סיפורי אמונה

מה עובר על ר"מ מצליח, שמתבשר בבשורה הנוראה מכל?

בגיל 62 התבשר הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל כי הוא חולה במחלה חשוכת מרפא, הנוראה שבמחלות הניווניות. מסכת חיים מעוררת השראה

  • י"א תמוז התשפ"א
בעיגול: הגאון רבי יעקב רבינוביץ זצ’’ל (צילום: באדיבות המשפחה)בעיגול: הגאון רבי יעקב רבינוביץ זצ’’ל (צילום: באדיבות המשפחה)
אא

בשבוע שעבר, יום רביעי ז' בתמוז, נפטר לבית עולמו הגאון רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל מבית וגן בירושלים, שמסכת חייו לא תותיר אתכם אדישים: אדם מצליח, נשוי ואב לשבעה ילדים, ר"מ בישיבה "קול תורה" לצעירים. עד לרגע הנורא, בו התוודע לכך שהוא חלה במחלת ה-ALS, מחלה חשוכת מרפא, הקשה במחלות הניווניות, אשר תוחלת החיים בה הוא 3-5 שנים.

היה זה בגיל 62, כאשר רבי יעקב רבינוביץ' זצ"ל, ר"מ אהוב בישיבה המפורסמת, החל לאבד את כל יכולותיו הפיזיות, אחת לאחת. במחלה סופנית זו מתנוונים העצבים המוטוריים בגוף. המחלה גורמת לשיתוק מהיר של הגפיים העליונות והתחתונות, של שרירי הצוואר, בית הבליעה והדיבור עד לחנק.

טרם המחלה הקשה, ראה הרב רבינוביץ' את מפעל חייו להפריח את צורת לימוד הבקיאות באופן מושלם, ובשל כך הוציא את סדרת ספריו "שיעורי בקיאות" על שמונה מסכתות, שהפכו לנכסי צאן ברזל לכל לומדי התורה בכל מקום. לאחר מכן אף הוציא את ספרו המיוחד 'פירושא דשמעתתא' ואת ספר 'המאיר ליעקב' על 'מסילת ישרים', אותו סיים בימי מחלתו על ידי מחשב משוכלל הכותב על פי תמודות עין, זאת מלבד עשרות קלסרים בכל מקצועות התורה עליהם עמל עשרות בשנים. מצעירותו קיבל על עצמו שלא יילך לישון עד שיגמור לכתוב את כל מה שהתחדש לו באותו היום, ולפעמים היה כותב אף 30 עמודים ביום אחד, עד כדי כך שידו התאבנה והוא סבל מדלקת חריפה בגיד היד.

כוחות הנפש ואהבת התורה היו עצומים: ביום שישי למד ברציפות מן הבוקר עד כניסת השבת. גם בשבת, נהג ללכת לבית הכנסת מיד לאחר סעודת שבת ושהה שם עד קרוב לשקיעת החמה. הוא למד ברציפות אף בשנים בהן לא היה מזגן בבית הכנסת, והחום היה כבד ומעיק.

עיקר לימודו בשבת היה קודש ללימוד עם ילדיו, כשמדי שבוע חזר עמהם על הנלמד, ואף הכין עמם את מה שילמדו בשבוע לאחר מכן. לא אחת נעזרו בהם המלמדים ביודעם כמה בהיר הוא בהבנתו. במשך שנים ארוכות, עד השבוע בו לא יכול היה לדבר, הגיעו נכדיו הצעירים ללמוד עימו מדי יום שישי, והוא למד עימם כסבא אוהב.

כשילדיו היו צעירים, היה לומד עם בניו בכל בוקר סדר זרעים מהמשניות, והיו עורכים סיומים מידי שבת. היה מקפיד לקנות ממתקים מיוחדים לרגל הסיומים, באומרו ש'בשבת אנו סמוכים על שולחנו של הקדוש ברוך הוא'. תושב השכונה מעיד כי מידי יום שישי, כאשר היה כמעט לבדו בבית הכנסת הגר"א עד קרוב לכניסת שבת, נהג לנקות את כל השולחנות והכסאות במטלית לכבוד שבת.

אז, בשיא פריחתו, כאשר חלק מילדיו עדיין לא נישאו, חלה במחלה הקשה. הוא המשיך למסור שיעורים בישיבה במשך שנתיים נוספות, אך ההידרדרות הגופנית היתה מהירה וכואבת. בחנוכה תשס"ט עוד יכל ללכת בתמיכת מלווה, ומסר נפשו להגיע לתפילות ולסדרי לימודו. בפסח של אותה שנה הונשם באופן קבוע והוזן על ידי צינורית. מאז לא טעם טעם של אוכל עד סוף ימיו. כאשר בנו שאל אותו איך הוא מרגיש, השיב לו: "אני מברך הטוב והמיטיב, כי הכל ממנו יתברך'.

כאשר התבשר על המחלה הקשה, הגיב ואמר כי הוא חושב שהמחלה הגיעה אליו כיוון שכאשר היה ר"מ איחר לפעמים לשיעורי התורה שמסר לתלמידים, ומיד הוסיף: "מקבל באהבה את גזירת שמים".

בהמשך סבל בעיניו ממחלת הקטרקט, אך לא יכלו לנתחו עקב המניעה למתחו בשכיבה, וראיית עיניו הלכה ונחלשה מאוד. הוא ביקש שידפיסו לו את דפי הגמרא על גליל ענק, אך בהמשך הגיע למצב שגם אותם לא יכל לקרוא, ואמר לבנו שבאותם ימים זיהה את בני ביתו רק במעורפל, ולמרות זאת אמר שאינו מפסיק לחשוב בלימוד. כאשר נמצא רופא בכפר סבא שניאות לנתחו בתנוחת ישיבה, עבר את הניתוח, שהצליח והוא שב לראות כראוי.

באותן שנים  תקשר עם הסובבים באמצעות מחשב משוכלל, המזהה את עפעוף העין והתמקדותה על גבי האות. לפני 5 שנים התקשה גם בכך, ויכולת התקשורת עם הסובבים נעלמה כמעט כליל.

גם בשנים הארוכות של המחלה הסופנית, המשיך הרב רבינוביץ לעסוק בתורה מתוך עמל שלא ניתן לתיאור. באמצעות מחשב שמזהה את עפעוף העין של המשתמש היה מתמקד על אות מסוימת במסך, וכך כתב אות אחר אות. בשנות המחלה הוציא לאור ספרים רבים, ביניהם: פירוש "המאיר ליעקב" על ספר המוסר "מסילת ישרים", הפירוש "פירושא דשמעתתא" על הספר "שב שמעתתא" וכן את סדרת ספרי "שיעורי בקיאות". את ספריו כתב, כאמור, בעיניו, במשך שעות רבות של ריכוז עצום וסבלנות שלא תתואר.

מה קורה כשיהודי לומד תורה? הרב זמיר כהן ב-4 דקות שאתם חייבים לעצמכם:

חולי ALS מעוררי השראה נוספים:

"הַאִם כְּדַאי לִחְיוֹת?" חייו המופלאים של ד"ר רחמים מלמד-כהן

הכירו את הרב מני רוזנברג, חולה ALS שסיים את הש"ס

הרב אברהם דוד וייס, חולה ALS, שלומד עם 7 חברותות מדי יום

תגיות:מחלההגאון רבי יעקב רבינוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה