הידברות לנוער

הידברות לנוער: ואפילו בהסתרה - ממשלת שמאל

זה לא שאנחנו לא רגילים להסתרה, ראה ערך "גלות מתמשכת" בארוכה. אבל שזה יבוא מאתנו, מאנשים שחיים בינינו? זאת הסתרה מיוחדת

  • ז' תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך, גם בימים הקשים העוברים עליך אני עומד.." (מבוסס על הכתוב בליקוטי מוהר"ן).

ממשלת שמאל? לפיד – בנט – ליברמן – ערבים? משהו חלם על זה לאחרונה? מסתבר שחלום בלהות של רבים מאתנו התגשם לפני כמה ימים, עם טריילרים חוזרים ונשנים עד יציאת סרט האימה "ממשלת השינוי" ל"אקרני המציאות" בתלת ממד. אחרי שכמה אנשים שכחו את אמרתם של חז"ל "ואל תתחבר לרשע", ממשלת שמאל היא עובדה. לפחות עד שזה ייגמר איכשהו.

הסתרה. זו המילה שאנחנו כנראה חשים בעולמנו כעת, והיא כנראה הולכת לתפוס תאוצה אחרי השבעתה של הממשלה, עם שלל גזרות החסד שיביאו איתם, זכותם תגן בעדם.

זה לא שאנחנו לא רגילים להסתרה, ראה ערך "גלות מתמשכת" בארוכה. אבל שזה יבוא מאתנו, מאנשים שחיים בינינו? זאת הסתרה מיוחדת.

יהי רצון שלא, אבל עם השבעת הממשלה והתחלת עידן חדש בארץ הקודש, זה הזמן להתחזק ולאגור כוחות.

ההסתרה מסמלת את החושך, הספקות, אי הוודאות וחוסר האונים שבחיינו. אנו מתקשים להתחבר לאמת הברורה, לעכל את המציאות הנוכחית ומרגישים איך נוכחות אבא בשמיים מתחילה להתרחק.

בזמן של הסתרה קיצונית, אנו צריכים לנהוג במהלכים אמיצים וחזקים.

עלינו לזכור שחושך גם הוא התפשטות נוכחות ה' בעולם. אף על פי שזו הסתרה, גם החושך מקבל חיותו מבורא עולם. אין מקום פנוי מנוכחות ה', לכן אף על פי שהפחד מתחיל להציף אותנו בעת צרה, בזמן הסתרה, עלינו לזכור שה' נוכח אתנו בכל רגע, בתוך ההסתרה ממש.

כיצד מפיגים את ההסתרה שבחיינו?

תפילה והתבודדות – זה הזמן והשעה לפתוח את הפה והלב. בלי לחשב מילים כלל ולהוציא את כל הפחד והקושי שאנחנו מרגישים, עד שאנו מרגישים כי אנו מתרוקנים מסיר הלחץ שמופעל על לבנו. לאחר מכן, נבקש במילותינו את הישועה לה אנו מצפים, נסביר ונפרט לקב"ה כיצד אנו מתארים שהיא נראית, מה אנו משיגים ולאן היא מובילה אותנו, בלב ובעולם שבחוץ. בתפילה אנו צריכים לדעת לזרוק את השכל, כשם שאנו לא צריכים לחשב מילים בשיחה עם ה', כך עלינו "לזרוק את השכל" ולא לתת לשכל המושפע מן ההסתרה להגביל את הישועה לה אנו מצפים.

"ואל תתחבר לרשע" – כיצד מגיעה ההסתרה? היא בוודאי אינה מגיעה מאליה. במהלך הדרך כנראה טעינו, התחברנו או לקחנו צעד לא נכון בהשפעת היצר הרע. כיצד מתחברים לרע? מחשבה לא טובה, רגש כואב או דמיון חסר תכלית הן דוגמאות להתחשבות ל'רשע', ליצר הרע, שלכאורה מנסה למכור לנו פירות טובים, אבל בנגיסה השנייה גם מרגישים שזה פרי באוש. עלינו לדעת שמי שרוצה לקבל ולהחזיק באור צריך להתרחק ולא להתחבר לרשע ולטומאה, אם טעינו זה הזמן לתקן, לפנות את החושך ולתת מקום לאור. להתחיל דרך חדשה.

כל הטוב שבתוכי – במציאות של הסתרה, כפי שנאמר, אנו מוצפים בחושך וחוסר וודאות. החושך כמו במצרים יכול להקפיא את רגשותינו. כשם שהחושך המציף אותנו יכול להיות קיצוני, גם אנו צריכים לנהוג בחוזק ובאומץ ולהזכיר לעצמנו את כל הטוב שיש בנו, הנקודות הטובות, המעשים הטובים. הם נראים קטנים בהתחלה, אך מעט אור דוחה הרבה מן החושך. מי שלא מכיר באור של עצמו – לא יכול להאיר את עולמו ולא העולם בחוץ דווקא בשעה שצריכים אותו כך כך.

עלינו לזכור שאסור לנו להישען על אחרים שייראו לנו את האור שבתוכנו. כעת, עלינו לסמוך על הבורא ועל עצמנו, למצוא את הטוב שבתוכנו ולהדליק אור גדול ומאיר בתוך החושך.

מי נכנע להסתרה? לא החלשים, אלא אלו שלא העזו למצוא את ה' בכל מקום ובכל מצב. אלו שנכנעו לשכל ונתנו לו את המפתחות לסגור אותם מדעת וברצון בחשכת הייאוש.

גם בהסתרה שתגיע בקרוב בחסות ממשלת שמאל, על כל אחד למצוא את ה' ואת ישועתו בתוך החושך ממש.

תגיות:הידברות לנוערממשלת שמאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה