חדשות בארץ

חוק הדיינים עבר בקריאה ראשונה, במפלגות החרדיות תקפו

מליאת הכנסת אישרה את ההצעה לתיקון חוק הדיינים, לפיה מתוך ארבעת נציגי הממשלה והכנסת בוועדה לבחירת דיינים יהיו לפחות שתי נשים. חברי הכנסת החרדים תקפו את הקואליציה והאשימו אותה בניסיון לדחוק את הנציגות החרדית מהוועדה

מתן כהנא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)מתן כהנא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הדיינים, ברוב של 56 תומכים מול 44 מתנגדים. על פי ההצעה, מתוך ארבעת נציגי הממשלה והכנסת בוועדה לבחירת דיינים יהיו לפחות שתי נשים. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת להמשך הליכי החקיקה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הוועדה למינוי דיינים תכלול 11 חברים בהרכב הזה: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, השר לשירותי דת וחבר אחר של הממשלה, שני חברי כנסת, שני עורכי דין וטוענת רבנית. החוק קובע כי לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים".

"כדי לאפשר לממשלה יותר גמישות בבחירת נציגיה, לצד השמירה על ייצוג הולם לנשים, מוצע לתקן את הסעיף לחוק באופן שחובת הייצוג השווה בין המינים תחול על נציגי הכנסת והממשלה יחד, ומתוך ארבעת הנציגים יהיו שתי נשים לפחות".

במפלגות החרדיות זועמים על הצעת החוק, שנועדה לאפשר לשר לשירותי דת, מתן כהנא (ימינה), לדחוק את הנציגות החרדית מהוועדה ולשלוט בה בפועל. השר זאב אלקין (תקווה חדשה) מיועד לשמש כנציג הנוסף של הממשלה בוועדה, לצדו של כהנא, כך שעל פי התיקון המוצע יצטרפו אליהם שתי חברות כנסת.

בדיון שהתקיים במליאה לפני ההצבעה, אמר חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה): "אני חושב שלקרוא לחוק הזה חוק הדיינים זו זילות, זה לא חוק הדיינים זה חוק של חזירות פוליטית ושל צביעות פוליטית. כולנו יודעים למה החוק הזה בא לעולם – בגלל דרישות פוליטיות בין מפלגות שמרכיבות את הקואליציה."

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "יש עוד ועדה למינוי חוץ מהדיינים, יש את הוועדה למינוי שופטים שאותו חוק חל גם עליה. למה התיקון הוא רק על הוועדה למינוי דיינים ולא על הוועדה למינוי שופטים? אנחנו נגיש הסתייגות לחוק שאם הוא עובר הוא יחול גם על הוועדה למינוי שופטים, ואני רוצה לבוא לראות שמישהו יסביר את ההבדל. החוק הזה מגלה את פרצופה האמיתי של הממשלה, את הצביעות, את הדרת החרדים. החוק הזה יגרום לכך שהוועדה למינוי דיינים לא תתכנס גם בעוד שנתיים."

דרעי (וידיאו: ערוץ כנסת)

מוקדם יותר היום אישרה הוועדה המסדרת, ברוב של 17 תומכים מול 14 מתנגדים, מתן פטור מחובת הנחה להצעת החוק, כדי לאפשר את קידומה המהיר לקריאה ראשונה. חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס אמר בדיון: "אני אשמח שתעבירו את החוק הזה, אתם משתמשים בדורסנות ואנחנו נעשה בה שימוש כנגדכם. עשינו טעות שתמיד דאגנו למינוי דיינים מהמגזר של הציונות הדתית".

עמיתו של מרגי לסיעה, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, אמר: "הרב עובדיה יוסף תמיד הורה לנו לתת ייצוג לציונות הדתית. החוק נועד להדיר ציבורים גדולים מהוועדה וממינוי דיינים. אני פונה למפלגות הערביות, תמיד התחשבנו במפלגות הערביות ובצרכים הדתיים שלכם, תהיו איתנו בנושאים הדתיים".

חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) מחה נגד התנהלות הקואליציה: "אתם חוצים קו אדום, לא נוהגים כך. לא מוציאים בצורה סיטונאית כזו חברי כנסת מהדיון. באותה מידה לא מדירים הרבה מפלגות ממינוי דיינים. צריכים לעבוד ביחד".

תגיות:חוק הדייניםאריה דרעימליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה