חינוך ילדים

איך מנהיג חזק בוגד בערכים שלו, והופך להיות חלש כל כך?

"הילדים של היום... שומעים הכל, יודעים הכל, איך אפשר בכלל לדבר איתם היום על יראת שמיים...?!"

בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)בנט (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

"הילדים של היום... שומעים הכל, יודעים הכל, איך אפשר בכלל לדבר איתם היום על יראת שמיים...?!", קטע אותי אחד המשתתפים בשיעור. "הם חשופים לכל כך הרבה דברים... לא יודע מה לעשות עם זה", כך הוא המשיך.

"תדע לך", אמרתי לו, "דווקא בגלל שהם חשופים להכל, זה אומר שנגמרו המשחקים. אנחנו חייבים להיות אמיתיים עם עצמנו, ולחבר את עצמנו ליראת שמיים דווקא בכל המקומות הללו שלכאורה זה נראה רחוק".

הוא הסתכל עלי באי אמון, ואמר: "נו, מה, ראית מה קרה השבוע עם הבנט הזה... איך אפשר לחבר את זה ליראת שמיים, תגיד לי?".

"אדרבה", אמרתי לו, "אני מרים את הכפפה, בא נדבר על זה דווקא. מה זה יראת שמיים, אתה יודע?!", שאלתי.

"לא יודע, נראה לי שצריך לפחד מה', לא?!".

"לא, ממש לא", חייכתי, "יראת שמים זה ממש לא מישהו שמפחדים ממנו... זה בדיוק הפוך.

 "יראת שמים זה שבן אדם מכניס את הקדוש ברוך הוא לתוך מערכת השיקולים שלו", המשכתי, "לתוך החיים שלו, משתף אותו בהחלטות, בלבטים, בדיבורים, ביום יום.  לא מתוך פחד וחרדה, לחץ ודאגה, כאילו שאיזה עבריין השתלט עליך ואתה מפחד ממנו, אלא מתוך יראת כבוד. זה כאילו שאיזה שהוא מישהו שאתה מעריץ מגיע אליך הביתה, כמו הרב עובדיה למשל, או להבדיל איזה זמר או זמרת עם 'כרבולת' שאתה מעריץ...

"יש לך איזושהי יראה כזו, שלא לקלקל את האהבה שיש לך איתו. אתה לא רוצה לצער אותו, וחשוב לך מה הוא יחשוב עליך. אתה גם רוצה לדעת מה דעתו בכל נושא, ואתה ממש משתדל לעשות את כל מעשיך בהתאמה אליו, לשותף שלך".

"אוקיי", הוא אמר. "אבל איך מחברים את זה ליום יום? ואיך מחברים את זה לילדים?".

"זה פשוט מאד", עניתי לו, "פשוט וקל. זה קל כל כך, עד כדי כך שגם קל מאד לשכוח לעשות את זה...

"אתה צריך להשתדל להתרגל לשתף את הקב"ה בכל מה שאתה עושה. תבקש ממנו עזרה לפני כל מה שאתה עושה. לפני שאתה מחליט משהו, תשאל אותו - מה דעתו? מה רצונו? כשהילדים לא יודעים מה לעשות, דבר ראשון תגיד להם - שאלת את השם?".

הוא הסתכל עלי חצי מזועזע... "נו, ומה? הוא יענה להם גם, נראה לך...?".

"ברור!", עניתי לו ברחמים. "לפעמים מיד תקבל תשובה ישר לתוך הראש, ולפעמים זה ייקח כמה ימים, ופתאום משהו שמישהו יגיד לך, או משהו שתשמע 'במקרה', פתאום יפיל לך או להם את האסימון.

"ובוא נוריד את זה לחדשות של היום. אתה יודע, הרב שטיינמן אמר שיש בכל שבוע סגולה שהאור של פרשת השבוע מאיר על כל השבוע (ולכן הוא לא היה מקבל קהל לייעוצים או שאלות בפרשת קרח, אלא רק להתברך וזהו...

"זה משהו שאתה יכול לספר גם לאשה וגם לילדים, והם יתחברו לזה מאד: פרשת השבוע היוצאת היא פרשת שלח לך, שמדברת על מרגלים, ופרשת השבוע הנכנסת היא פרשת קרח.

"מה זה מרגלים? מרגלים הם מנהיגים שבגדו במשלחים שלהם, אנשים ששלחו אותם לתפקיד מסוים, והם בגדו באמון שנתנו בהם.

"והנה אתה רואה, שדווקא בפרשה זו מנהיג מפורסם בישראל בגד בציבור השולחים שלו. זו הזדמנות פז ללמד את הילדים את החשיבות של אמינות, על יושרה, על מהימנות, דיגניטי, יושר אישי.

"זה ממש מה שהחפץ חיים מלמד, לדבר לשון הרע לתועלת, כדי ללמד ולהרחיק ממעשיו של אדם רשע.

"מה באמת הסיבה שבן אדם בוגד במשלחים שלו? בוגד בעצמו?

"כולם יגידו - כי הוא רוצה להיות ראש ממשלה... תאוות כבוד... או רוצה לפגוע בחברו לפוליטיקה - תאוות נקם... אבל זו לא באמת תשובה. זה רק מחזק את השאלה עוד יותר - איך קורה דבר כזה? איך בן אדם פתאום זורק את כל האמת שלו, הערכים שלו ונופל שדוד? איך איש שנראה חזק ויציב, פתאום מתרסק ונהיה איש חלש-חלש-חלש, חגב קטן מול משהו שמשתלט עליו, שגדול ממנו?

"התשובה פשוטה ביותר - חוסר ביראת שמיים. אנחנו רואים בפרשת המרגלים שכל המרגלים הגיעו לפינה, לצומת, בה הנפש שלהם הייתה מופעלת באופן חזק (כי הם עמדו לאבד את המשרה שלהם אחרי הכניסה לארץ) והסיטרא אחרא הצליח להשתלט עליהם.

"בזוהר כתוב שהנשמות של השבטים הקדושים התעברו בתוך המרגלים כדי לעזור להם שלא לחטוא אבל  גם זה לא עזר ורק שניים ניצלו – מי? יהושע בן נון וכלב בן יפונה. למה? כי הם הלכו להתפלל על קברי אבות! הם היו בקשר עם השם, לא רק עכשיו. בזמן הניסיון זה כבר מאוחר מדי, גם לפני כן, כל החיים וכאשר זה הגיע לצומת דרכים פתאום מערכת השיקולים שלהם פעלה אחרת- כי יש יראת שמיים.

"אנחנו רואים כאן שיש פה בן אדם שנשלח להנהיג ציבור שלם, והוא פשוט בוגד בציבור הזה. איך הוא עושה את זה? פשוט ביותר, הוא לא עומד בלחץ הנפשי הפנימי שלו לתאוות הניצחון והכבוד השקרי. זה משתלט עליו, הוא נהיה עבד של זה, ואז מוצא תירוצים.

"פשוט איש מסכן, שלא יכול לעמוד במילה שלו, ולכן בוחר לעשות מעשים שלא יעשו. אדם חלש שנכשל, שלא עמד במילה שלו.

"זו ההסתכלות הנכונה והאמתית על אנשים כאלו, וזה מסר חזק מאד להעביר לילדים.

"ואל תשכחו, המרגלים לא סיימו טוב, זה קרה מהר מאד. ועוד דבר, האור של השבוע בו אמורה לקום ממשלת הרשע, זה האור של פרשת קרח, פרשת המחלוקות והשנאה, שבעזרת ה' תאיר את אש המחלוקת בתוך ממשלת הרשע שרוצה להשתלט על כולנו.

"אז כמובן, אני לא ממליץ לאף אחד לראות חדשות או לשמוע חדשות. הכי טוב להתנזר מהדברים האלה לחלוטין. אבל אם כבר ראיתם ושמעתם, ואם הילדים כבר מעורבים – זו הדרך – להסתכל על כל המאורעות בעיניים של אמונה, ולשתף את הילדים.

"ללמד אותם, הנה אתם רואים, תראו מה זה, תראו איך נראה מנהיג שבוגד, בן אדם שבוגד, כי אפילו שהוא מנהיג - אם אין לו יראת שמיים, הוא בעצם אדם חלש. אין לו כוח. תלמד מזה שגם אתה, איך תהיה חזק? תכניס את השם איתך כל הזמן, ותתרחק מאנשים שאתה רואה שהם לא בקשר עם השם, שאין להם יראת שמיים. תחפש חברים שיש להם יראת שמיים, שלא יבגדו בך כאשר פתאום תהיה להם איזו תאווה. אתה מכיר ילדים שלא מצליחים להתגבר כמו האיש הזה? וכן על זה הדרך.

"ככה גם אתם מורידים מהנפש של הילדים את כל הבלון הנפוח וההערצה לחברי הכנסת, שאין בהם יראת שמיים והם לא כנועים לדעת תורה וגם, על הדרך, מכל התקשורת וה"סלבים" ותרבות ההערצה החולנית, וגם פשוט מכניסים בהם רצון אמיתי ליראת שמיים, ולחיפוש חברים עם יראת שמיים, שאכפת להם מה השם חושב עליהם, שהם היחידים שיכולים להיות חברים נאמנים וחברים 'פיירים', שיוכלו לסמוך עליהם".

הרב יוחנן ויוכי דנחי הם תומכים רגשיים רב תחומיים ומנחי הורים, מומחים למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת Yd0548414745@imahut.org.il 

תגיות:פוליטיקהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה