חדשות בארץ

ניסוי מוצלח: מערכת לייזר אווירית יירטה כטב"מים

משרד הביטחון ו"אלביט מערכות" סיימו סדרת ניסויים מוצלחת, במסגרתה יורטו כטב"מים באמצעות מערכת לייזר אווירית שהותקנה על מטוס. שר הביטחון בני גנץ: "הלייזר יוסיף יכולות הגנה בטווחים גדולים יותר ומול מגוון אמצעים"

מערכת הלייזר מותקנת על המטוס (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)מערכת הלייזר מותקנת על המטוס (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
אא

(וידאו: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

המינהל לפיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) וחברת "אלביט מערכות" הודיעו היום (שני) כי השלימו בהצלחה סדרת ניסויים, במסגרתה יורטו לראשונה כלי טיס בלתי מאוישים באמצעות מערכת לייזר אווירית שהותקנה על מטוס.

הניסויים, שהתקיימו בשדה ניסוי במרכז הארץ, נערכו בהובלת יחידת המחקר והפיתוח (מו"פ) במפא"ת, בשיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר. מטוס ססנה שעליו הותקן מדגים של מערכת לייזר יירט והשמיד, בתרחישים שונים, כעשרה כטב"מים בטווחים ובגבהי טיסה שונים.

במשרד הביטחון ציינו, כי היכולת להשמיד מהאוויר איומים אוויריים, ובהם מל"טים, היא יכולת חדשנית ובעלת פוטנציאל לשינוי אסטרטגי ביכולת ההגנה האווירית של מדינת ישראל.

ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחו להבשיל את טכנולוגיית הלייזר לכדי מערכת מוטסת ולהדגים יירוט בתרחיש מבצעי. סדרת הניסויים המוצלחת מהווה שלב ראשון בתוכנית ניסויים רב-שנתית של מפא"ת ו"אלביט מערכות" לפיתוח מערכת לייזר מוטסת, להתמודדות עם מגוון איומים, ביניהם טילים, רקטות, רחפנים ובלוני תבערה ונפץ. בנוסף, נמשך פיתוחה של מערכת לייזר קרקעית שתוכל ליירט רקטות ופצצות מרגמה בהספקים גבוהים, וכל זאת בעלות נמוכה.  

ליירוט באמצעות לייזר אווירי רב-עוצמה יתרונות רבים, בהם עלות של דולרים בודדים לכל יירוט, יכולת ליירט איומים מטווחים ארוכים מאוד תוך פעולה בגובה רב וללא מגבלות מזג אוויר, וכן מתן מעטפת הגנה על מרחבים גדולים. מערכת הלייזר האווירית צפויה להשלים את מערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל, הכולל את "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ומערכות ה"חץ". המערכת תגביר את אפקטיביות ההגנה מול האיומים הקיימים והצפויים בזירה. 

שר הביטחון בני גנץ בירך על פריצת הדרך הטכנולוגית: "הלייזר יוסיף יכולות הגנה בטווחים גדולים יותר ומול מגוון אמצעים, תוך חיסכון גדול בעלות היירוט וההגנה על מדינת ישראל. אני בטוח שהתעשייה הביטחונית הישראלית תצליח בפיתוח החשוב הזה, ואני אפעל באופן אישי יחד עם כל מערכת הביטחון לקדם אותו".

ראש מו"פ במפא"ת, תת-אלוף יניב רותם, העריך כי בתוך שלוש עד ארבע שנים ניתן יהיה להגיע לאב טיפוס ראשוני של מערכת הלייזר: "מפא"ת ואלביט בשיתוף חיל האוויר מסיימים בימים אלה סדרה של ניסויי פיתוח בלייזר מוטס. הצלחנו ליירט אווירית מספר כטב"מים בטווח של מעל לקילומטר. זהו הישג טכנולוגי פורץ דרך, שמהווה נדבך קריטי להמשך הפיתוח".

תגיות:לייזרבני גנץכטב"םמשרד ביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה