נפלאות הבריאה

העדשות הבהירות המתכהות כשיוצאים אל השמש - איך הן פועלות?

מכירים את משקפי השמש שהופכות להיות כהות רק כשיוצאים החוצה? כך פועלים המשקפיים הפוטוכרומטיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי להגן על העיניים מקרני השמש החזקות, רבים מאיתנו מרכיבים משקפי שמש – משקפיים כהות אשר מסננות את קרני העל-סגול (UV) של השמש, אשר עלולות להיות מזיקות, ומקלות עלינו לראות כאשר השמש חזקה ומסנוורת. אנשים אשר זקוקים למשקפי ראייה, עם זאת, נתקלים בבעיה – כשיוצאים לשמש, הם צריכים להחליף זוג משקפיים, ולמצוא פתרון כדוגמת משקפי ראייה כהים, או תוספת עדשות כהות חיצוניות למשקפיים הרגילים.

לפני מספר שנים התחדש דבר בתחום משקפי השמש, ולראשונה הוצגו משקפיים מהפכניות: בתוך הבית הם בעלי עדשות רגילות, אך כאשר יוצאים אל השמש – העדשות מתכהות והופכות למשקפי שמש.

איך זה פועל?

העדשות המתכהות, או בשמן המקצועי – עדשות פוטוכרומטיות, מבוססות על תגלית של כימאי ישראלי בשם יהודה הירשברג, בשנת 1950. הירשברג עסק, בין השאר, בתחום של פוטוכימיה – ענף בכימיה העוסק בהשפעה של גלי האור השונים על אטומים ועל תרכובות. התגלית של הירשברג היתה שישנם צורונים כימיים אשר משנים את צבעם כתוצאה מבליעת קרני אור על סגולות. חומרים פוטוכרומיים מסוימים משנים את צבעם באופן בלתי הפיך כאשר הם נחשפים לקרני UV, וכיום נעשה בהם שימוש למטרות שונות, החל ממניעה של כוויות שמש ועד אמצעי אבטחה למניעת זיוף של מסמכים, או שימושים מחקריים שונים. לעומתם, ישנם חומרים פוטוכרומיים אשר משנים את צבעם בעת חשיפה לקרני UV, אך חוזרים לצבעם המקורי כאשר החשיפה לגלי האור נעלמת.

על חומרים אלה מבוססים המשקפיים הפוטוכרומטיים. העדשות נצבעות בחומרים אלה, כך שבהעדר גלי אור UV הם בעלי צבע חלש מאוד. כאשר יוצאים אל השמש, החומרים מגיבים באופן מידי, ובתוך כדקה המשקפיים הופכים למשקפי שמש כהים. כאשר נכנסים שוב אל הבית, העדשות מתבהרות אט אט עד שחוזרות לצבען המקורי.

המשקפיים אינם השימוש היחיד בחומרים פוטוכרומיים, ונעשה בהם שימוש גם בצעצועים, אשר משנים את צבעם בהתאם למשחק בהם, ואפילו בתחום הקוסמטיקה.

תגיות:משקפייםנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה