חדשות בארץ

גוש הימין: "הממשלה רומסת את הכנסת והאופוזיציה"

במכתב חריף ליו"ר הכנסת מיקי לוי, האשימו חברי הכנסת יריב לוין ודוד ביטן את השר זאב אלקין בניסיון להעביר שורה של החלטות חד-צדדיות בנוגע להרכב הוועדות בכנסת והרכב נשיאות הכנסת: "פגיעה חמורה וחסרת תקדים בהליך הדמוקרטי"

לפיד, בנט וסער (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לפיד, בנט וסער (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, ועמיתו לסיעה דוד ביטן פנו הבוקר (ראשון) במכתב חריף ליו"ר הכנסת מיקי לוי, בו דרשו את התערבותו הדחופה כדי לעצור את "רמיסת הכנסת והאופוזיציה על ידי הממשלה", כהגדרתם.

במכתב, שנשלח בשם סיעות גוש הימין באופוזיציה, האשימו לוין וביטן את השר המקשר בין הממשלה לכנסת, זאב אלקין, כי הוא מתכוון להעביר שורה של החלטות חד-צדדיות בנוגע להרכב הוועדות בכנסת והרכב נשיאות הכנסת. לדבריהם, המהלך נעשה "באופן דורסני ובדרך המתעלמת ממסורות ארוכות שנים בכנסת".

לדברי לוין וביטן, הקואליציה החליטה בין היתר להותיר בידי סיעות גוש הימין ראשות שתי ועדות בלבד – "הוועדה לענייני ביקורת המדינה אשר ממילא חייבת להיות בראשות האופוזיציה, וועדת המדע והטכנולוגיה. רק לאחר דין ודברים, 'הואיל בטובו' השר אלקין להוסיף לסיעות גוש הימין אפשרות להקים ועדה נוספת (ומיותרת) שתחומי פעילותה יהיו מצומצמים מאוד ויאושרו מראש על ידי הקואליציה".

"אם לא די בכך, הרי שהשר אלקין הודיע כי בכוונת הקואליציה להתערב באופן גס בהרכב הוועדות, ולייצר לקואליציה בוועדות המרכזיות רוב מוגדל שאינו תואם את יחסי הכוחות בכנסת. זאת, תוך מתן 'פיצוי' כביכול לאופוזיציה בוועדות שחשיבותן פחותה ותחומי פעילותן מצומצמים מאוד".

עוד צוין כי הקואליציה מתכוונת למנות תשעה סגנים ליו"ר הכנסת, שישה מתוכם משורותיה וסגן נוסף לרשימה המשותפת, בעוד גוש הימין המונה 52 חברי כנסת יקבל שני סגנים בלבד: "מדובר בחלוקה מעוותת בעליל, אשר איננה משקפת ולו בקירוב את יחסי הכוחות בכנסת, וזאת בניגוד מוחלט לכל מה שהיה נהוג בעבר ביחס להרכב הנשיאות".

"מכל האמור לעיל עולה כי התנהלות הממשלה והקואליציה היא התנהלות דורסנית, חמורה וחסרת תקדים, השמה למרמס את הכנסת כולה, ואשר נועדה למנוע מהאופוזיציה למלא את תפקידה. צבר ההחלטות החד-צדדיות אשר הממשלה והקואליציה מנסות לכפות על הכנסת כולה יביא לפגיעה קשה ביותר בתפקוד הכנסת, ביכולת הפיקוח על עבודת הממשלה, וביכולת להביא לידי ביטוי את קולם של אזרחי ישראל אשר הצביעו עבור סיעות גוש הימין. מדובר בפגיעה חמורה וחסרת תקדים בהליך הדמוקרטי אשר הכנסת אמונה על קיומו. הדבר ייצר תקדים חמור, אשר יפגע אנושות בעבודת הכנסת גם לעתיד. אנו סבורים כי כיושב ראש הכנסת, אינך יכול לעמוד מנגד נוכח התנהלות חמורה זו".

אמש הודיעו המפלגות בגוש נתניהו כי לא ישתתפו בישיבת הוועדה המסדרת, שצפויה להתכנס הבוקר, וזאת בשל צום י"ז בתמוז. הישיבה, שנקבעה על ידי יו"ר הקואליציה, חברת הכנסת עידית סילמן, העומדת בראש הוועדה המסדרת, אמורה לאשר את הרכב הוועדות בכנסת.

לוין וביטן ציינו במכתבם, כי "רמיסת האופוזיציה וכללי ההתנהלות בכנסת באה לידי ביטוי גם בקביעה החד-צדדית והמקוממת של הדיון בוועדה המסדרת. דיון בנושא כל כך חשוב נקבע באופן מכוון ליום שהינו יום צום, מבלי שנעשה כל ניסיון אמיתי להגיע להסכמות, והכל על מנת לנסות להשלים במחטף מהלך פסול ולמנוע בו דיון ציבורי ראוי. בהקשר זה נציין כי נוסח מסודר ומלא של הצעות ההחלטה שבדעת הקואליציה להביא לוועדה לא פורסם עד רגע זה".

בסיכום הדברים פנו השניים בקריאה ללוי להתערב בדחיפות: "נבקשך לפעול לדחיית הדיון שנקבע להיום בוועדה המסדרת, על מנת שניתן יהיה לקיים דיאלוג אמיתי בין הצדדים לשם גיבוש הסכמה הוגנת וראויה בכל הסוגיות שהוזכרו לעיל. אנו מצפים לפעולתך הנחרצת בעניין זה, שכן אנו נמצאים בפתחו של משבר חסר תקדים אשר עלול להביא לשיתוקה של הכנסת ולפגיעה אנושה במעמדה ובהליך הדמוקרטי התקין אשר הכנסת אמונה עליו".

הנהלת הקואליציה בראשות סילמן וממלא מקומה, חבר הכנסת בועז טופורובסקי, מסרה אמש בתגובה להודעת גוש נתניהו על כוונתו להיעדר מישיבת הוועדה המסדרת: "במשך כמעט שנתיים שעבודת הכנסת משותקת, עקב מערכות בחירות חוזרות ונשנות, ואזרחי ישראל ממתינים לנבחרי ציבור שיעבדו למענם. הגיע הזמן שמדינת ישראל תחזור למסלול, ואם האופוזיציה רוצה להמשיך ולפגוע בעבודת הכנסת, ולגרום להמשך שיתוק העבודה למען אזרחי ישראל – זו בחירה שלהם. אנחנו באנו לעבוד, ואם כל המשק עובד, גם בזמן צום י"ז בתמוז – אז גם אנחנו".

יו"ר הכנסת לוי ניסה מצדו להרגיע: "אני מבקש מחבריי לאופוזיציה, בואו נשב יחדיו וננסה להגיע להבנות בעניין ועדות הכנסת", כתב בטוויטר. "אנא אל תחרימו את הדיון מחר כדי שנוכל להתחיל להפעיל את הוועדות כמה שיותר מהר. זה האינטרס של כולנו, ובראש ובראשונה של הציבור בישראל".

תגיות:יריב לויןמיקי לויעידית סילמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה