נבואות

ה’חפץ חיים’: אילו היו בדורינו נביאים, מה היו אומרים על האסון הנורא?

ה'חפץ חיים' במכתבו הידוע מלפני 104 שנה: "וברור לי שאילו היו לנו נביאים, בוודאי היו עומדים על המשמר לזרז את ישראל לתשובה לאבינו שבשמים, וכאשר בעוונותינו הרבים אין לנו בימינו נביאים ושלוחים, הוא מזרז את העולם על ידי שלוחים אחרים"

  • י"ט תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ד' צפתמן בטורו ב"יתד נאמן", מביא את דבריו של ה'חפץ חיים' במכתבו הידוע בשנת תרפ"ה, לפני 104 שנים כאשר היו אסונות קשים ברוסיה ובאירופה: "שמענו כעת שמועה חדשה ונוראה השיטפון הנורא שהיה במדינתנו, והרעש הגדול שהיה ברוסיה, שנהרגו ונפצעו מאות ואלפי אנשים ונשים וטף ובהמה רבה, וכמה מהם נעשו בתיהם קבריהם... בוודאי יאחז פחד ורעדה כל איש מבין, מה זה עשה ה' לנו? הלא הוא טוב ומיטיב לכל, ורחמיו על כל מעשיו, ולא חפץ אפילו במות הרשע, כדכתיב 'חי אני נאום ה'', אלא מבין יבין שמזרז אותנו הקב"ה לתשובה...

"וברור לי שאילו היו לנו נביאים, בוודאי היו עומדים על המשמר לזרז את ישראל לתשובה לאבינו שבשמים, וכאשר בעוונותינו הרבים אין לנו בימינו נביאים ושלוחים, הוא מזרז את העולם על ידי שלוחים אחרים, כדכתיב: 'עושה מלאכיו רוחות משרתיו אש לוהט'.

מרן ה'חפץ חיים' כותב שבכל העולם אין לך מדינה שלא הכתה בה מכת הדין, ואין יום שאין קללתו מרובה מחברו. בשולי המכתב הוסיף ה'חפץ חיים' הערה: "אינני מבין איך העולם לא מפחד כלל, אחרי שראינו שכל מה שנאמר בתפילת 'ונתנה תוקף' בראש השנה התקיים בנו השנה, וכל אחד צריך לירא מאימת הדין השורר בעולם".

עוד כותב ה'חפץ חיים' שכל אחד שיכול לעורר את הציבור הרי הוא 'רב החובל' שתפקידו להציל את עם ישראל מפני מידת הדין השולטת בעולם. על כן "יש לשמור עצמו ונפש בני ביתו מלהכניס לבית ספרי מינות המשבשים את הדעת, שנאמר עליהו: 'ולא תביא תועבה אל ביתך והיית חרם כמוהו'.

הגאון רבי גדליה סילברסטון זצ"ל, מרבני אמריקה בדור שלפני מלחמת העולם השניה ואחריה, פירש פעם את דברי חז"ל: "אנשי מעמד היו אומרים לאנשי משמר, תנו עיניכם באחיכם שבגולה, שלא יהיו בתיהם קבריהם".

"על אנשי משמר", אומר הרב סילברסטון זצ"ל, "מוטלת האחריות לדאוג שכאשר ישנו ריבוי בגשמיות, כאשר הבית של היהודי מתנהל שלא ברוח התורה, בעת שמה שקורה בתוך הבית גורם ליהודי לסגת אחורנית מדרך התורה – אז המצב רח"ל ש'בתיהם קבריהם'.

תגיות:נבואותהאסון במיאמי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה