להבין מעט יותר על פעילותם של הנחשים בתקופה זו של השנה, ולדעת אחת ולתמיד איך להיזהר מהם ומה יש לעשות כאשר נתקלים בהם חזיתית.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"לא הורג נחשים, אלא משחרר אותם"

יעקב שטיבל, לוכד נחשים המתגורר בביתר עילית, עוסק במקצוע הייחודי כבר מאז שהיה ילד. "אבא שלי היה לוכד נחשים מומחה, ואני בסך הכל ממשיך בדרכו יחד עם אחי גדליה, שאף הוא עוסק בכך", הוא מסביר. "מכיוון ששנינו גם כוננים של איחוד הצלה, קורה לא פעם שאנו מוזעקים לטפל באירוע ורק כשמגיעים למקום מסתבר שמדובר בהכשת נחש. באותו רגע אנחנו מתחילים לפעול מתוקף תפקידנו כלוכדים והיו כמה וכמה פעמים בהם הגענו לטפל בפצוע, ולבסוף עסקנו דווקא בלכידה".

בימים כתיקונים עוסק שטיבל בנטורופתיה, אך ככל שמתקרבים ימי הקיץ, כך הוא מוצא את עצמו מוזעק ליותר ויותר מקרים בהם מתגלים נחשים.

מהי הסיבה שדווקא בתקופה זו אנו שומעים לעתים כה קרובות על הכשות נחש?

"צריך להבין שלנחש יש דם קר ולכן הוא מושפע מהטמפרטורה בסביבה", מסביר שטיבל, "אם קר סביבו, אז הוא למעשה בכלל לא זז, אלא עומד קפוא. גם כשהטמפרטורה חמה מאוד, הוא כביכול מתאבן, לפעמים זז ממש מעט. לעומת זאת, בתקופות כמו בימים אלו, כאשר הטמפרטורות בערב נעימות, ולעתים גם ביום יש שעות חמימות ולא לוהטות, הוא מגיח ממקומו לעתים קרובות. זה מה שגורם לנו לגלות את הנחשים דווקא בתקופה זו".

שטיבל מדגיש כי באופן כללי איננו אמורים לפגוש את הנחשים במקומות יישוב. "הנחשים נולדים בטבע, איפה שאמא שלהם הטילה את הביצים, וכל אחד מהם הולך לדרכו לבד, כשהוא בעצם עסוק כל הזמן בחיפוש אוכל. במהלך החיפושים מגיעים הנחשים לפעמים גם למקומות יישוב כמו מדרכות ובניינים", הוא אומר.

לדבריו, כאשר מתגלים נחשים במקום יישוב, הם בדרך כלל לא ארסיים. "הנחש הארסי המפורסם בישראל – נחש הצפע, כמעט אינו מגיע למקומות מיושבים, כי הוא מסורבל ולא מסוגל לעלות במדרגות או לטפס על קירות. לכן נפגוש אותו בעיקר בטבע וכן במקומות כמו לולים של תרנגולות, שובך של יונים וכדומה. רוב הנחשים שאני לוכד בבניינים ובמקומות יישוב שייכים למשפחת הזעמנים. לא סתם הם נקראים בשם זה, כי הם בהחלט זועמים ומפחידים. אך הם דווקא לא ארסיים ולכן גם לא מסוכנים. חלקם אפילו אוכלים בין היתר נחשי צפע, כך שהם דווקא מועילים מאוד לבני האדם".

מהו הדבר הראשון שעלינו לעשות כשאנו נתקלים בנחש?

שטיבל מצליח להפתיע כשהוא פוסק: "להישאר במקום, לא לברוח ולא להזעיק עזרה, אלא להמשיך לעמוד ולשמור על קשר עין עם הנחש. באופן כללי, אם אנחנו לא מאיימים על הנחש הוא לא יפגע בנו לרעה, ויש חשיבות גדולה לשמירת קשר עין, כדי שנוכל לעקוב אחריו ולמנוע ממנו להימלט. כמובן שבמקביל יש ליצור קשר בהקדם עם לוכד נחשים".

צילום: שאטרסטוק)צילום: שאטרסטוק)

זה לא מסוכן להישאר בסמיכות כה גדולה לנחש?

"כפי שציינתי, כל עוד לא מאיימים על הנחש אין צורך לחשוש. נחשים אינם 'קופצים' על בני אדם. להיפך, כשהם מבחינים באנשים הם מנסים אפילו לברוח. ברגע שאנו שומרים על מרחק בטוח של כ-5 מטרים מהנחשים, אנו ללא ספק מוגנים. נחשים מטבעם יכולים לקפוץ קדימה רק מרחק של שליש מגופם, מה שאומר במקרה הטוב כ-75 סנטימטרים. לכן מרחק של חמישה מטרים בוודאי יספק אותנו".

ובכל זאת, מן הסתם רוב האנשים יפחדו ויימלטו מהאזור

"אכן, יש רבים שמאבדים עשתונות ובורחים למרחק. מהבחינה הזו זה די מסבך את לכידת הנחשים, כי כשאנו מגיעים למקום אנו יכולים לחפש במשך שעות את הנחש ולא תמיד למצוא אותו. לפעמים יש כאלו שמתקשרים אליי ומודיעים: 'ראיתי אתמול נחש', או 'ראיתי נחש לפני שעה', כמובן שבמצבים כאלו קשה מאוד למצוא".

ואיך אתה שומר על עצמך בעת לכידת הנחשים?

"קודם כל, כשאני מגיע לשטח, אני מתייחס תמיד למצב כאילו מדובר בנחש ארסי. מבחינתי כל עוד לא יוכח אחרת, אני ממשיך להתנהג כך. בזמן הלכידה יש לי כפפות מיוחדות נגד הכשה וגם 'לכדן' – צבת ארוכה שבאמצעותה אני תופס את הנחש. השאיפה מלכתחילה היא שכלל לא אצטרך לגעת בו, אלא אצליח לשמור על מרחק בטוח. רק כשאין ברירה אני לוכד אותו בידיים".

שטיבל מדגיש שהוא לא הורג את הנחשים, אלא מקפיד לשחרר אותם לטבע. "אני פועל עם היתר מיוחד מרשות הטבע מהגנים, מה שאומר שמבחינה חוקית אסור לי להרוג את הנחשים, אלא אני צריך ללכוד אותם ולשחרר אותם. הסיבה לכך היא למעשה פשוטה – כל נחש שמסתובב בטבע, ניזון למחייתו  מנחש או בעל חיים אחר, מה שאומר שאם אנו הורגים או לחילופין – מגדלים נחש שאינו ארסי, אנו פוגעים בטבע שלנו וגם פוגעים בהגנה שלנו מפני נחשים ארסיים שעלולים להתרבות. אנשים מתקשרים אליי לפעמים ומודיעים לי בגאווה: 'הרגנו נחש!' כשאני מתחקר אותם מתברר לי שהנחש הוא זעמן שחור, הנחש הכי טוב שיש שאינו מסוכן ואינו ארסי, ולהיפך – דווקא עוזר לאדם. כפי שציינתי, ברגע שאנו גורמים להריגת נחשים, זה פוגע באיזון של הטבע. בתקופה האחרונה אפשר לראות שבאזור צפון ירושלים יש התרבות גדולה של שפני סלע. ברור לי שאילו היו שם  מספיק נחשים התופעה יכלה להיעצר, אך מאחר שהוציאו אותם מהסביבה, זה הביא מכה חדשה".

צילום: שאטרסטוק)צילום: שאטרסטוק)

 

לא להילחץ, כן להיחלץ

אמרת שהנחש אוהב טבע, מדוע אם כן אנו פוגשים אותו לפעמים בבתים?

"כפי שכבר ציינתי – הנחש מחפש אוכל. הוא ניזון בדרך כלל מלטאות ועכברים, לפעמים גם מנחשים, עכברושים, שפני סלע, תרנגולים, אפרוחים וביצים. הוא מחפש את המאכלים האלו בטבע, אבל מכיוון שהוא פוחד מבני אדם, הוא מחפש מקומות מסתור, כמו צמחיה סבוכה ולא מסודרת, כניסות של בניינים עם המון אופניים, עגלות ולכלוך, ועוד מקומות דומים. לכן, אם יש ברשותכם שטחים כאלו, ההמלצה היא לשמור עליהם כמה שיותר נקיים ומסודרים. כדאי מאוד לסדר את הצמחייה בחצר הבית ולהימנע מערימות של שכבות ולכלוך. יש גם מקרים בהם הנחשים מגיעים לבתי מגורים ללא סיבה מיוחדת. כך למשל הוזעקתי פעם ללכוד נחש שהגיע לקומה שלישית של בניין מגורים. עד עכשיו לא ברור לי איך הוא הצליח לעשות את דרכו לשם, לא הייתה לו שום דרך אחרת מלבד מאשר לטפס על קיר הבניין".

ויש גם מקרים יוצאי דופן אליהם הוא מוזעק. "באחד הימים הזעיקו אותי לבית פרטי כי חששו שיש בבית נחש. אחרי שביררתי פרטים התברר שאף אחד לא באמת ראה את הנחש, וייתכן שזו בכלל חתולה. רק אחרי שהגעתי למקום התבררה לי ההפתעה הגדולה – לא נחש ולא חתולה ציפו לי אלא אוח – עוף טורף שנלכד איכשהו בתוך הבית ולא הצליח לצאת. זו הייתה בהחלט הפתעה לא צפויה".

לגבי היציאה לטבע מדגיש שטיבל שההנחיה החשובה ביותר היא לא להסתובב עם סנדלים, לא לדרוך על מקומות שאנו לא רואים מה יש תחתיהם ולא לתחוב ידיים לחורים או לסדקים. "אם נשמור על הכללים ולא ננסה להיות גיבורים גדולים, רוב הסיכויים שגם אם יימצא נחש באזור שלנו, הוא לא ייטפל אלינו", הוא מבהיר.

למרות שכולנו מקווים שההנחיות לא ייגעו אלינו באופן מעשי, טוען שטיבל שנחשים מתגלים לעתים קרובות בהרבה מכפי שנראה לנו. "יש תקופות בהם מזעיקים אותי כמה וכמה פעמים בשבוע כדי ללכוד נחשים. אני לא מנסה לאיים או להפחיד, בדרך כלל יתברר שהנחש אינו ארסי ולא מסוכן, אבל בהחלט יש מקרים בהם מדובר בסכנת חיים ולכן יש לדעת איך לנהוג ולהתגונן".

תגיות:נחשלוכד נחשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה