חדשות בארץ

"אין מקום לסתימת פיות": התגובות בימין על אזהרת ראש השב"כ

בעקבות אזהרת ראש השב"כ נדב ארגמן מפני ההקצנה בשיח האלים ובהסתה, מחו בימין על הניסיון לסתום פיות. הרב חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית, דחה את הטענות כי מכתב הרבנים נגד הממשלה המתגבשת מהווה הסתה: "בדרך דמוקרטית ניתן לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את הקמתה של הממשלה הזאת"

ראש השב"כ נדב ארגמן (צילום: פלאש 90)ראש השב"כ נדב ארגמן (צילום: פלאש 90)
אא

ראש השב"כ נדב ארגמן פרסם בסוף השבוע הודעה חריגה, בה הזהיר מפני ההקצנה שחלה בתקופה האחרונה בשיח האלים ובהסתה. דבריו של ארגמן גררו תגובות מימין, חלקן מחו בחריפות על הניסיון לסתום פיות.

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', תקף בטוויטר את ארגמן: "שבוע טוב ראש השב"כ, לפני כמה שבועות נהרגו ונפצעו כאן אזרחים יהודים במהומות קשות שביצעו רבים מערביי ישראל. השב"כ בראשותך לא צפה, לא התריע ולא נערך לכך מראש. לאזרחי ישראל מגיע הסבר איפה הייתם ואיך ההסתה והלאומנות שקדמו לפרעות האלה נעלמו מעיניכם. יכול להיות שאתם חלשים ברשתות בערבית?".

שרת התחבורה מירי רגב כתבה: "נמשיך להביע את המחאה על גניבת קולות הימין באופן דמוקרטי ומכובד, ללא אלימות. אחרי שנים שבהן הפגנות השמאל התקיימו באין מפריע בבלפור, בפתח תקווה ומול ביתי גם בעיצומה של מגפה, אין מקום לסתימת פיות ופגיעה בזכות המחאה, תוך צביעת המחנה הימני כאלים ומסוכן".

שר האוצר ישראל כ"ץ מסר כי הוא "מצטרף לקריאתו של ראש השב"כ נדב ארגמן שמזהיר מפני 'השיח המסית שעלול להגיע לכדי פגיעה בנפש'. ניתן לקיים ויכוח נוקב מבלי לחצות קווים מסוכנים. על כולנו מוטלת האחריות לנהוג בדרך זו".

יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, כתב הבוקר כי "אין מקום לשיח אלים ‏לא משמאל ולא מימין. בלי כבוד הדדי ושיח תרבותי לא נגיע לשום מקום. אם צריך להיאבק מהאופוזיציה, נעשה זאת בכבוד ובגאווה, ובעזרת השם נשוב במהרה להנהגת המדינה בזכות תמיכת הציבור".

סגן שר הבריאות יואב קיש העלה לטוויטר תמונה, בה נראה שלט עליו נכתב "ביבי בוגד". קיש כתב: "בהמשך להודעת ראש השב"כ, אני קורא להפסיק עם ההסתה והשיח האלים. שלטים כאלו הם אסורים. צריך לגנות אותם מכל צידי הקשת הפוליטית".

חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן פרסמה פוסט, בו פירטה דוגמאות רבות להסתה בוטה שהתנהלה בחודשים האחרונים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני משפחתו. היא תקפה את ארגמן, שלדבריה "מודאג ומפציר בכולנו להרגיע את שיח השנאה וההסתה שצצו כאן לאחרונה ורק לאחרונה, שהרי עד לפני כשבוע אף אחד מעולם לא הסית או הפיץ קריאות אלימות. עד כה ראש השב"כ ישן היטב בלילות ולא הוציא הודעה מודאגת על הסתה שעלולה לגבות מחיר בנפש. כולה משפחת נתניהו. אבל עכשיו ראש השב"כ פשוט אינו יודע את נפשו מרוב חרדה".

מנגד, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסר: "נראה שלא למדנו את הלקחים הנדרשים מאירועי העבר. מי שמנסה לשלול לגיטימיות של מהלכים דמוקרטיים בסיסיים ומצית את אש ההסתה נושא גם באחריות, ואני קורא לכל אחת ואחד, להימנע מכל גילוי אלימות. כלל מנהיגי הציבור צריכים לצאת בפומבי ובאופן נחרץ ואקטיבי נגד אלימות בכלל ועל רקע פוליטי בפרט".

ראש השב"כ כתב בהודעתו כי "מדינת ישראל חרטה על דגלה את עיקרון חופש הביטוי. זהו עיקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית".

"כמי שעומד בראש ארגון שייעודו שמירה על ביטחון המדינה וסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, אני קורא ומזהיר כי שיח זה עלול להתפרש, בקרב קבוצות מסוימות או בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש", הוסיף ארגמן. "לצד האחריות המוטלת על כתפי השב"כ, יחד עם גורמי האכיפה האחרים, גם על נבחרי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, מובילי דעה, אנשי דת, מחנכים ואזרחי ישראל כולם – מוטלת אחריות כבדה בימים אלה. חובתנו לצאת בקריאה ברורה ונחרצת להפסקה לאלתר של השיח המסית והאלים. האחריות להרגעת הרוחות ולריסון השיח מוטלת על כתפי כולנו".

בעקבות הודעתו של ארגמן, דחה אמש הרב חיים דרוקמן, מרבניה הבכירים של הציונות הדתית, טענות שהועלו נגד מכתב הרבנים, בו פנו בקריאה "להשתדל ולעשות הכל" כדי למנוע את הקמת ממשלת בנט-לפיד. הרב הצהיר, כי המכתב עליו חתם עם רבנים נוספים אינו מהווה הסתה: "מדובר בקריאה אמיתית, כואבת, מפי רבנים שחושבים שהממשלה שעומדת לקום לא תהיה טובה לעם ישראל. לא יעלה על הדעת שמדובר באיזו שהיא אלימות – לא אלימות פיזית ואפילו לא אלימות מילולית. בדרך דמוקרטית ניתן לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את הקמתה של הממשלה הזאת, זו המשמעות הפשוטה והאמיתית של קריאת הרבנים. בוודאי במדינה דמוקרטית אפשר להביע את הדברים במכתב, כשם שאפשר להפגין חודשים על יד בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, גם בתקופת הקורונה, וזה לא נקרא הסתה".

תגיות:שב"כנדב ארגמןהסתהבצלאל סמוטריץ'בחירות 2021

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה